آموزش مجازی پافکو

به راحتی وبینار برگزار کنید! به راحتی وب کنفرانس برگزار کنید! به راحتی آزمون آنلاین برگزار کنید!

همین حالا دمو ببینید!
آموزش مجازی

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی در آموزش الکترونیکی دارد؟

گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

بشر در طول تاریخ بازی های مختلفی را اختراع کرده اند. انسان ها همیشه یک نوع بازی برایشان بسیار پرشور است به عنوان مثال٬ یکی بسکتبال را بسیار دوست دارد٬ یکی شطرنج را و یکی بازی های ویدئویی را. بازی ها قدرت فوق العاده ای دارند و احساسات مختلفی را در افراد ایجاد میکند.  شما درگیر بازی میشوید و میخواهید که بازی را ادامه دهید و در نهایت از نتیجه بازی احساس رضایت پیدا کنید. یک بازی که به درستی طراحی شده باشد میتواند بر انگیزه افراد تاثیر بگذارد و افراد را علاقه مند کند و این اصلی ترین عنصر در یادگیری الکترونیکی است و برای اینکار نیاز به استراتژی های گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی دارید.  

هدف گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی ٬ تقویت انگیزه فراگیران٬ افزایش علاقه آنها به انجام تکالیف و درک چگونگی استفاده از دانش کسب شده در عمل است.

Gamification ٬استفاده از نحوه بازی سازی و مکانیزم آن است در زمینه هایی که به بازی ربطی  ندارند که باعث بهبود شرایط کاری و افزایش مشارکت٬ تعامل و رقابت میشود و استفاده از قوانین بازی به ما کمک میکند تا به اهداف واقع بینانه کسب و کار برسیم. این شیوه های بازی سازی میتواند شامل امتیاز٬مدال ها ٬ سکه و.. باشد و از آن در صنایع مختلف مانند بانک ها٬ کسب و کار ها و آموزش استفاده میشود. از طریق گیمیفیکیشن٬ وظایف کسل کننده٬ جذاب میشود و وظایف دشوار به وظایف مورد علاقه و ساده تبدیل میشوند. گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی به فراگیران انگیزه میدهد تا یاد بگیرند و دوره خود را تکمیل کنند.

 

گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

چرا آموزش الکترونیکی نیاز به تکنیک های gamification دارد؟بازی ها در هر ژانر و نوعی که باشند٬باعث افزایش انگیزه میشوند و انگیزه در آموزش عنصر مهمی است که در هیچ صنعت دیگری این عامل ٬تا این حد مهم نیست. گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی باعث میشود که یادگیری جذاب و لذت بخش باشد ٬به طوریکه دانشجویان مایل به بازگشت به دوره آموزشی خود میشوند.

 مطالعات صورت گرفته مشخص میکند که فقدان انگیزه عامل اصلی ترک تحصیل فراگیران است. حدود ۱.۲ میلیون دانش آموز هر ساله موفق به فارغ التحصیلی نمی شوند. مطالعات انجام گرفته در سطح دانشگاه نشان داده که تنها ۵۶٪ از دانشجویان٬ دوره ی کارشناسی را به جای ۴سال در ۶ سال تمام میکنند و مشخص شده که علت آن در نقایص سیستماتیک در روش آموزش سنتی می باشد.

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی
گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

این یک اصل ثابت شده است که استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی منجر به حفظ و تقویت انگیزه فراگیران میشود. به عنوان مثال٬ طراح وبسایت DevHub ٬افزایش قابل توجهی را در استفاده کاربران از سایت مشاهده کرده که از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است بنابراین استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی میتواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد و مدرسین این روش را تست کرده و نتایج مثبتی را دریافت کرده اند.

 

چه چالش هایی را گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی میتواند حل کند؟

بی شک٬ آموزش از راه دور بسیار راحت و مفید است هرچند که چالش هایی را برای غلبه دارد. افراد به راحتی دوره آموزشی را شروع می کنند٬ اما اغلب آنها دوره آموزشی را در نیمه راه ترک می کنند.  گیمیفیکیشن و تولید محتوای الکترونیکی سرگرم کننده میتواند این وضعیت را تغییر دهد. چالش هایی که آموزش الکترونیکی با آن روبرو میشود شامل موارد زیر است:

لذت

مطالعه تئوری ها یا یادگیری بی پایان اطلاعات یک روند بسیار دشوار و دردناک برای بسیاری از فراگیران است٬ هیچ شادی و احساسات مثبتی را به ارمغان نمی آورد و احتمال در خاطر ماندن محتوای آموزش داده شده٬ نزدیک به صفر است. فراگیر از انجام تکالیف خسته کننده و مطالعه خسته میشود و به سرعت دوره آموزشی را ترک میکند.

ایده اصلی گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی این است که شما از حل مسائل بازی گونه و به دست آوردن تجربه خوشحال میشوید. به نظر میرسد که بازی یکی از مهم ترین نیاز های روانی یک فرد را برآورده میکند: حس اعتماد به دانش و تجربه خود٬ به آنها این احساس را میدهد که آنها بهتر از دیگران کار را انجام داده اند.

انگیزه

به احتمال زیاد٬ فراگیر آزمون ها و تکالیف نوشته شده ای که  بازخورد ارائه نشده را نادیده میگیرد و به تدریج انگیزه را برای ادامه یادگیری را از دست می دهد.در نتیجه٬ این شیوه از آموزش را نمیتوان موفقیت آمیز دانست. گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی موجب علاقه مندکردن دانشجویان به دیدن پیشرفتشان در یادگیری میشود به این شکل پس از بازی های آموزشی احساس رضایت و خوشحالی دارند و میخواهند نتیجه را مشاهده کنند. بازخورد و فیدبکی که فراگیران میگیرند بسیار مهم است زیرا به فراگیران کمک میکند تا بدانند چگونه میتوانند موفق شوند و راه موفق شدن را به آنها نشان میدهد.

تاثیر منفی

هنگام استفاده از روش های یادگیری استاندارد٬ ترس و استرس برای رد نشدن٬ انگیزه دانش آموز را از بین میبرد. در نتیجه٬ یادگیرنده تمایلی به یادگیری ندارد و محتوای آموزشی به درستی آموخته نمیشوند. گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی این امکان را میدهد تا استراتژی های مناسبی را برای جلوگیری از اشتباهات و اصلاح آنان اتخاذ کنید. علاوه بر آن٬ باختن در بازی های آموزشی هیچ تاثیر منفی را بر فراگیران نمیگذارد و چنین یادگیری از اشتباهات بسیار موثر است.

در حال در حاضر بخشی از آموزش از گیمیفیکیشن استفاده شده است. حال میخواهیم روش هایی را برای استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی را پیشنهاد دهیم که شاید بسیاری از معلمان از آن نیز استفاده کرده باشند.

استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی در نمره دهی

در سیستم آموزش مجازی lms ٬هر فردی که تمرینی را به درستی انجام دهد یک امتیاز مثبت میگیرد و اگر چند اشتباه در حل تمارین داشته باشد ٬امتیاز منفی میگیرد. در پایان دوره آموزشی فراگیران به سطح آموزشی بالاتر انتقال پیدا میکنند و عکس نفرات برتر در سامانه آموزش مجازی نمایش داده میشود. استاد دانشگاه ایدیانا٬لی شلدون٬ در دوره آموزشی خود از گیمیفیکیشن استفاده کرد بدین شکل که به دانشجویان دیگر نمره نمیداد و سیستم امیتاز دهی را پیاده سازی کرد. نمرات دانشجویان بر اساس تعداد امتیازاتی که تا انتهای دوره کسب کرده اند محاسبه میشود.

استفاده از گیمیفیکیشن در نمره دهی
استفاده از گیمیفیکیشن در نمره دهی

پروفسور شلدون با توجه به نسل امروز و علایقشان ٬ آموزش را به نحوی انجام میدهد که فراگیران با عناصر دوره آشنایی داشته باشند و آنها را به راحتی درک کنند و بدین شکل فراگیران مهارت بیشتری را میتوانند کسب کنند.بنابراین هر آزمونی ٬ برای آنها پاداش است زیرا امتیاز بدست می آورند و دیگر دلهره آور نیست. استفاده از امتیاز ها به مدرسین این امکان را میدهد که در هر دوره آموزشی٬ مهارت و تجربه کسب کنند و صرفا دروس را به صورت تئوری نیاموزند.

ادغام بازی های آموزشی در برنامه درسی

استفاده از بازی ها به دانشجویان این امکان را میدهد که شکست بخورند و پیروز شوند. فراگیران بازی ها را مانند یک ماموریت در نظر میگیرند و آنها میتوانند تصمیماتی را که میگیرند را کنترل کنند. بازخورد های لحظه ای و یا پاداش های کوچک در بازی ها٬انگیزه هایی هستند که به فراگیران داده میشود.

اضافه کردن رقابت

یکی دیگر از روش های استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی ٬استفاده از آزمون الکترونیکی و مسابقه بین فراگیران است. استادان دریافته اند که این مسابقات به فراگیران برای یادگیری مطالب٬ انگیزه میدهد. سلین پیتیچ٬ معاون آموزش و پرورش در دانشکده اقتصاد دانشگاه ولیفرد لوریر٬ از مسابقات برای انگیزه بخشی به فراگیران استفاده میکند همچنین این مسابقات٬موجب رقابت در بین فراگیران میشود.

پاداش دادن به فراگیران با مدال ها

استفاده از گیمیفیکیشن با مدال دهی
استفاده از گیمیفیکیشن با مدال دهی

برای هر تکلیف تکمیل شده٬ به فراگیران ٬مدال پاداش دهید. زمانیکه فراگیران فیلم های آموزشی را از طریق سیستم وب کنفرانس تماشا کردند و مسائل را حل کردند٬ نرم افزار e-learning به آنها برای تشویق امیتاز و مدال میدهد.البته ارزش گذاری به این مدال ها مهم است که باعث تشویق و تقویت انگیزه کاربران می شود.

ایده های دیگر

با ایجاد یک سیستم پاداش دهی ٬دانش آموزان به عنوان یک تیم میتوانند به مزایای گیمیفیکیشن دست یابند و به همکاری با سایر اعضای دانش آموزان تشویق شوند. به عنوان مثال٬ هدف را قبول شدن ۸۰٪ از فراگیران قرار دهید و زمانیکه یکی از افراد تیم به موفقیت رسیدند به عنوان یک پاداش٬ به تمام اعضای تیم امتیاز دهید. در این روش فراگیران به جای رقابت٬ در کنار هم کار میکنند و فراگیران با پیشرفتشان به سایر اعضای تیم کمک میکنند.

از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی در تکالیف فراگیران نیز استفاده کنید. پیوند دادن تکالیف به اهداف واقعی دانش آموز٬ احساس بی معنی بودن و بدون کاربرد بودن تمرینات را از بین میبرد. همچنین استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی شیوه های بازی٬ حس کنجکاوی را در فراگیران تقویت میکند تا آنها پس از پایان دوره آموزشی ٬یادگیری را ادامه دهند زیرا مدرسین نمیتوانند کل مباحث را در همان چند ساعت تدریس کنند و خود فراگیران ادامه مباحث را میتوانند فرا بگیرند.

 

اشتباهات گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی

فکر نکنید که گیمیفیکیشن برای هر زمینه ای استفاده میشود و راه حل کلی است. مطمئنا٬ به دستیابی به اهداف کمک می کند٬ اما استفاده نامناسب از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی مسیر مستقیمی برای فراگیران به سوی ناامیدی است. حال میخواهیم رایج ترین اشتباهات را در استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی را مرور کنیم:

جایزه برای هیچ کاری

همانطور که گفته شد٬جوایز مجازی یک روش ساده و عملا رایگان برای دادن انگیزه غیرمستقیم به دانش آموزان است. جایزه های مختلف در قالب مدالها یا امتیازها هیجان را به فرایند یادگیری اضافه میکند. در عین حال٬ این روش انگیزشی توانایی بسیار زیادی را در درک نکردن موضوع درسی دارد.ایده آل این است که مدالها تنها برای قبول شدن داده شود یعنی برای یک دستاورد برای تمام فراگیران جایزه داده نشود.

استراتژی کوتاه

حتی جذاب ترین بازی دیر یا زود خسته کننده مشود. با پیاده سازی مناسب٬ گیمیفیکیشن به ویژگی مشترک و صحیح یادگیری تبدیل میشود.

تمرکز بر روی رقابت

البته٬ رقابت نقش بزرگی را در گیمیفیکیشن دارد. رقابت٬ یکی از عناصر اصلی در استراتژی های گیمیفیکیشن است٬ با این وجود مهم است که جنبه های دیگر از قبیل تلاش های مثبت٬ همکاری و کارگروهی را از دست ندهید. برای ازدست ندادن مخطبین خود٬ هدف گیمیفیکیشن تنها نباید در رقابت باشد بلکه به مشارکت دانش آموزان نیز باید توجه کنند.

  • نویسنده : نیلوفر خادمی کلانتری
    • امتیاز :
    • 3
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1397/06/13
  • تعداد مشاهده : 163 بار
نظرات کاربران
رحیم نوری

رحیم نوری

                استفاده از گیمیفیکشن در آموزش الکترونیکی به نظرم تاثیر خیلی زیادی در آموزش به کودکان و حتی بقیه افراد است.
            
پاسخ دادن 0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی

لطفا از گذاشتن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید