مقالات نرم افزار آموزش مجازی

نقش متاورس در سازمانها و کسب و کارها

 متاورس در سازمانها و کسب و کارها
متاورس به عنوان یک فناوری برای تکامل طبیعی اینترنت محسوب می­شود که در آن آواتارهای دیجیتالی در شبکه ای از فضاهای دیجیتالی در حال معاشرت و کسب درآمد بوده و مالک وسایل دیجیتالی خود هستند.
 

آیا متاورس می تواند سازمان ها و کسب و کارها را تغییر دهد؟

متاورس به عنوان یک فناوری برای تکامل طبیعی اینترنت محسوب می­شود که در آن آواتارهای دیجیتالی در شبکه ای از فضاهای دیجیتالی در حال معاشرت و کسب درآمد بوده و مالک وسایل دیجیتالی خود هستند.
انتظار می‌رود که در دهه آینده، فناوری‌هایی مانند AR، VR، IoT، 5G، بلاک چین و محاسبات ابری گسترش یافته و با یکدیگر تعامل داشته باشند. در حال حاضر چند شرکت بزرگ و کوچک با انجام کارهای متفاوت به ظهور این فضای مجازی کمک می کنند.

به عنوان مثال، از یک سو، غول‌های فناوری مانند متا و مایکروسافت در حال تزریق پول برای ساخت هدست‌های AR/VR و پلتفرم‌های ارتباطی متاورس هستند. از سوی دیگر، شرکت­های کوچکتری روی برنامه های خاصی کار می‌کنند. مانند VirBELA برای ایجاد همکاری مجازی و Second Life برای تولید بازی های مجازی.

در درازمدت، این فناوری‌های مشترک موارد استفاده بیشتری را پیاده‌سازی می­کنند و افراد می­توانند تعاملات بسیار شخصی‌تر و جذاب‌تر از تماس‌های Zoom داشته باشند.

تاثیر دقیق فناوری های جدید بر شرکت ها مدتی طول می کشد تا توسعه یابد. نمونه این تغییرات را در انقلاب گوشی های هوشمند که 15 سال پیش آغاز شد، می توان مشاهده کرد. تکاملی مشابه با آن در متاورس اتفاق خواهد افتاد.

 متاورس در سازمانها و کسب و کارها

تغییر سازمان ها

در ادامه هفت مورد از حوزه‌های کاربردی در شرکت­ها که با متاورس تغییر شکل می‌دهند، آورده شده است.

نقش متاورس در بالا بردن سطح کیفی شرکتها چیست؟

روز به روز شرکت‌ها پتانسیل های بیشتری را در متاورس مشاهده می‌کنند، همان نسخه مجازی وب که در آن کاربران و آواتارهای آنها با همدیگر معاشرت دارند. شرکت بانکی Jeffries پیش‌بینی می‌کند که Metaverse می تواند بزرگترین دگرگونی  تاریخ را در زندگی بشر ایجاد کند. در همین راستا، متا یا فیسبوک سابق، در سال گذشته بودجه ده میلیارد دلاری را برای ساخت اجزای اساسی متاورس مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی اختصاص داد.

تا کنون بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه Metaverse بر روی بازی­های ویدیویی متمرکز بوده­است، ولی توانایی این فناوری برای تغییر در محیط کار بیش از پیش آشکار شده­است.

بروز انواع جدید ویروس کرونا، کارمندان طیف وسیعی از صنایع را مجبور کرده­است که از محل کار خود دور باشند. متاورس می­تواند برای کارهایی مانند استخدام یک کارمند جدید در یک سازمان یا آشنایی مشتریان جدید با محصولات یا خدمات سازمان ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین روش های مطمئنی را برای آموزش از راه دور به کارکنان ارائه می­دهد.

در حال حاضر، نهادهای دانش بنیان و همچنین شرکت‌هایی مانند متا و مایکروسافت، در حال توسعه پلتفرم‌هایی هستند ‌که سازمانها می­توانند از آنها برای آموزش کارکنان از طریق محیط‌های VR مانند متاورس استفاده کنند. بر اساس نظرسنجی VR Intelligence، حتی قبل از شیوع کرونا، تولیدکنندگان واقعیت مجازی شاهد رشد  تقاضای شرکت ها برای خرید پلتفرم های متاورس بودند، به طوری که 46 درصد آنها ادعا کردند که تقاضا برای VR سازمانی بسیار زیاد است. تحلیلگران Emergen پیش بینی می کنند که درآمد بازار برنامه های کاربردی متاورس می تواند از 47.69 میلیارد دلار در سال 2020 به 828.95 میلیارد دلار در سال 2028 افزایش یابد.

تاثیر متاورس بر پشتیبانی مشتری و تجربیات کاری چیست؟

معاون بازاریابی محتوا و استراتژی در HGS Digital، معتقد است سازمان‌هایی که برای خدمات مشتری به تماس‌های تلفنی و کانال‌های دیجیتال مثل چت خودکار متکی هستند، می‌توانند از متاورس برای تبدیل به یک تجربه مجازی استفاده کنند. پشتیبان­های خدمات مشتری می‌توانند در یک فضای دیجیتالی راهنمایی­های همه‌جانبه به مشتریان بدهند و به آنها در جمع‌آوری اطلاعات، تعمیر یا تبادل محصولاتشان کمک کنند.

این کار باعث خدمات بهتر به مشتریان شده و اعتماد بلندمدت بین سازمان یا برند با مشتریان خود را ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر مشتری در هنگام مونتاژ یک وسیله گیر کند، پشتیبان مجازی می تواند به معنای واقعی برای حل مشکل و مونتاژ وسیله به مصرف کننده کمک کند. از طرف مشتریان، این امر بسیار شبیه کمک گرفتن از یک نماینده خدمات به صورت حضوری است.

تاثیر متاورس در فروش و بازاریابی کسب و کارها چیست؟

رئیس Trello در Atlassian معتقد است مدیران فروش و بازاریابی در سازمان‌ها هم مانند عوامل خدمات مشتری، می‌توانند از توانایی متاورس استفاده کنند. آنها می­توانند برای بازآفرینی ارتباطات صمیمانه با مشتریان، و تجسم‌های فیزیکی از ارائه محصولات و خدمات خود آن را به کار برند.

گرچه پلتفرم‌هایی مانند Zoom در کمک به فروش موثرند، اما متاورس کل پروسه را واقعی‌تر می‌کند و روی ارتباط با زبان بدن، لحن و نشانه‌های بصری تاثیر زیادی دارد. اینها در حالی است که امکان انتخاب هر سطح از ناشناس بودن را نیز فراهم می‌کند. این امکان برای مشتریان وجود دارد به صورت مجازی محصول را ببینند و آزمایش کنند، بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشند.

برای مثال می توان از فروشگاه اسکی مجازی Ralph Lauren و همچنین Drest نام برد. این بازی ویدیویی به کاربران اجازه می دهد تا پس از امتحان لباس های مختلف، تصمیم بگیرند کدام یک برای شان مناسب تر است. سپس با اتصال به یک پلتفرم تجارت الکترونیک قادرند آن را در دنیای واقعی خریداری کنند. شرکت­های خودروسازی از جمله نیسان و مرسدس، نمایشگاه های مجازی دارند تا خریداران بتوانند تمام قسمت های خودرو را ببینند و فروش خود را افزایش دهند.

نقش واقعیت مجازی در تبلیغات چیست؟

اکثر نهادها، به‌ویژه آنهایی که در صنعت خرده‌فروشی هستند، می‌توانند از متاورس برای معرفی محصول و تبلیغات استفاده کنند. تصور آینده این تبلیغات دشوار است، اما در حال حاضر تعدادی از برندهای مد در این فضا کار می کنند و ایده های جالبی را ارائه می دهند. به طور نمونه، برند مد Balenciaga، مجموعه های دنیای واقعی خود را به صورت دیجیتال در بازی Epic Fortnite تبلیغ کرد. همچنین با پیاده سازی بازی خود به نام Unreal Engine، مجموعه پاییزی 2021 خود را به نمایش گذاشت.

برند Burberry  لباس‌های درون بازی استراتژی چینی Honor of Kings را طراحی کرد. استارت‌آپ فناوری مد BigThinx یک نمایش مد مجازی با طرح‌هایی از چندین برند دیگر برگزار کرد. بسیاری از شرکت های خرده‌فروشی مد، از جمله Gucci و OTB Group نیز قسمت متاورس خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا از این موقعیت بیشترین استفاده را ببرند.

 متاورس در سازمانها و کسب و کارها

مد در متاورس

نقش متاورس در برگزاری رویدادها و کنفرانس ها چیست؟

از برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی تا نمایشگاه‌های تجاری عظیم و کنسرت ها، Metaverse نقش مهمی در ایجاد رویدادهای بزرگ همگانی و مجازی برای شرکت‌ها خواهد داشت. با گسترش این فناوری، ده ها هزار یا حتی میلیون ها نفر می­توانند یکدیگر را در دنیای مجازی ببینند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

علاوه بر این، متاورس به محدودیت های فیزیکی دنیای واقعی محدود نخواهد شد. شرکت‌ها به راحتی می‌توانند در هر مکان و با هر تعداد اتاق و در چندین مرحله جلسات مختلف داشته باشند.

نقش متاورس در مهندسی و معماری چگونه است؟

شرکت‌ها می‌توانند از متاورس برای کمک به پروژه‌های مهندسی و توسعه آن استفاده کنند. به طور نمونه، بوئینگ قصد دارد از مایکروسافت Hololens و آواتارهای دیجیتال سه بعدی برای ارتقا مهندسی هواپیما و جلوگیری از نقص‌های ساخت بهره مند شود. ایرباس نیز با مایکروسافت همکاری کرده بود تا با کمک ابزارهای واقعیت ترکیبی، زمان اعتبارسنجی طراحی را تا 80 درصد تقلیل داده و عملیات پیچیده مونتاژ هواپیما را تا 30 درصد افزایش دهد.

علاوه بر این شرکت‌ها قادرند شبیه‌سازی‌های دیجیتالی سه بعدی از خط تولید خود ایجاد کرده و مشکلاتی که می‌توانند بر کیفیت یا تحویل محصولشان تاثیر بگذارند را بشناسند. بنابراین می‌توانند مشکلات و نقص ماشین‌آلات یا خطای انسانی را قبل از آنکه بر فرایند واقعی تولید تاثیربگذارد، حل نمایند. خودروسازی BMW از Omniverse برای شبیه سازی عملیات تولیدی خود استفاده می کند. طبق گفته TrendForce، متاورس قادر است درآمد حاصل از تولید هوشمند در جهان را تا سال 2025 به 540 میلیارد دلار ارتقا دهد.

معماری در واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چگونه در برنامه ریزی های راهبردی کمک می کند؟

در دنیای مجازی هیچ محدودیت فیزیکی وجود ندارد، بنابراین شرکت‌ها میتوانند از متاورس به عنوان راهی برای اطمینان از برنامه‌ریزی سناریو و مدیریت مسائل استفاده کنند. برای مثال، یک شرکت اسکوتر برقی می‌تواند مسائل ناشی از کمبود تامین ‌قطعات خاصی را شبیه‌سازی کند و استراتژی‌هایی را برای مقابله با این مشکلات توسعه دهد.

 متاورس‌ها قادرند در بهینه سازی عملیات بسیار پیچیده و حیاتی، راه ‌حل‌های برتری را برای آنها ارائه دهند. دانشگاه دیلویت از همگرایی هوش مصنوعی، دوقلوهای دیجیتال VR و AR، و طراحی سه بعدی برای بهینه سازی فرود و صعود خطوط هوایی در شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان کمک گرفت. برای فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ نیز واقعیت های مجازی دیجیتالی ایجاد شده تا نظارت بر طراحی پروژه‌های ساختمانی جدید را آسان سازد. همچنین به طور مؤثر منابعی را برای تعمیر و نگهداری مستقر نمایند.

 متاورس در سازمانها و کسب و کارها

اجزاء اصلی متاورس

آینده متاورس چه خواهد شد؟

 وضعیت Metaverse در پنج یا شش سال آینده مشخص نیست ولی این برنامه ها شروع خوبی بوده است. با تکامل سیستم ها، موارد استفاده و برنامه های کاربردی در سازمان­ها نیز می­توانند جامع تر شوند.
تحلیلگر ارشد در Gartner، می­گوید این برنامه ها بر اساس آنچه امروز می دانیم، بنا شده اما در آینده، همه چیز به این بستگی دارد که چگونه شرکت ها می توانند از ویژگی های کلیدی متاورس استفاده کنند.

آیا داده های ثابت برای یک شرکت مفید است؟ به عنوان مثال، یک ویدئوی دیجیتالی برای مشاهده و تعامل کارمندان تعمیر و نگهداری روی دستگاه قرار داده شود. چگونه می توان از محتوای مشارکتی و قابل تعامل استفاده کرد؟ به طور نمونه به کارمندان، مشتریان، و فروشندگان اجازه داده شود تا اطلاعات را جمع‌آوری کرده و با سایر داده‌های موجود در سازمان تعامل داشته باشند. یا تمرکززدایی چگونه مفید خواهد بود؟ به عنوان مثال، ذخیره و پردازش اطلاعات برای بهبود سرعت و تأخیر، به صورت محلی انجام شود. او می گوید سازمان‌ها باید متاورس را از نظر این جنبه‌ها یعنی تداوم و پایداری داده ها، غیرمتمرکز بودن، محتوای مشارکتی، دارا بودن قابلیت تعامل و نحوه تأثیر آنها بر کسب‌وکارشان ارزیابی کنند.

نظرات کاربران
ایرانی

متاورس تو ایران چه نقشی داره و چجوری میتوانیم استفاده کنیم

0 2

ابراهیمی

متاورس رو خیلی دوست دارم بدونم چجوریه و چجوری میشه خرید کرد

1 1

علی رحیمی

با سلام اصلا تو ایران اومده متاورس سایت خاصی داره

0 1

علی خزایی

متاورس تو سازمان ها واقعا تکنولوژی جذاب و پرکاربردی به نظرم هست

0 0

محمودی

متاورس فقط فک کنم تو ایران برای بازی هست من تا به حال که چیزی بیشتر از این ندیدم

0 0

دهقان

ربطی به ایران و ... نداره همه جا از یک مجموعه هست که میتونی داخلش کسب و کار خودت رو راه اندازی کنی

0 0

محمد سلیمانی

متاورس هنوز کاربرد نداره و حتی تو ایران هم نیومده

0 0

هاشمی

متاورس فکر کنم تا چندین سال دیگه جایگزین فضای که الان استفاده میکنیم میشه

0 0

آشوری

اگه بخواهیم از متاورس برای کسب کارمون راه اندازی کنیم و استفاده کنیم چه باید بکنیم کجا هست ؟

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید