مقالات نرم افزار آموزش مجازی

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب

ابتدا به  تعریف سامانه یادگیری الکترونیکی LMS می پردازیم. LMS مخفف عبارت Learning  Management System، به معنای سیستم مدیریت یادگیری می باشد. در حقیقت تمامی کارهای مربوط به یادگیری سازمانی و همچنین دوره های آموزشی مدارس آموزش از راه دور در یک سامانه آموزش مجازی lms مدیریت می شود و قابلیت هایی را در دسترس شما قرار می دهد تا به کمک آن بتوانید مفهوم آموزشی مورد نظر خود را در یک کلاس درس ارائه دهید و فعالیت کاربران را مدیریت و پیگیری کنید.

با ادبی کانکت، کلاستو آنلاین برگزار کن!


اگر شما به دنبال یک نرم افزار آموزش مجازی LMS هستید، با بازار بزرگی که تقریبا ۷۰۰ گزینه برای ارزیابی ارائه می دهد، روبرو هستید. همیشه این سیستم ها به راحتی قابل تشخیص نمی باشند. انتخاب یک سیستم lms مناسب، تصمیم مهمی برای هر سازمان و آموزشگاه مجازی به شمار می رود. برای انجام این کار، شما باید یک فرایند برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب ایجاد کنید که هم کامل و هم قابل کنترل باشد.

فهرست

قانون اول: برای ویژگی های ناخواسته سامانه یادگیری الکترونیکی پرداختی صورت نگیرد

قانون دوم : انتخاب کنید که از چه ابزاری میخواهید پشتیبانی کنید

قانون سوم : موافقت کنید که کدام سیستم عامل با سامانه یادگیری الکترونیکی شما ادغام خواهد شد

قانون چهارم : فقط سامانه یادگیری الکترونیکی را بپذیرید که بهترین پشتیبانی مشتری را دارد

قانون پنجم : یک مدل قیمت گذاری را برای سامانه یادگیری الکترونیکی خود انتخاب کنید

قانون ششم :سامانه یادگیری الکترونیکی را انتخاب کنید که بهترین پشتیبانی محتوا را دارد

قانون هفتم : برای محصول خود یک نقشه راه داشته باشید

قانون هشتم : مقیاس پذیری٬قابلیت اطمینان و امنیت را در سامانه یادگیری الکترونیکی خود درنظر بگیرید

قانون نهم : زمان اجرای سامانه یادگیری الکترونیکی را بپرسید

قانون دهم : هزینه های پنهان را حتما بپرسید

دیگر موارد تاثیرگذار در سامانه یادگیری الکترونیکی

واقعیت آن است که با توجه به نیازهای مختلف هر سازمان، یک ساختار واحد برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت یادگیری LMS وجود ندارد زیرا هر سازمان یک سری نیازها، اهداف و استراتژی های خاص خود را دارد که باید LMS انتخاب شده با آنها همخوانی داشته باشد. ما با تعریف معیارهایی سعی داریم تا به شما کمک کنیم تا پلتفرم هایی را که با نیازهای شما همخوانی ندارد را حذف کنید. همچنین این لیست به شما کمک خواهد کرد تا بر روی عواملی که شما نیاز به مقایسه پلتفرم ها با شرایط مناسبتان دارید، تمرکز کنید. این لیست شامل ۱۰ قانون است که برای موفقیت سامانه یادگیری الکترونیکی لازم است:

 


قانون اول: برای ویژگی های ناخواسته سامانه یادگیری الکترونیکی پرداختی صورت نگیرد

یک سامانه یادگیری الکترونیکی LMS پیچیده تعداد زیادی از ویژگی های ناخواسته که نیازی به آنها نداریم و استفاده نمی شوند، دارد. این ویژگی ها بسته به مدل قیمت گذاری ارائه دهنده LMS، می توانند هزینه بر باشند. هرچه تعداد بیشتری ویژگی های نامطلوب درنظر گرفته شده باشد، احتمالاً نرم افزار ال ام اس گرانتری است. ویژگی های نامطلوب همچنین می توانند تاثیر منفی بر تجربه کاربران بگذارد و مانع از دستیابی آنها به اهداف اصلی شود.

هرچه یک سیستم آموزش الکترونیکی lms پیچیده تر باشد، زمان بیشتری برای آموزش کاربران جدید نیاز است. تاخیر زمانی می تواند تداوم نرم افزار یادگیری الکترونیکی را تهدید کند. تعداد بیش از حد ویژگی های ناخواسته ممکن است شما را مجبور به سرمایه گذاری در آموزش های اضافی در جهت تلاش برای به حداقل رساندن ناراحتی کاربر کند.

 

ممکن است تاکنون موضوعات مختلفی درباره آموزش مجازی و تعریف مفهومی آموزش الکترونیکی شنیده باشید اما قطعا مزایای آموزش مجازی و ارزش افزوده حاصل از بکارگیری نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین ، بیش از هر موضوع دیگری برای علاقمندان به صنعت آموزش جذابیت دارد. از آنجا که معنا و تعریف آموزش مجازی و همچنین مزایای آموزش مجازی امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست، خرید lms  به یکی از پرطرفدارترین موضوعات در صنعت مدیریت آموزشی و آموزش از راه دور تبدیل شده است.


قانون دوم : انتخاب کنید که از چه ابزاری میخواهید پشتیبانی کنید

تقاضا برای آموزش از طریق تلفن همراه یا m-learning در چند سال اخیر بسیار زیاد بوده است. امروزه فراگیران میخواهند دوره های مختلف را برای تلفن های همراه و تبلت ها در کنار رایانه ها ارائه دهند. برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز، شما باید فراگیرترین گزینه هایی که می توانید از آن پشتیانی کنید را به فراگیران پیشنهاد دهید و آموزش باید برای دسترسی کاربران آسان باشد. این به آن معناست که دوره ها در هر زمان و مکانی که فراگیران بخواهند در دسترس خواهد بود.

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب
یادگیری الکترونیکی از طریق تلفن همراه

یک سیستم آموزش مجازی lms که به صورت responsive طراحی شده با طیف وسیعی از صفحه نمایش های مختلف با اندازه های متغیر سازگار است. اگر شما میخواهید که به سامانه یادگیری الکترونیکی خود از طریق برنامه های تلفن همراه(apps) دسترسی داشته باشید، یک سری از موارد را در نظر بگیرید به عنوان مثال اگر فراگیران می توانند به محتوا از طریق چندین دستگاه دسترسی پیدا کنند، LMS باید بتواند کاربران را در هر یک از آنها پیگیری کند.

 


قانون سوم : موافقت کنید که کدام سیستم عامل با سامانه یادگیری الکترونیکی شما ادغام خواهد شد

ادغام سیستم عامل های موجود و سیستم های دیگر میتواند فرایندهای نرم افزارهای e-learning را بسیار کارآمدتر کند. ممکن است بخواهید صرفاً از سیستم های فعلی استفاده کنید یا اینکه خودتان یک پلتفرم را راه اندازی نمایید. اگر بخواهید که مستقل باشید و با دیگر سیستم ها ادغام نشوید٬اتکای شما به دیگر پلتفرمها کمتر میشود.

در صورت موجود بودن ویژگی هایی مانند رابط برنامه نویسی برنامه (API) ٬SSO(single-sign-on)  وwebhooks  شما اجازه دارید سامانه یادگیری الکترونیکی LMS سفارشی را با توجه به نیازهای منحصر به فرد سازمان خود ایجاد کنید.

ویژگی SSO به شما اجازه می دهد تا فراگیران همان مقدار اختیاری که برای برنامه های دیگرشان دارند به همان میزان، اختیاربرای دسترسی به lmsداشته باشند.علاوه بر این، ویژگی webhook به کاربران کمک می کند تا اطلاعات زمان واقعی (real-time) را از سامانه یادگیری الکترونیکی خود به سیستم های مرتبط نمایش دهد. برخی این خدمات ادغام را رایگان ارائه می دهند در حالیکه دیگر سازمانها هزینه های قابل توجهی را برای این خدمات در نظر می گیرند.

 


قانون چهارم : فقط سامانه یادگیری الکترونیکی را بپذیرید که بهترین پشتیبانی مشتری را دارد

نحوه پشتیبانی از مشتری باید نقش مهمی را در تصمیم گیری شما داشته باشد. برای ارزیابی کامل پشتیبانی، در طول دوره آزمایشی سرویس خود را تست کنید.در دسترس بودن اطلاعات اولیه مانند راه های ارتباطی به شما این درک را می دهد که چه میزان فروشنده در پشتیبانی از مشتری سرمایه گذاری می کند.بررسی کنید که آیا تعطیلات عمومی و زمانهای خارج از ساعات اداری پوشش داده شده است.

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب
پشتیبانی از مشتریان

میانگین زمان پاسخ دادن فروشنده ها به شما کمک می کند تا خدمات بین فروشنده ها را مقایسه کنید. در واقع سرعت پاسخ دادن فروشنده به سئوالات شما و همچنین پیگیری هایی که فروشنده میکند نشان دهنده کیفیت پشتیبانی آنهاست که در صورتی که مشتری سامانه آموزش مجازی آنها شوید، باید این میزان پشتیبانی را انتظار داشته باشید.

 


قانون پنجم : یک مدل قیمت گذاری را برای سامانه یادگیری الکترونیکی خود انتخاب کنید

مهم ترین عامل تصمیم گیری برای انتخاب یکی از انواع سیستم مدیریت آموزش مجازی (lms) قیمت آن است که بستگی به سازمانتان دارد که چه مقدار می خواهید در ماه هزینه کنید. مدل های مختلف قیمت گذاری برای خرید سامانه یادگیری الکترونیکی lms وجود دارد. تفاوت بین روش ها میتواند مقایسه بین فروشنده های مختلف را دشوار کند. روش های مختلف قیمت گذاری lms شامل قیمت گذاری بر اساس حجم مصرفی یا تعداد active های مورد نیاز یا تعداد کابران ثبت نام شده است. سایر روش های قیمت گذاری مبتنی بر ویژگی ها هستند. بسته به نیاز های شما، مدل های مختلف قیمت گذاری سیستم آموزش مجازی می تواند هزینه های بسیار متفاوتی را برگرداند.

نیازهای سازمان خود را مشخص کنید تا بتوانید مدل قیمت گذاری خود را به درستی انتخاب کنید.

اگر مدل قیمت گذاری که می خواهید انتخاب کنید بر اساس کاربر یا محدودیت استفاده است، بپرسید در صورتی که از محدودیت فراتر رود چه اتفاقی می افتد.قفل اتوماتیک می تواند باعث ناراحتی کاربران و شما شود. زمانی که مدل قیمت گذاری انتخاب شده را به طور کامل درک کردید، یک لیست کامل از هزینه های اضافی درخواست کنید. قیمت مواردی مانند set-up، نصب، آموزش و کنسل کردن از قبل مشخص نمی شود و میتواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

 


قانون ششم :سامانه یادگیری الکترونیکی را انتخاب کنید که بهترین پشتیبانی محتوا را دارد

از فروشنده در صورتی که پشتیبانی ارائه شده توسط یک فروشنده به پشتیبانی تولید محتوا گسترش یابد بپرسید. اگر شما از یک ابزار نوشتار با LMS خود استفاده می کنید فروشنده شما  باید هم ابزار و هم خروجی هایش را بشناسد. یکپارچه سازی محتوا به LMS شما می تواند هرگونه مسائلی مانند ارتباط وضعیت های تکمیل شده را به LMS برگرداند. این امر می تواند زمانی که بسیاری از فروشنده ها این گونه مسائل را پشتیبانی نمی کنند، برای کاربران مشکل به وجود آورد. اگر پشتیبانی تنها به سامانه یادگیری الکترونیکی LMS اختصاص یابد، شما ممکن است به تنهایی برای مبارزه با دوره هایی که پیگیری نخواهند کرد باقی بمانند. بررسی کنید که فروشنده LMS انتخاب شده دارای تخصص و منابع لازم برای حفظ محتوای درس شما و گزارش دادن هموار است.

 


قانون هفتم: برای محصول خود یک نقشه راه داشته باشید

 دورنمای آموزش الکترونیک به سرعت در حال پیشرفت است. علاوه بر ویژگی هایی که در حال حاضر ارائه شده است، درمورد برنامه های آینده برای توسعه تحقیق کنید. در دسترس بودن یک نقشه راه و برنامه ای برای ادامه کار به شما این اطمینان را می دهد که منابعی که فروشنده روی آنها سرمایه گذاری کرده است در جهت بهبود و ارتقاء محصول بوده است. شما باید ببینید که LMS به طور مداوم به روزرسانی می شود تا مطمئن شوید که با تغییرات سازمان هماهنگ است. همچنین در مورد چگونگی مدیریت فرایند اضافه کردن ویژگی های نقشه راه بپرسید و مطمئن شوید که فروشنده درخواست هایتان برای قابلیتهای اضافی را جدی گرفته است.

 


قانون هشتم : مقیاس پذیری٬قابلیت اطمینان و امنیت را در سامانه یادگیری الکترونیکی خود درنظر بگیرید

مقیاس پذیری، قابلیت اطمینان و امنیت سه عامل مهم هستند که در زمان سرمایه گذاری در LMS بایددر نظر گرفته شوند. مقیاس پذیری به معنای تعداد کاربران و دوره ها، کاربران همزمان و زمان پاسخ درخواست است. قابلیت اطمینان به معنای نظارت در محل و برنامه بازیابی از مشکلات احتمالی است.

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب

مقیاس پذیری قابلیت اطمینان و امنیت

این مسائل قابلیت بالقوه ای برای تاثیرگذاری بر برنامه های شما و اعتبار سازمانتان دارد. تحقیق در مورد رویکرد فروشندگان در رابطه با این ۳ مورد  به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا می توانید با کسب و کار و اطلاعات خود به آنها اعتماد کنید. تحقیق در رابطه با شهرت فروشنده سامانه یادگیری الکترونیکی lms باید ساده باشد زیرا ناکارآمد بودن فروشنده به سرعت پخش می شود. وظیفه فنی ترین عضو تیمتان، بررسی تمام اطلاعات ارائه شده در مورد فرایندهای امنیتی وبرنامه های احتمالی است.

 


قانون نهم : زمان اجرای سامانه یادگیری الکترونیکی را بپرسید

بسته به پیچیدگی ادغام و کارایی فروشنده شما٬ پیاده سازی می تواند از چند ساعت تا چندیدن سال طول بکشد. اهمیت راه اندازی سریع نیز بسته به فرایندهای داخلی سازمان شما متفاوت است. با اطمینان از اینکه فروشنده می تواند به شما برای رسیدن به تمام deadline های مهم کمک کند، پرسش هایی را درباره زمان بندی بپرسید.

 


قانون دهم : هزینه های پنهان را حتما بپرسید

فراتر از مدل قیمت گذاری پایه، هر تعداد خدمات ضروری یا اختیاری که فروشنده LMS هزینه اضافه بابت آن بگیرد هزینه های پنهان محسوب می شوند. برخی از این هزینه ها در بسته های ارائه شده موجود هستند ولی قیمتهای متفاوتی را فروشندگان سامانه یادگیری الکترونیکی lms داده اند. مشخص کردن تمام هزینه هایی که باید پرداخت شوند و پیدا کردن نحوه قیمت گذاری فروشندگان به شما کمک می کند که یک قضاوت آگاهانه انجام دهید.

 


دیگر موارد تاثیرگذار در سامانه یادگیری الکترونیکی

در حالیکه این فهرست جامع نیست٬ اما برای تصمیم گیری در مورد انتخاب lms مناسب کافی هستند.دو عامل نهایی که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از داده ها و شهرت شرکت. داده موردی است که مشتریان احتمالی آینده درمورد آن تحقیق می کنند. بسته به ماهیت پروتکلهای سازمان شما، ممکن است لازم باشد تا تحقیق کنیم که در کجای جهان داده ها ذخیره شود. شهرت شرکت در صنعت نیز به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا بتوانید به کارهای مهمی که پیش روی آنهاست اعتماد کنید. مشتریان از شرکت هایی با پس زمینه و مقیاس مشابه به شما کمک خواهند کرد تا تعیین کنید آیا فروشنده می تواند به طور کارآمدی برنامه های شما را اداره کند.

10 قانون برای انتخاب سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب

سامانه آموزش الکترونیکی

این قوانین فقط شروع هستند گام بعدی شما باید شامل فکرکردن درمورد عوامل ضروری دیگری باشد که باید در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که سامانه یادگیری الکترونیکی lms مناسبی برای سازمان شما انتخاب شده است. برخی از این عوامل قبلا ذکر شدند. به طور کلی برای راه اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی مراحلی شامل: شناسایی نیازهای سازمان، بررسی و تحقیق در مورد فروشندگان، تست و ارزیابی، مذاکره و خرید و پیاده سازی و عملیاتی کردن آن سامانه را داریم. این مراحل در مقاله راه اندازی سامانه آموزش مجازی آنلاین به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت نیاز به راهنمای بیشتر می توانیدمقالات ما را در خصوص کلاس مجازی، انتخاب یک نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی ارزان و مناسب، انواع آموزش از راه دور، خرید سامانه lms ال ام اس، مزایای آموزش مجازی، مراحل برگزاری دوره های آموزش الکترونیکی، آزمون آنلاین، روش های برگزاری وبینار آموزشی(وب کنفرانس) و سایر مقالات مرتبط با ال ام اس و سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی مطالعه فرمایید.

به طور کلی می توان گفت یک سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی ال ام اس مناسب، به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی آموزش مجازی در سازمان ها و آموزشگاه ها شناخته شده است و نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی بیش از پیش جایگاه خود را در صنعت آموزش و آموزش آنلاین تثبیت کرده است. سامانه یادگیری الکترونیکی گاهی با آموزش آنلاین اشتباه گرفته می شود در صورتی که نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی یکی از ابزارهای بسیار مهم و قدرتمند در رابطه با آموزش غیرحضوری محسوب می شود. رشد سیستم ال ام اس یا سیستم مدیریت آموزش مجازی طی سال های اخیر، سازمان ها را بر آن داشته است تا بر روی خرید سامانه lms سرمایه گذاری کنند. انتخاب یک ال ام اس lms قیمت مناسب با توجه به بودجه آموزشی برای سازمان های کوچک یک انتخاب منطقی است. سیستم مدیریت یادگیری مجازی را می توان یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای صنعت آموزش دانست و خرید یک سامانه lms ال ام اس را یک خرید منطقی برای سازمان های در حال یادگیری در نظر گرفت.

آموزش انلاین، برگزاری کلاس مجازی، وبینار و وب کنفرانس جایگاه خود را بین اساتید، مشاوران و سازمان ها پیدا کرده است و خرید یک سامانه آموزش الکترونیکی می تواند به یکی از اهداف سازمان های در حال رشد و توسعه تبدیل شود. ال ام اس و سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی بیشترین کاربرد را در سازمان های چند شعبه ای داشته است و یادگیری الکترونیکی کارمندان، به یکی از اجزای جدایی ناپذیر سازمان های کوچک و بزرگ تبدیل شده است. 

با برگزاری وبینار و وب کنفرانس(کنفرانس مجازی)، کلاس مجازی و سایر ارکان آموزش الکترونیکی، می توانید علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، بیشترین سود را از برنامه آموزش آنلاین خود کسب کنید. سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی در سازمان های کوچک و بزرگ کارایی داشته و هر روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار میگیرد. سامانه lms ال ام اس هر روز بیشتر مورد توجه اساتید و آموزشگاه ها قرار می گیرد و خرید lms به یکی از پرمخاطب ترین موضوعات سایت های آموزشی تبدیل شده است. آموزش مجازی و اموزش انلاین به صورت گسترده ای در مراکز آموزش معتبر مورد استفاده قرار گرفته است و مزایای آموزش مجازی دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. انتخاب یک سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی مناسب یکی از دغدغه های مهم مدیران آموزش است و با توجه به رقابت گسترده جهانی در این مورد، خرید سیستم آموزش مجازی و انواع ابزارها و نرم افزار آموزش از راه دور انلاین، بیشترین مخاطب را پیدا کرده است. مفهوم آموزشگاه آنلاین و انواع آموزش از راه دور، دانلود وبینار و برگزاری وب کنفرانس نیز در این بین مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است و این آمار هر روزه در حال افزایش است.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
بهمنی

هنگامی که میخواهید نرم افزار یادگیری الکتریکی رو بخرین بپرسین که چقدر اطلاعات و رکورد های که ضبط میکنین باقی میمونه چون بعضی از جاها بعد از یه مدتی به صورت اتوماتیک حذف میشود

0 0

اسکندری

سلام سامانه شما روی سیستم عامل ای او اس هم کار میکند ؟

0 0

فاطمه رنجبر

وقت بخیر
قیمت یادگیری الکترونیکی چگونه محاسبه میشود؟

0 0

مریم

سلام
فکر میکنم به فاکتورهای زیادی بستگی داشته باشه
با مشاوران lms پافکو صحبت کنید. اطلاعاتشون عالیه

0 0

حسین

سلام خانم فعال
از مقاله پر بار شما در مورد یادگیری الکترونیکی و نحوه خرید آن استفاده بردم
موفق باشید

3 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید