مقالات نرم افزار آموزش مجازی

آینده آموزش های شغلی و سازمانی با واقعیت مجازی vr

آینده آموزش های شغلی و سازمانی با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی و افزوده از فناوری‌هایی هستند که امروزه بیشترین تحقیقات بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد. ارائه‌ یک تجربه‌ی سه‌بعدی و تعاملی از جهان مجازی به کاربران از اهداف فناوری AR و VR به شمار می‌رود و هر یک از این فناوری‌ها به شیوه‌ی خود این کار را انجام می‌دهند.

بازنمایی های سه بعدی و کامپیوتری از دنیای فیزیکی سبک زندگی ما را تغییر داده است. واقعیت مجازی (VR) دری را به روی تجربیات فراگیر باز می کند که در آن کاربران می توانند با اشیاء مجازی و یکدیگر تعامل داشته باشند. برنامه های کاربردی VR در بخش های مختلف گسترش یافته اند. مهمتر از همه، صنایع بازی و سرگرمی برخی از پربارترین تجربیات همه جانبه را تا به امروز ارائه کرده اند. در سراسر جهان، صنایع از مراقبت های بهداشتی، ساخت و ساز و خرده فروشی و فراتر از آن به پتانسیل واقعیت مجازی برای افزایش کارایی، بهبود تجربه کاربر و ارتقای نام تجاری خود پی برده اند.

VR یک محیط کاملاً فراگیر ایجاد می کند که زندگی واقعی را شبیه سازی می کند. کاربران می توانند وارد دنیای تعاملی شده و از طریق تجربیات عملی یاد بگیرند. یادگیری از طریق تجربه موثرترین راه برای به خاطر سپردن و تقویت مهارت هاست. مطالعات نشان داده است که درگیر شدن با اشیا، ابزار و یکدیگر کیفیت یادگیری و حفظ را تا 90 درصد افزایش می دهد.

از آنجایی که آموزش واقعیت مجازی یک تجربه یادگیری فراگیر است که سناریوهای کاری واقعی را ایجاد می‌کند و چالش‌های کاری را شبیه‌سازی می‌کند، کارکنان می‌توانند وارد فروشگاه مجازی، دفتر یا انبار خود شوند تا آموزش‌های حین کار را در محیطی بدون ریسک کسب کنند. یادگیری از طریق انجام کار موثرترین راه برای غلبه بر چالش هاست. حفظ مهارت های به دست آمده از طریق آموزش VR زیاد است. به این معنی، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را به خاطر بسپارند و در محل کار به کار ببرند  و در نهایت بهره وری را افزایش دهند.

با فناوری VR تا 4 برابر یادگیری رو افزایش دهید 

یک مطالعه اخیر توسط PWC نشان داد که یادگیرندگان تا 4 برابر سریع‌تر در آموزش با استفاده از فناوری VR و 3.75 برابر بیشتر از نظر احساسی با محتوای دیجیتال ارتباط برقرار می‌کنند. این با روش های آموزشی سنتی یادگیری کتاب درسی مقایسه شد. همین مطالعه نشان داد که یادگیرندگان نسبت به همتایان خود در زمینه آموزش الکترونیکی 275 درصد اعتماد به نفس بیشتری برای به کارگیری مهارت های آموخته شده پس از آموزش داشتند و 4 برابر بیشتر از همتایان خود در یادگیری الکترونیکی تمرکز داشتند.

VR می تواند هر شبیه سازی از هر محیطی را بازسازی کند. معنی، محیط های کاری خطرناک یا پرخطر، آموزش VR را به پیشنهادی جذاب تبدیل می کند. از آنجایی که فضای امنی برای یادگیری مهارت های پرخطر فراهم می کند. کاربران می توانند مطمئن باشند که به طور کامل خود را بدون نگرانی در مورد عواقب اعمال می کنند. از صنایع دفاعی و هوافضا گرفته تا بخش‌های نفت و گاز؛ VR یک محیط تعاملی ایجاد می کند و خطرات را از بین می برد.

در فناوری VR، کاربر به جهانی مجازی منتقل می‌شود که در آن تمامی تعاملاتشان با جهان ساختگی باعث ایجاد نوعی احساس حقیقی برای کاربر می‌شود. در فناوری AR، کاربران می‌توانند با اشیا مجازی موجود در جهان حقیقی اطراف خود تعامل نمایند. مؤسسات فعال در صنایع مختلف، علاوه بر استفاده از اتصال‌پذیری و اینترنت اشیا، به‌طور فزاینده‌ای در حال شناسایی مزایای بی‌پایان راه‌حل‌های مبتنی بر VR و AR هستند. نمونه‌هایی از این صنایع عبارت‌اند از: صنعت آموزش و پرورش (کلاس‌های درس مجازی)، صنعت سرگرمی (سینما و تئاتر مجازی)، صنعت و چاپ و رسانه (تبلیغات AR و سه‌بعدی و همچنین محتوای تعاملی)، صنعت خودرو (سیستم‌های کمک‌کننده در امر رانندگی و دفترچه‌های راهنمای وسیله‌ی نقلیه AR و همچنین نمایشگاه‌های مجازی) و حتی بخش بهداشت و درمان (تشخیص، نظارت و مشاوره توسط پزشک مجازی).

تکامل سریع فناوری AR و VR به‌طور پیوسته ادامه دارد

تکامل سریع فناوری AR و VR به‌طور پیوسته ادامه دارد و این امر گزینه‌های بی‌شماری برای طراحی راه‌حل‌های مجازی در اختیار کسب‌وکارها خصوصاً خرده‌فروشان قرار می‌دهد و این راه‌حل‌ها برای رفع نیازهای کسب‌وکاری در حال تحول آن‌ها نیز مناسب است.

امروزه، شوق بسیار زیادی برای خلق تجربه‌های همه‌جانبه و فراگیر وجود دارد که بتوانند واقعیات فیزیکی دنیای ما را با فناوری‌هایمان تلفیق کنند. به همین دلیل نیز کسب­وکار‌هایی که توانسته‌اند با موفقیت در مسیر دگردیسی دیجیتال گام بردارند، سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کرده‌اند. یک نمونه‌ از این دست سرمایه‌گذاری‌ها، تملیک شرکت نوپا و نسبتاً گمنام Eyefluence توسط شرکت گوگل بود. Eyefluence به دنبال آن است تا به جای به‌کارگیری AR و VR در دستگاه‌های پوشیدنی به منظور دریافت دستورات از طریق حالات و حرکات عامدانه دست، این فناوری‌ها را در راستای خواندن چشم‌های کاربر به کار ببندد تا بتواند دستورات (مثلاً تعیین مقصد رانندگی) را از طریق چشم‌های او دریافت کند. این یک نمونه از سرمایه‌گذاری‌های متعدد در این فناوری‌ها است که نشان می‌دهد AR و VR از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. البته، موارد استفاده بسیار گوناگون دیگری هم وجود دارد که گویای رشد و پیشرفت این دو فناوری مهم است.

فناوری واقعیت مجازی به ابزاری برای تحول سازمانی از جمله آموزش تبدیل شده است. چالش‌های ناشی از تأثیر طولانی‌مدت کووید-19 همه ما را مجبور کرده است تا خود را با محیط‌های کاری در حال تغییر وفق دهیم. نیروی کار به طور فزاینده ای از راه دور به این معنی است که داشتن یک پایگاه مهارتی قوی و قابل اعتماد هرگز مهمتر از این نبوده است.

آینده آموزش های شغلی و سازمانی با واقعیت مجازی

در پرتو این تغییرات محیطی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به طور یکسان به دنبال راه‌هایی برای تعبیه راه‌های نوآورانه برای حمایت از توسعه مهارت‌ها هستند. آموزش با استفاده از VR در خط مقدم این تلاش­ها قرار دارد و فرصت‌های امیدوارکننده‌ای را برای آینده آموزش شغلی ایجاد می‌کند.

به طور معمول، شرکت ها از VR استفاده می کنند تا کارمندان خود را قادر سازند تا با سناریوهای دنیای واقعی برخورد کنند، درک بهتری از یک ابزار یا محصول ایجاد کنند و در سمینارهای مجازی شرکت کنند. به عنوان مثال، شرکت VR Strivr از فناوری واقعیت مجازی برای آماده کردن کارگران خرده‌فروشی برای جمعیت بزرگ در جمعه سیاه استفاده می‌کند. آنها یک محیط شلوغ فروشگاه را شبیه سازی می کنند و به کارمندان اجازه می دهند راه خود را در فروشگاه طی کنند تا چالش ها را برجسته کنند و یاد بگیرند که چگونه بر آنها غلبه کنند.

زمانی که Walmart با Striver شریک شد، همکارانی که از آموزش واقعیت مجازی استفاده می‌کردند، 30 درصد رضایت کارکنان را بیشتر گزارش کردند، در 70 درصد مواقع در آزمون‌ها امتیاز خوبی کسب کردند و نسبت به قبل از اجرای آموزش VR، 10 تا 15 درصد میزان حفظ دانش بالاتری را نشان دادند. از آن زمان، Walmart این برنامه را به تمام 4700 فروشگاه خود گسترش داده است.

این فناوری‌ها پیش از این فقط در صنعت بازی به کار می‌رفتند، اما امروزه پیاده‌سازی و به‌کارگیری آن‌ها در حوزه‌های دیگر آسان‌تر از همیشه شده است. جریان فراگیری که در جهت استفاده از فناوری‌های AR و VR شکل گرفته است، فرصت‌های بسیاری را برای برقراری ارتباط مؤثرتر با مشتریان و نیز خلق تعاملات بی‌نظیر و به‌یادماندنی فراهم خواهد کرد.

بهترین راه برای یادگیری اطلاعات جدید یا توسعه مهارت ها، یادگیری از طریق انجام آن چیز است و این دقیقا همان چیزی است که VR ارائه می دهد. تحقیقات نشان می دهد که میزان ماندگاری برای یادگیری از طریق واقعیت مجازی 75 درصد است و کارمندان تنها 5 درصد از آنچه را که در طول یک جلسه آموزشی می شنوند و 20 درصد از آنچه را که در ارائه پاورپوینت یا در یک ماژول رایانه می بینند حفظ می کنند.

پاسخ در نحوه جمع آوری و سازماندهی اطلاعات جدید توسط مغز انسان نهفته است. VR یک ابزار یادگیری موثر است زیرا چندین حواس را به طور همزمان در خود جای می دهد. مغز تمام این ورودی حسی را در یک «نقشه ذهنی» ثبت می‌کند که از طریق بخش‌های مختلف مغز سیم‌کشی می‌شود. ورودی به مراتب بیشتر می ماند.

استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش شرکتی چند سال پیش امکان پذیر نبود. توسعه فناوری در مراحل اولیه خود بود و هزینه­ها بالا بود. اما اکنون وضعیت تغییر کرده است و شاهد رشد 1000 درصدی در برخی پلتفرم های آموزشی واقعیت مجازی در سال گذشته بودیم. همزمان با گسترش استفاده از VR ، قیمت هدست های VR به حدود 1000 دلار یا کمتر در هر واحد کاهش یافته است.

یکی از مزایای استفاده از VR، توانایی ارائه آموزش با کیفیت بالا با ریسک کم برای کارکنان است. آموزش واقعیت مجازی برای افسران پلیس یک نمونه از این موارد است. آموزش موثر پلیس می تواند از صدمات یا مرگ و میر در میدان جلوگیری کند. آموزش VR به افسران اجازه می دهد تا موقعیت های مختلف فرار را بدون خطر آسیب واقعی تجربه کنند.  این نوع آموزش کم خطر در جاهایی که اشتباهات جزئی عواقب جدی دارند مانند حوزه پزشکی و صنعت نیز مفید است.

شرکت هایی مانند Walmart و Honeywell از آن برای آموزش شغلی و افزایش دانش کارکنان استفاده می کنند. کارکنان مراقبت­های بهداشتی سال هاست که شبیه سازی با VR انجام می­دهند و اکنون غول های ارتباطی مانند Verizon از آن برای آموزش نمایندگان خدمات مشتری استفاده  می کنند.

ExxonMobil برای آموزش ایمنی از VR استفاده می کند. کاربران می توانند کلاه ایمنی و هدفون بگذارند، کنترلر را بگیرند و به دنیای مجازی وصل شوند و حواس مختلف را درگیر کنند. آنها می توانند سر خود را بچرخانند، راه بروند و واکنش دنیای VR را تماشا کنند و مدت طولانی پس از پایان بازی، مهارت های آموخته شده مرتبط باقی خواهند ماند.

در صنعت نفت و گاز شبیه‌سازی‌های فراگیر می‌توانند کاربران واقعیت مجازی را به اسکله بارگیری یک تانکر گاز طبیعی مایع (LNG) منتقل کنند، جایی که آنها یک روز را صرف ارزیابی و واکنش به سناریوهای مختلف معمولی یا پیچیده می‌کنند. این تجربیات به کارمندان اجازه می دهد تا غرایز خود را تقویت کنند، اشتباهات خود را تشخیص دهند و تصمیمات فوری بگیرند تا برای کار هوشمندانه تر و ایمن تر مجهز شوند.

در حالی که استفاده از VR در آموزش سازمانی مزایای بی شماری دارد، قطعاً موانعی وجود دارد که همه شرکت ها را از انجام این کار باز می دارد. قابل توجه ترین، هزینه های کوتاه مدت یکباره اجرای آموزش استراتژیک VR است. به دلیل قیمت بالای خرید شبیه سازی هدست های واقعیت مجازی، معمولاً در کوتاه مدت بالاتر از روش های سنتی هستند.

البته لازم به ذکر است که هدست های جدیدتر مانند Oculus Go و هدست های مستقل Quest به صورت امانت در دسترس هستند. شرکت ها می توانند چنین تجهیزاتی را برای آموزش شرکتی اجاره کرده و پس از آن برگردانند.

ادغام اولیه آموزش VR با LMS موجود و آموزش سفارشی برای یک شرکت خاص می تواند هزینه را افزایش دهد. همانطور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهد، در مقایسه با خطرات مرتبط با روش های آموزشی سنتی، خطر اطمینان از بازگشت سرمایه بالا در واقع وجود دارد.

آموزش با VR اگرچه در ابتدا سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد، اما بعد می تواند با عدم پرداخت هزینه برای مدرسان، هزینه های آموزشی یا شهریه برنامه های آموزشی در هزینه شما صرفه جویی کند. شما می توانید برنامه های آموزشی را در شرکت خود با کمترین هزینه، آموزش و تجهیزات اجرا کنید یا می‌توانید قراردادی با یک شرکت طراحی آموزشی برای ساخت یک برنامه سفارشی پیشنهاد دهید.

هنوز شما به‌ سختی می‌توانید در یک اداره فردی را ببینید که از یک هدست واقعیت مجازی استفاده کند؛ اما واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده هم در زمینه کار و هم در زمینه سرگرمی‌ها متحول کننده خواهند بود. منتظر پیشرفت عمده این فناوری‌ها در سال 2022 باشید.

آنچه امروزه واضح است این است که آینده آموزش سازمانی حول محور تحولات فناوری می چرخد. تا حد زیادی پذیرفته شده است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آینده آموزش سازمانی خواهد بود. VR مدت‌هاست که در صنایع خاصی مانند آموزش خلبانی و شبیه‌سازی‌های دیگر، یک عنصر اصلی آموزشی بوده است. VR در حال حاضر به عنوان راهی برای تمرین موثر یک مهارت قبل از استفاده از آن در محل کار در حال گسترش به حوزه های بیشتری است.

پیش‌بینی می‌شود که برنامه‌های مربیگری مجازی در تمام صنایع شروع به کار کنند. چنین برنامه هایی به کارکنان جدید امکان دسترسی مستقیم به محل کار خود را برای همکاری با مدیران و غلبه بر چالش های جدید را می دهد. کارکنان بی تجربه قرار است بهره وری، طول عمر و میزان موفقیت خود را با واقعیت مجازی افزایش دهند.

در میان تغییر ماهیت آموزش های سازمانی، تمرکز بر آموزش مهارت های نرم، ارتباطات از راه دور و بازی سازی است. همه اینها را می توان با واقعیت مجازی تقویت کرد.

نظرات کاربران
نظری

با سلام نحوه استفاده از واقعیت مجازی ها رو بفرمایید

0 0

حسینی

با سلام من عینک vr خریدم چجوری میتونم اموزش هام رو با اون ببینم ؟

0 0

سامان نورزاد

با سلام
آموزش های هم چون با اموزش vr خیلی دقت ادم متمرکز میشه روی اون مطلبی که داریم میخونیم
من خودم به شخصه نخوندم با تکنولوژی VR , AR ولی به نظر خیلی خاص و خوب هست

0 0

سلطانی

منم میخوام عینک های مجازی بگیرم و برای کلاس هام ازش استفاده کنم

0 0

فرنیا

واقعا ادم از این همه پیشرفت میترسه یه فیلم دیدم یه شخص رو شبیه سازی کرده بود و در تو محیط میاورد

0 0

آزادی ور

روز به روز اموزش ها داره جذاب میشه

0 0

نازنین

دوست دارم هر چه سریع تر به اموزش های این مدلی رو انجام بدم

1 0

اسدی

الان بعضی از ویدیو ها به صورت مجازی هست میتونین دانلود کنین

0 0

کمالی

من فقط فکر میکردم برای بازی هست نمیدونستم برای اموزش مجازی و ... هم تولید شده

0 0

نسترن اسماعیلی

روزبه روز آموزشهای آنلاین رو به پیشرفت هست و راحتتر شده

0 0

مهدی روشنی

اره واقعا فکر کن آینده نچندان دور آموزش های انلاین کلا جایگزین آموزش های حضوری میشه ودیگه جایی با نام اموزشگاه نداریم

0 0

پرنیا زاکانی نیا

من اگه از این دوربین های واقعیت مجازی بخرم میتونم کلاسهام رو به صورت مجازی ببینم

0 0

گلپایگانی

هنوز تو ایران آموزش با واقعیت vr یا همون مجازی نیومده درسته ؟

0 0

علی جعفری

سلام آقا گلپایگانی نه تو بعضی از قسمت ها وجود داره و عینک هاش هم میتونین استفاده کنین

0 0

پرنیا زاکانی نیا

آقای جعفری یعنی نمیشه باهاش اموزش دید

1 0

سمانه

تا اونجایی که میدونم برای بازی و فیلم واقعیت مجازی راه اندازی شده است

0 0

قاسمی

تکامل فناوری AR و VR اول راه برای ورود شغل ها و آموزش ها به واقعیت مجازی هست

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید