مقالات نرم افزار آموزش مجازی

5 اشتباه فاحش در تولید دوره آموزشی برای کلاس مجازی

تولید دوره آموزشی
این روزها همه‌ی معلم‌ها و اساتید به دنبال خلق و تولید محتوای آموزش مجازی با کیفیت‌تر هستند. برای ایجاد یک تجربه آموزش مجازی شگفت‌انگیز و بی‌عیب و نقص علاوه بر اینکه لازم است یک سری کارها را انجام دهید، نبایدها را هم باید در نظر بگیرید و برخی از کارها را نباید انجام دهید. در این مقاله به این نبایدها خواهیم پرداخت.

نظر شما را به 5 مورد از کارهای اشتباهی جلب می‌کنم که در هنگام تولید محتوا و دوره آموزش مجازی باید از آنها اجتناب کنید. در ادامه مقاله با من همراه شوید.

در هنگام ایجاد دوره برای کلاس مجازی از چه کارهایی باید اجتناب کنید؟

خوشبختانه با افزایش آگاهی در مورد آموزش آنلاین، دنیا هر روزه دوره های آموزش الکترونیکی بهتر و بهتری را تجربه می‌کند. با استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته، اموزش مجازی و کلاس مجازی به سمت جاهای شگفت‌انگیزی می‌رود که قبلا فقط در خیال و رویاهای ما بود. با این حال، امروز و در این مقاله می‌خواهم در مورد الان و شرایط کنونی صحبت کنم. همزمان با محبوبیت و توسعه تدریجی آموزش مجازی شیوع کرونا موجب شد که همه ارگان‌ها به طور ناگهانی به آموزش مجازی روی بیاورند و دوره های آموزش مجازی مختلف به طور فزاینده‌ای در اختیار عموم قرار گیرد، این مسئله فشار بیش از پیشی را روی طراحان دوره آموزشی و سازنده های دوره آموزش مجازی آورد. علاوه بر این بسیاری از معلم‌ها و اساتیدی که تاکنون تجربه‌ای در این زمینه نداشتن مجبور به تولید دوره آموزشی مجازی شدند، مطالعه این مقاله به همه افرادی که به نوعی درگیر تولید محتوای آموزش مجازی شده‌اند مفید است.

با ما همراه باشید تا نبایدهایی را بررسی کنیم که اجتناب از آنها برای تولید محتوای آموزش مجازی خوب ضروری است:

یک – استفاده از آموزش های جامع در همه جا: همه به دنبال یادگیری از صفر تا صد نیستند!

آموزش و یادگیری جامع برای یادگیرنده‌هایی است که به یک راهنمای گام به گام نیاز دارند. استراتژی خوبی است اما برای زمان‌هایی که مخاطب هدف دوره آموزش مجازی شما مبتدی است. در این نوع آموزش‌ها دانش‌پذیران به صورت آهسته و پیوسته یک مبحثی را یاد می‌گیرند. اما، اگر این آموزش های اجباری و گام به گام را برای دانش پذیرهای پیشرفته تر هم به کار ببرید، می تواند موجب بی علاقه شدن و حتی انصراف آنها از ادامه دادن کلاس خواهد شد. بعضی مواقع مجبور کردن تمام دانش آموزان به نشستن در پای آموزش های مقدماتی و اولیه، یک اشتباه مهلک در برگزاری کلاس مجازی است. زیرا باعث خستگی آن ها می شود و شروع خستگی به معنای تموم شدن و مرگ یادگیری است. ازین رو به یک سیستم مدیریت یادگیری نیاز است.

دو – استفاده بیش از حد از متن: متن خسته‌کننده است.

اشتباه بودن این مورد کاملا واضح است. قدرت و نقطه قوت آموزش مجازی استفاده از تصاویر و برقراری تعامل و جذابیت از این طریق است. اگر محتواهای آموزش الکترونیکی بهتر از کتاب‌های ساده هستند،  دلیل آن دقیقا این است که چیزی بیش از صفحات انباشته شده از متن هستند. با این حال، می‌بینیم که برخی از اساتید و سازمان‌ها همان محتوای آموزشی قدیمی خود را در دوره آنلاین خود کپی و جایگزاری می کنند. این محتواهای آموزشی ذره ای برای ارائه در کلاس های مجازی و آموزش الکترونیکی مناسب نیستند. این اساتید و موسسات نخواهند توانست نظر مخاطبان خود را جلب کرده و آن ها را درگیر آموزش‌ها کنند. این یک اشتباه مهلک هست و به هر نحوی باید از آن اجتناب کنید.

تولید دوره آموزشی

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی از ادوبی کانکت استفاده می‌کنند. با پافکو سرویس ادوبی کانکت را رایگان تست کنید:

ادوبی کانکت

سه- استفاده بیش از حد یا نابه‌جا از صدا

قدرت شنوایی مقدس است و دانشکده شنوایی! جایی است که اتفاقات یادگیری فراوانی در آن برای انسان‌ها افتاده است. ذات گوش سپردن خوب است، به طوریکه انسان‌ها از بدو تولدشان و تا پایان زندگی با شنیدن صحبت‌ها و حرف زدن‌هاي اطرافيان ارتباط برقرار کردن را یاد می‌گیرند. اما وقتی صحبت آموزش الکترونیکی می‌شود، استفاده بیش از حد از صدا می‌تواند به اشتباهی مهلک تبدیل شود. بدترین شکل آن این است که طراحان آموزش یک صفحه پر از متن را به دانش‌پذیر نشان دهند و همزمان از روی آن روخوانی کنند، در این حالت کاربران مجبور هستند که کلمات مشابه در یک دوره را به طور همزمان هم بخوانند و هم بشنوند. ممکن است کاربران سرعت خواندنشان سریع‌تر یا کندتر از سرعت راوی شما باشد. همیشه این گزینه را به دانش پذیرها بدهید که بتوانند صدای راوی را خاموش کنند. برخی از قسمت‌ها شايد به روخوانی احتیاجی نداشته باشند.

چهار- پرداختن بیش از حد به جزئیات

آموزش به خصوص به صورت آموزش مجازي نباید به گونه‌اي باشد که همه جزئیات را با قاشق در دهان دانش‌پذیر بگذاری، به طوری که او هیچ فرصتی برای فکر کردن نداشته باشد. به دانش‌آموزان خود فرصت دهید تا مغز خود را به چالش بکشند، علاقه‌مند شوند، گیج شوند. در اين صورت توجهشان به معنای واقعی کلمه به محتوایی که با آن روبه رو هستند جلب شود و درگیر آن خواهند شد. شايد فكر كنيد كه این کار راه رفتن روی لبه تیغ است و ممكن است دانش‌آموزان شما همه مطالب را ياد نگيرند. اگر نگران این مسئله هستید آموزش‌ها را به دو فاز تقسیم کنید، در فاز اولیه آنها را درگیر کنید و در فاز دوم سعی کنید اطلاعات جزئی‌تر و كامل‌تري را تدريس كنيد. ولی در کل بدانید که گذاشتن لقمه آماده در دهان کسی باعث پیشرفت او نمی‌شود.

 تولید محتوای آموزش مجازی

پنج- استفاده بیش از حد از المان های بصری

در انجام موثر هر کاری در واقع همه چیز درباره ایجاد یک تعادل خوب بین تمام عناصر است، در تولید محتوای آموزش مجازی نیز برقراری همین تعادل است که می‌تواند دوره شما را به یک روش یادگیری شگفت‌انگیز تبدیل کند. با اینکه تصاویر شما قطعا نقش مهمی در ایجاد تعامل با دانش آموزان بازی می کند، اما همیشه افراط در یک چیز خوب هم می‌تواند بد باشد. استفاده بیش از حد از تصاویر و یا گرافیک می‌تواند به راحتی یادگیرنده‌ها را گیج کند. دانش‌آموزان سطح پایین‌تر، اگر ندانند که در هیاهوی عکس‌ها و گرافیک‌های مختلف چه کنند، ممکن است احساس احمق بودن بکنند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که آموزش را از هدف و رسالتش دور می‌کند. به عنوان یک قاعده ساده همیشه این سوال را بپرسید که آیا دوره شما بدون این تصویر مفهوم را می‌رساند و به عملکردش خدشه ای وارد نمی‌شود؟ اگر آره، از آن استفاده نکنید. توصیه می کنیم مقاله پافکو را در زمینه پلاگین مودل مطالعه فرمایید.

 تولید محتوای آموزش مجازی

ما دانش و بستر لازم برای افزایش کیفیت آموزش‌های شما را داریم. برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

021-41986000 داخلی 116
نظرات کاربران
عباسی

یکی دیگه از روش های که باعث میشه تو کلاس های انلاین نتیجه خوبی بگیریم اینه که میشه اموزش ها رو به صورت پروژه محور انجام بدهیم

0 0

رضایی

با سلام به نظرم تو تولید دوره های اموزشی بهتره به صورت خلاصه و تو دو سه جلسه اموزش و جلسه بعدی راهنمایی و تمرین باشه

0 0

میرزایی

واقعا مدرس های که همش ویدیو های ضبط شده میزارن رو مخ هستن خو اقا اگه ما میخواستیم اینجوری اموزش ببینیم میرفتیم همون اموزش ویدیویی هرو دانلود میکردیم دیگه

0 0

امینی

وقتی مطالب رو کوتاه تر کنین و بخش بندی یا همان قسمت بندی کنین خیلی بهتر هست

0 0

اسماعیلی

ایجاد محتوا به روز و بهینه لازمه یک آموزش انلاین هست

0 0

قربانی

توی اموزش ها خیلی خوبه که پروژه محور باشه تا به یک نتیجه ای برسیم

0 0

حسن یعقوبی

استفاده از مجتوا یکی از پر کاربرد ترین چیز های یک اموزش مجازی مفید هست

0 0

سلطانی

واقعا حرفتون رو قبول دارم

0 0

محمد

کلاس باید پروژه محور باشه وباید تهش به یه نتیجه بررسیم و یه کاری انجام شده باشیم

0 1

شیما سوری

به نظرم یکی ازفاحش ترین مورد ها در تولید دوره های اموزشی این است که یه آموزش به صورت pdf بدن تا ما برای کلاس اماده باشیم

1 0

نازنین اسماعیلی

واقعا برای آماده شدن برای کلاس های مجازی کاربردی هست

0 0

امیر نیشابوری

یکی از مهمترین اشتباهات اساتید این است که واقعا زمان زیادی به جزییاات میپردازند

1 0

رمضانی

اصلا یه مدل آموزشی هست برای کلاس های مجازی که بهش میگن آموزش های میکرو حدود 15 دقیقه ای هست خیلی خوب و کاربردی هست

0 0

محمدی

تو دوره های آموزش مجازی یکی دیگه به نظرم خوبه که محتوا زیاد نباشه و هم صوتی باشه هم تصویری و هم متنی باشه

1 0

هما هدایتی

مقاله مفیدی بود
ممنون از شما

1 0

زهرا

درود
مقاله خوبی در حوزه تعامل در تدریس آنلاین گذاشتید ممنون

1 0

شایان محمودی

به نظرم اگر تایم کلاس مجازی خیلی زیاد باشه خوبه که وارد جزییات بشید

0 0

reza

در این روزهای کرونا نرم افزار های آموزشی کمک زیادی به برگزاری دوره های آموزشی برای کلاس مجازی کرده

1 0

نازنین

اره واقعا خیلی هم خوب شده

1 0

منصور

سلام
مطالب کاربردی در مورد تدریس آنلاین و اشتباهات مدرسین بود ممنونم

2 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید