مقالات وب کنفرانس

9 نکته برای جذب مخاطبان در طول وبینار

جذب مخاطبان در طول وبینار
برگزاری آموزش از طریق وب کنفرانس، مزایای بسیاری دارد. یکی از جذاب‌ترین موارد این است که آموزش الکترونیکی و برگزاری وبینار، شرایطی برای یادگیری تعاملی و فعال فراهم می‌کند. یادگیری تعاملی هم، همانطور که از نام آن معلوم است، فرصت‌های منحصر به فردی برای جذب مخاطبان ایجاد می‌کند. در این مقاله، 9 نکته برای افزودن عناصر تعاملی در وبینار ها و ارائه های وب كنفرانس خواهیم گفت.
ادوبی کانکت
همراه با تست رایگان


چگونه وبینار خود را به صورت تعاملی ارائه دهید؟

 شاید از نظر برخی از افراد، اصطلاح «وبینار تعاملی» یک عبارت ضد و نقیض باشد. تصوری که این افراد از برگزاری وبینار و یا وب کنفرانس دارند این است: تصاویری از اعضای تیم، که در نقاط جغرافیایی مختلف پراکنده‌اند و منفعلانه به صفحه نمایش خیره شده‌اند و یک مجری که تند تند اسلایدها را ورق می‌زند و مرور می‌کند. شرکت‌کننده‌ها به زودی کِسِل می‌شوند و سراغ کارهایی چون چت‌هایی غیر مرتبط با بحث برگزاری وبینار، تمیز کردن صندوق ورودی ایمیل یا گشت و گذار در برگه‌های باز مرورگر می‌شوند و در نتیجه از بحث برگزاری وبینار منحرف می‌شوند.

در این سناریو، هیچ یک از افراد تعامل ندارند و هیچ کدام چیزی یاد نمی‌گیرند. با این حال، من اینجا می‌خواهم به شما بگويم كه راه حل های آموزش آنلاین می‌توانند بسیار جذاب و موثر باشند.

برخی از مزایای برگزاری وبینار و وب کنفرانس واضح هستند و آنها را بسیار شنیده‌ایم، مواردی چون صرفه جویی در وقت و هزینه و تدراکات آسان برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان، همچنین آموزشِ کارکنان به خصوص آموزش اعضای تیم های دورکار . علاوه بر این موراد، یک مزیت و یک دلیل برای استفاده از آموزش الکترونیکی و برگزاری وبینار وجود دارد که به اندازه سایر مزایا می‌تواند قانع کننده باشد و آن چیزی نیست جز ایجاد فرصت یادگیری تعاملی و فعال.

چرا وجود تعامل در بحث یادگیری اهمیت دارد؟

یادگیری فعال زمانی رخ می‌دهد که فراگیران با محتوای آموزشی درگیر شوند. آن‌ها تمرین‌ها و فعاليت‌هايي را در طول وبينار انجام مي‌دهند و در مورد آنچه انجام مي‌دهند فكر مي‌كنند. در يادگيري فعال، دانش‌پذیران به جاي اينكه فقط شنونده اطلاعاتي كه ارائه مي‌َشود باشند،‌ عمیقا با آن درگیر می‌شوند. تحقیقات نیز روی این موضوع صحه گذاشته است و نشان می‌دهد كه يادگيرنده‌هايي كه با آموزش تعامل دارند از نظر شناختي بيشتر درگير مي‌شوند. يادگيري فعال با تقويت درك، حفظ طولاني مدت و انتقال مهارت،‌ اثربخشي آموزش را افزايش مي‌دهد.

به طور خلاصه،‌ آموزش زمانی تاثیر خود را خواهد گذاشت که فرد برای به دست آوردن آن تلاش کند. برای گرفتن نتیجه بهتر از آموزش‌های آنلاین خود، بر ایجاد تجربه برگزاری وبینار تعاملی تمرکز کنید، چرا که شرکت در وبینار تعاملی به افراد در درک، به خاطر سپردن و استفاده از مطالب شما کمک می‌کند.

9 نکته برای برگزاری وبینار تعاملی و جذاب

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند آموزش الکترونیکی را جذاب‌تر کنند. ابتدا ویژگی‌های نرم افزار وب کنفرانس خود را به طور کامل بشناسید و از آنها به بهترين شكل استفاده كنيد. دوم،‌ بر تقويت محتواي خود تمركز كنيد و قسمت سوم شامل فعاليت‌هايي است كه تعامل را تقويت مي‌كند. در اين مقاله روي بخش سوم تمركز خواهيم كرد و 9 نكته براي افزودن تعامل به وبينار ياد خواهيم گرفت:

يك – در وبينار خود از نظرسنجي ها استفاده كنيد.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها براي جذب توجه افراد روي يك موضوع خاص اين است كه آنها در آن زمينه سنجيده شوند. در طول دوره آموزش،‌ نظرسنجي‌ها يا ارزيابي‌هاي آني و در لحظه بگيريد. پرسیدن نظر افراد، آنها را وادار می‌کند در مورد پاسخ‌هایشان عمیق‌تر فکر کنند، موضوع را برای هر یک از افراد شخصی‌سازی می‌کند و از همین رو، به یادماندنی‌تر می‌شود.

منظور از شخصی‌سازی این است که فرد آن موضوع را در ذهن خود به زندگی واقعیش می‌برد، چه بسا با کمک یک تجربه یا خاطره خاص آن را تحلیل کند و به این ترتیب آن موضوع در ذهنش بال و پر می‌گیرد و ماندگار می‌شود.

شما به شیوه‌های مختلفی می‌توانید از نظرسنجی در برگزاری وبینار خود استفاده کنید. مثلا می‌توانید از شرکت‌کننده‌ها در مورد احساساتشان در زمینه یک موضوع یا تجربه آنها در یک مهارت خاص بپرسید، یا از آنها سوال کنید که در فلان موضوع، تاکنون چند بار به مشکل برخورده‌اند؟

دو – در طول وبينار، ‌مخاطبان خود را به مشاركت در بحث‌ها و فعاليت‌ها تشويق كنيد.

اگر به مخاطبان خود این فرصت مشارکت در روند آموزش را بدهید، می‌توانید یادگیری را به یادگیری فعال و تعاملی تبدیل کنید. وقتی افراد وادار به انجام کاری شوند، ناخودآکاه توجه آنها بیشتر می‌شود و می‌توانند از تجربه یادگیری خود بیشتر استفاده کنند.

با طرح سوالات و تشویق افراد برای به اشتراک‌گذاری افکارشان – از طریق چت یا صوت- آنها را ترغیب کنید کاری بکنند. از افراد بخواهید که برای خواندن مطالب یا توضیح آنها داوطلب شوند. مجددا تاکید می‌کنم که یکی از بهترین روشها برای ایجاد تعامل با افرادِ دور از هم که در پشت کامپیوترها و موبایل‌ها نشسته‌اند، نظرسنجی‌ها هستند.

سه – در طول وبينار، فرصت‌هايي براي استراحت و گفت و گو براي مخاطبان فراهم كنيد.

انسان‌ها اگر در مورد آنچه مي‌آموزند،‌ صحبت كنند،‌ اطلاعات آن را بهتر حفظ مي‌كنند. با ايجاد انجمن‌هاي گفت‌وگو در طول وبينار خود،‌ برقراري اين نوع تعاملات را تشويق كنيد. یک سوال مطرح کنید، فراگیران خود را به چند گروه کوچکتر تقسیم کنید و از آنها بخواهید در مورد سوال با یکدیگر گفت‌و گو کنند. به عنوان مثال، در نرم افزار ادوبي كانكت مي‌توانيد از قابليت اتاق‌های Breakout برای گروه‌بندی فراگیران استفاده کنید. منفعل بودن و ساکت نشستن در گروه‌های بزرگ، راحت‌تر است. علاوه بر این، در گروه‌های کوچکتر، افراد کمتر مضطرب می‌شوند و تمایل بیشتری به شرکت در مباحث خواهند داشت.

چهار – در وبينار خود، از عناصر بصری استفاده کنید.

جلب توجه دانش‌پذیران برای درگیر کردن آنها با محتواي شما بسيار مهم است. تصاوير قوي روش خوبي براي ايجاد درك سريع و ايجاد روابط احساسي است. اسلايدهاي وبينار خود را با تصاوير بزرگ و‌ جالب و نوشته كم بسازيد.

استفاده‌ي بجا از موشن‌ها نيز مي‌تواند حواس فراگيران را جمع و متوجه مطالب آموزشي كند. همچنين با جابه جا شدن بينِ صحبت ويدئويي،‌ اشتراك‌گذاري صفحه و اسلايدها،‌ تغيير بصري ايجاد كنيد. اين تغييرات حواس بيننده را متوجه شما مي‌كند.

پنجم – در برگزاری وبینار خود، شرایط ارتباطات اجتماعی ایجاد کنید.

مطالعه‌ای علمی نشان می‌دهد که بیش از 70% از دانش‌پذیران، یادگیری «با دیگران» را ،چه آفلاین باشد چه آنلاین، بیشتر ترجیح می‌دهند. در واقع آنها با انجام کار گروهی، بیشتر با محتوای آموزشی درگیر می‌شوند.

با دادن فرصت تعامل برای مخاطبان در طول برگزاری وبینار و آموزش، یک تجربه یادگیری اجتماعی ایجاد کنید. به عنوان مثال، گروه‌های دو نفره ایجاد کنید و از آنها بخواهید تکالیف همدیگر را بررسی و تصحیح کنند. از فراگیران بخواهید به طور دوره‌ای در یک انجمن گفتگو شرکت کنند. پروژه‌های درسی تعریف کنید و برای انجام آنها، دانش‌پذیران را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید. از فراگیران خود بخواهید در خارج از چارچوب آموزش‌ها نیز با یکدیگر در ارتباط باشند و آنچه را آموخته‌اند با هم به کار گیرند.

شش – محتوای وبینار خود را متمرکز نگاه دارید.

جریان محتوايي كه قرار است در طول برگزاری وبينار ارائه دهيد را در قالب فهرستي از سرفصل‌ها به مخاطبان نشان دهيد. با اين كار به زمان مخاطب خود احترام مي‌گذاريد. فراموش نكنيد كه افراد اينجا هستند تا مطلب خاص و مفيدي را بياموزند. در استفاده از اطلاعات جانبي جالب اما خارج از موضوع محتاط باشيد.

از خود بپرسید: آیا مخاطبان شما، می‌توانند مهارت مورد نظر را بدون دانستن تئوری عمیق موجود در پشت آن درک کنند؟ اگر نگفتن برخی از تئوری‌ها یا مثال‌ها و تحقیقات، خللی به بدنه اصلی آموزش‌های شما وارد نمی‌کند، شاید بهتر باشد از گفتن آن صرف نظر کنید و به ذکر منبعی برای آن در بخشِ منابع پیشنهادی بسنده کنید.

حتی اگر به این نتیجه رسیدید که این اطلاعات اصلا نیاز نیستند، پیشنهاد می‌کنم آن را از منابع پیشنهادی نیز بردارید تا کلیت محتوا و وبینار شما جامع و متمرکز باقی بماند.

هفت – برای برگزاری وبینار خود از ترکیبی از مدیای مختلف استفاده کنید.

از انواه مختلف رسانه و مدیا در کلاس های آنلاین و وبینارهای خود استفاده کنید. اسلایدهای ایستا، حتی با وجود تصاویر جالب توجه و نوشته‌های اندک، کافی نیستند. با استفاده از مواردی مانند ویدیوهای مرتبط یا اینفوگرافیک‌ها، جذابیت وبینار خود را افزایش دهید.

درست مانند تصاویر، مطمئن شوید که مدیایی که انتخاب می‌کنید واقعا جذاب باشد. به عنوان مثال، آیا فیلم از کیفیت بالایی برخوردار است؟ آیا آنقدر خوب هست که توجه افراد را حفظ کند؟ به اندازه کافی سرگرم‌کننده است؟ آیا گرافیک چشم‌نوازی دارد؟ آیا فهم آنها آسان است؟ آیا محتوای آن، مستقیما با هدف برگزاری وبینار ارتباط دارد؟

هشت – از بعد عملکردی و اجرای تمرین‌های عملی در برگزاری وبینار خود غافل نشوید.

جذب مخاطبان در طول وبینار

ما دانش و بستر لازم برای افزایش کیفیت آموزش‌های شما را داریم. برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

021-41986000 داخلی 116

چنانچه فردی در آموزش‌هایش، فرصت تمرین عملیِ آموخته‌هايش را پیدا کند، به احتمال زیاد آنها را مجددا در كار خود استفاده مي‌كند. تمرين‌هاي عملي تدارك ببينيد و دانش‌‌پذیران خود را با آنها درگیر کنید. از آن‌ها بخواهید با چالش‌های واقعی که آموزش‌ها مي‌تواند به آنها كمك كند روبه رو شوند. در حقيقت،‌ برقراري ارتباط با تجربيات واقعي،‌ محتواي آموزشي را براي دانش‌پذیران شما واقعی می‌کند و این باعث جذابیت و به یاد ماندنی شدنِ آن می‌شود.

نه – در طول وبینار خود، از جادوی گیمیفیکیشن استفاده کنید.

گیمیفیکیشن به روشی محبوب برای بهبود مشارکت یادگیرنده در دوره های آنلاین تبدیل شده است. افزودن رقابت دوستانه، تعامل قوی‌تری ایجاد می‌کند. یک نظرسنجی نشان داد که 85% از افراد، با نرم افزاری که عناصر گیمیفیکشن دارد، زمان بیشتری می‌گذرانند. اضافه کردن بازی در آموزش، راهی عالی برای جلب توجه دانش‌پذیران است.

گیمیفیکیشن در LMS، به خوبی قابل پیاده‌سازی است و با این سیستم می‌توانید برای اعمال عناصر گیمیفیکیشن به عنوان مکمل وبینارهای خود استفاده کنید. برای مثال، پس از برگزاری وبینار، برای سنجش پیشرفت مخاطبان و مهمتر از آن، نشان دادن این پیشرفت به آنها، تكاليفي را براي آن‌ها ارسال كنيد. برای افزودن چاشنی رقابت، یک جدول رتبه‌بندی داشته باشید. چالش تنظیم کنید و به مسیر یادگیری، سطوح اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای افرادی که چالش‌ها را تکمیل می‌کنند، امتیاز یا مدال  اعطا کنید.

شما چه روش هایی را پیشنهاد می کنید؟ برایمان در کامنت ها بنویسید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نرم افزار های آموزش مجازی، فرم زیر را تکمیل فرمایید.

دریافت مشاوره رایگان

سوالات متداول

  1. وبینار چیست؟

    وبینار یا Webinar مخفف اصطلاح Web based seminar و به معنای آن سمیناری است که در بستر وب برگزار می‌شود. ما به جلسه آنلاینی که با استفاده از اینترنت برگزار شود و محوریت ارائه دهنده و سخنران دارد را وبینار می‌نامیم. از نرم افزارهای مورد استفاده برای برگزاری وبینار می‌توان از ادوبی کانکت و بیگبلوباتن نام برد.
  2. برای برگزاری وبینار چه نرم افزاری مناسب است؟

    نرم افزار های ادوبی کانکت و بیگ بلوباتن نرم افزارهای جهانی و بسیار محبوب در این زمینه هستند. نرم افزار ادوبی کانکت به امکانات جامع و بیگ بلوباتن به رابط کاربری ساده معروف هستند. در ادوبی کانکت می‌توانید تعداد نفرات بالایی (بالاتر از 1000 نفر) در یک جلسه را داشته باشید.
نظرات کاربران
نظری

یکیاز مهم ترین راه های جذب اینه که عنوانی که میخوایی برای تدریس شروع کنید جذاب و ترند باشه

0 0

علیرضا بهرامی

با سلام باید به محتوا موضوع هر جلسه دقت کنیم و اول هر جلسه عنوان چی هست

0 0

امیر توکلی

مهم ترین بخش این هست که اموزش های مختصر و مفید باشه قطع هم نشه

0 0

وکیلی

یکی از بهترین راه ها تبلیعات بنری و ایمیل و ... برای جذب مخاطب برای وبینارمون هست

0 0

اسدی

داخل وبینار هم میشه تبلیغ وبینار بعدی رو بدهیم

0 0

کریمی

یکی از بهترین راه برای جذب مخاطبین در طول وبینار این است که به صورت تعاملی باشه و همه وب کم روشن کنن و صحبت کنن

0 0

موسوی

اینجوری خیلی برای جذاب بودن وبینار تاثیر داره

0 0

تارا ایمانی

برقراری تعامل بین افراد در یک وبینار یکی از کارایی های خوب نرم افزار وب کنفرانسه.

1 0

متقی

سلام🌹
ممنونم از محتوای کاربریتان
فقط اگر مقدور در حوزه شیوه های تدریس در آموزش مجازی و ابزارهای آن،محتوای بیشتر در سایت قرار بدید

0 0

بخشی

سلام
من مدرس زبان هستم و برخی از نکات بالا را خودم رعایت می کردم ولی با اضافه کردن بخش های دیگر از نکات کاربردی بالا عینا شاهد اثر بخشی بیشتر در کلاس آنلاین ادوبی کانکت شدم این که از تمام امکانات ادوب استاد بتواند استفاده کند بسیار مهم است مثلا ادوبی کانکت امکان گروه بندی دانشپذیران را فراهم می کند این خودش خیلی مهمه که افراد کلاس را به چند گروه تقسیم بندی کنید من در همایش آنلاین پافکو با نام فناوریهای نوین در آموزش مجازی هم شرکت کردم یکی از سخنران سرکار خانم دکتر برزین پور بود و نکات بسیار خوبی در مورد اموزش تعاملی ایراد کردند صمیمانه از دوستان پافکو تشکر می کنم که با ارایه محتوای ارزشمند کمک به اعتلای آموزش آنلاین و ارتقا نحوه تدریس مجازی می نمایند

1 0

زمانی

ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتین

0 0

نجفی

تشکر از شما همایش انلاین چه زمان های برگزار میشه ؟

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید