مقالات وب کنفرانس

10 روش افزایش بهره‌وری جلسات آنلاین

برگزاری جلسات آنلاین

اخیرا، آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها و سازمان‌ها جایگاه پیدا کرده است و اغلب آموزش‌ها به صورت آموزش از راه دور و از طریق نرم افزارهای آموزش مجازی برگزار می‌شود. همچنین با پخش دفاتر یک سازمان در نقاط مختلف جغرافیایی، جلسات از راه دور برای اکثر آنها به يك الزام و روال عادي تبديل شده است،‌ اما بزرگترين چالش جلسات آنلاين، اين است كه افراد را درگير و علاقه‌مند كنيم. در اين مقاله،‌ ايده‌هايي آورده شده است كه مي‌توانید اين جلسات را پربارتر کنید. در این مقاله قصد داریم برگزاری جلسات آنلاین را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. برای برگزاری یک جلسه ی آنلاین با کیفیت، به نرم افزار مدیریت جلسات آنلاین نیاز داریم که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. برای دریافت اطلاعاتی در این زمینه، تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه می‌توانید جلسات آنلاین خود را پربارتر کنید؟

همانطور که دورکاری و آموزش از راه دور باب شده است، جلسات از راه دور نیز به یک امر عادی و لازم تبدیل شده است. چرا که دانشپذیران مجازی و کارمندان دورکار، نیاز به ملاقات و برقراری ارتباط با بقیه دارند، همچنین مشتریان و ارائه‌دهنده‌های خدمات به ایجاد همکاری‌های منظم با تیم‌هاي داخلي دارند. همه اين موارد نشان مي‌دهد كه جلسات آنلاين آمده‌اند كه بمانند و ديگر با ما خواهند بود. اما بزرگ‌ترين چالشِ اين جلسات اين است كه افراد را جذب و علاقه‌مند كنيم، ‌زيرا در جلسات آنلاين،‌ مشابه جلساتِ رو در رو نمي‌توانيد فرد مقابل خود را ببينيد.

آنچه بايد فهميد اين است كه چگونه مي‌توان اين جلسات را جذاب و پربارتر کرد. آیا می‌توان همین مجموعه قوانینی که برای جلسات حضوری اعمال می‌شود را برای جلسات آنلاین نیز اعمال کرد؟ یا به چیز دیگری نیاز داریم؟

به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم ایده‌هایی را که نتایج خوبی داشته‌اند را بررسی کنیم و آنها را در قالب این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم. برخی از آنها ممکن است بسیار پایه‌ای و حتی بدیهی به نظر برسند، اما با این وجود ارزش قابل توجهی در بهبود عملکرد این جلسات دارند.

برگزاری جلسات آنلاین با کیفیت:

    برگزاری جلسات آنلاین با کیفیت مستلزم یک بستر آموزش آنلاین یا زیر ساختی مطلوب می باشد. نرم افزار مدیریت جلسات آنلاین می تواند خیلی در این زمینه موثر باشد. نرم افزارهایی نظیر ادوب کانکت امکاناتی مانند چت، ارتباط صوتی و تصویری را برای کاربران فراهم می کند. هم چنین در این جلسات میزبان می تواند فایل های لپ تاپ و هم چنین صفحه ی دسکتاپ خود را با کاربران به اشتراک بگذارد. داشتن تخته وایت برد نیز از دیگر مزایای این نرم افزار می باشد. علاوه بر لزوم نرم افزار مناسب، سامانه ای برای مدیریت این فضا نیاز است. سامانه ی ال ام اس که زیر مجموعه ی سامانه ی مودل می باشد؛ قادر است جلسات آنلاین را به خوبی مدیریت و ساماندهی نماید.

    سامانه ال ام اس، برای هر فرد پنل شخصی ساخته و اطلاعات حساب آن را از دید دیگران مخفی نگه می دارد؛ اطلاعاتی مانند نمرات، شماره دانشجویی و ... . این سامانه آموزش مجازی شما را برای ورود به جلسات آنلاین و آزمون ها هدایت می کند. سامانه ی مزبور در کنار نرم افزار مدیریت جلسات آنلاین به امنیت و کیفیت جلسات آنلاین بسیار کمک می کند.

کلاستو با ادوب کانکت، آنلاین برگزار کن!

یک - از یک نرم افزار مخصوصِ جلسات آنلاین و مشخص استفاده کنید

یک نرم افزار جلسه آنلاین مناسب انتخاب کنید. گزینه‌های بسیاری از جمله نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect)، نرم افزار بیگ بلوباتن (BigBlueButtonZoom، GoToMeeting و اسکایپ، پیش روی شماست که همگی آنها خوب هستند. چنین نرم افزارهایی مکالمات را مدیریت می‌کنند، به شرکت‌کننده‌ها اجازه می‌دهند سوال بپرسند و نظرات و پیام‌ها را ثبت می‌کنند. این ویژگی‌ها به برقراری مکالمه و ارتباطی موثر کمک می‌کند. سیستم ادوب کانکت امكاناتي عالي براي اجراي كلاس مجازي در اختيار قرار مي‌دهد و با صرف منابع كم تعداد بالايي از شركت‌كننده را پشتیبانی کند. پافکو امکان تست رایگان سرویس ادوبی کانکت را مهیا کرده است. کافیست روی روی دکمه زیر کلیک کنید.

دو – برای جلسات آنلاین خود یک دستور کار مشخص داشته باشید

گرد هم آوردن افراد برای جلسات آنلاین تلاش زیادی می‌خواهد، بنابراین بهتر است در طول خود جلسه وقت تلف نکنید. اگر برای جلسات آنلاین خود از قبل برنامه مشخص داشته باشید، احتمالا مشارکت شرکت‌کننده‌ها بیشتر می‌شود. این برنامه را پیش از شروع جلسه برای آنها ارسال كنيد تا همه بدانند كه از آنها چه انتظاري مي‌رود و بتوانند متناسب با آن آماده شوند.

سه – در ابتدای جلسات آنلاین، یخ افراد را بشکنید

سعي كنيد با ايجاد فضاي صميمي، يخ اوليه‌اي كه بين شركت‌كننده‌ها وجود دارد را از بين ببريد و از همان ابتداي جلسات آنلاين، ايجاد جو مثبت را شروع كنيد. اين كار روحيه افراد را بهتر می‌کند، موانع اجتماعی را می‌شکند و شرکت‌کننده‌ها تمایل بیشتری به مشارکت خواهند داشت. این یخ شکن‌ها می‌توانند سوال‌های کم اهمیت و بی‌ربط به موضوع جلسه باشند، یا چیزی سرگرم‌کننده مانند یک بازی مجازی باشند. در واقع تقریبا هر کاری که برای گرم کردن فضا در یک جلسه حضوری انجام می‌دهید، در جلسات آنلاین نیز قابل انجام هستند.

چهار – همه افراد داخل در جلسه را معرفی کنید

این روش ساده‌ترین ترفند و در عین حال موثر است. همه افرادی که در جلسه آنلاین شرکت می‌کنند را معرفی کنید. در صورت عدم استفاده از ویدئو و وبکم، از تصاوير آنها در پروفایلشان استفاده کنید. این باعث می‌شود که صدایی که سایر شرکت‌کننده‌ها مي‌شوند،‌ صاحب چهره‌اي مشخص باشد و آنها تمايل بيشتري به بحث و گفتگو داشته باشند.

پنج – در جلسات آنلاین، تعامل برقرار کنید

 شرکت در جلساتِ خسته‌کننده سخت است، به خصوص اگر جلسات آنلاین باشند. شما به عنوان میزبان، باید جلسه خود را با ایجاد تعاملی سرگرم‌کننده کنید. هرزگاهی از تصاویر خوب یا تعاملات زنده استفاده کنید تا به جلسات خود هیجان اضافه کنید. یک بازی مجازیِ متناسب با جلسه برای شرکت‌کننده‌ها ترتیب دهید یا مابین جلسه یک نظرسنجی برگزار کنید تا شرکت‌کننده‌ها را وادار كنيد در مورد يك موضوع مهم بحث كنند. همچنين مي‌توانيد در مورد موضوع‌هاي مورد بحث طوفان مغزي راه بيندازيد.

شش – از پاورپوینت‌های استاتیک و خسته‌کننده استفاده نکنید

هیچ کس از پاورپوینت پر از نوشته و خسته‌کننده خوشش نمی‌آید. پاورپوینت‌ها، به خصوص در جلسات آنلاین، باید هیجان‌انگیز، جذاب و سررگرم‌کننده باشند. در ساخت آنها از انیمیشن‌ها و تصاویر جذاب استفاده کنید. هر جا لازم بود تعاملات را وارد کنید. همچنین، افزونه‌های نرم‌افزار پاورپوینت به شما در ایجاد ارائه‌های خارق‌العاده استفاده کنید.

هفت – مکالمه کوتاهی غیر از موضوع اصلی داشته باشید

داشتن یک صحبت کوتاه به ایجادِ احساس ارتباط بین افراد کمک می‌کند. به عنوان مثال، اشاره‌ای گذرا درباره وضعیت آب و هوای محل زندگیتان یا یک شوخی که همه را بخنداند به جمع انرژی می‌دهد. در واقع این تنفس‌ها به عنوان وقفه‌هاي ذهني عمل مي‌كنند و به شركت‌كننده‌ها اجازه مي‌دهند با كل تنظيمات و فضاي جلسات آنلاين راحت باشند.  

هشت – جلسات انلاين را كوتاه نگه داريد

با جلسات طولاني مدت،‌ قدرت توجه و تمركز شركت‌كننده‌ها را خالي نكنيد. با توجه به موضوع،‌ 30 تا 60 دقيقه زمان مناسبي براي جلسات آنلاين مي‌باشد. همچنين به جدول زماني كه در ابتدا تصميم گرفته‌ايد پایبند باشید و از ایجاد خلل در آن جلوگیری کنید.

نه – یادداشت‌های هر جلسه را ارسال کنید

اغلب دقایقی از هر جلسه به مرور مطالبی از پیش اختصاص می‌یابد. هچنین در بسیاری از مواقع لازم است که پیش از شروع بحث اصلی، شرکت‌کننده‌ها در مورد برخی از مسائل آمادگی ذهنی داشته باشند. هیچ کس تمایلی ندارد یادداشت‌های مفصلی را بخواند که هر نکته‌ای که در جلسه گذشته بحث شده است را شامل می‌شود. در عوض، پیشنهاد می‌کنیم که یک چكيده براي شركت‌كننده‌ها ارسال كنيد. اين چكيده به عنوان مثال، می‌تواند در قالب یک ایمیل پیگیری مختصر، که نشان می‌دهد چه کسی در حال انجام چه کاری است همراه با یک برنامه زمانی باشد. مطمئن باشید که این چکیده بسیار موثرتر از اختصاص دقایقی برای این موارد خواهد بود.

ده – جلسات آنلاین خود را مرور کنید

آخرین نکته اما با اهمیت خیلی زیاد! این است که جلسات مجازی خود را پس از پایان بررسی کنید. از شرکت‌کننده‌ها سوال کنید که کدام قسمت یا لحظه را بیشتر دوست داشتند و کدام را کمتر. به نظرشان كدام قسمت مفيد بوده است؟ آيا نكته‌اي وجود داشته بتواند براي بهتر شدن جلسات آنلاين بعدي از آن استفاده كرد؟ آيا قسمت اضافه‌اي كه مي‌تواند حذف شود وجود داشته است؟ آن‌ها را براي ارائه بازخورد صادقانه تشويق كنيد تا بتوانيد كيفيت جلسات بعدي خود را بهبود بخشيد.

نکات تکمیلی در خصوص جلسات آنلاین:

    پیشتر گفتیم که ادوبی کانکت نرم افزار مدیریت جلسات آنلاین می باشد؛ این در حالی است که نرم افزارهای دیگری برای مدیریت وبینارها و کلاس های مجازی آنلاین وجود دارد. نرم افزارهای اسکایپ و اسکای روم از جمله نرم افزارهای مدیریت جلسات آنلاین هستند. برگزاری کلاس های آنلاین بسیار در روند کیفیت و بازدهی کلاس موثر می باشند. تشکیل جلساتی برای رفع اشکال و حل سوالات از طریق نرم افزارهای گفته شده، باعث افزایش راندمان کلاس خواهد شد. با شیوع بیماری کرونا، نزدیک به دو سال است که تمامی کلاس ها و جلسات به صورت مجازی و آنلاین شده است. گرچه برخی ها مخالف این روش تدریس و آموزش می باشند ولی بسیاری نیز این روش را می پسندند. لازمه ی افزایش کیفیت کلاس های مجازی، داشتن سیستمی با سخت افزار مناسب و اینترنت پر سرعت می باشد. اگر آموزش و پرورش، مخابرات و سایر ارگان های مربوطه بتوانند این نیازهای اولیه را برای تمامی دانش آموزان و محصلان فراهم کنند؛ با تلاش های دو طرفه ی استاد و شاگرد، کیفیت کلاس های مجازی به حد اعلا خواهد رسید.

با استفاده از اين 10 نكته،‌ مي‌توانيد از نارضايتي‌هاي معمول در جلسات آنلاين دور بمانيد،‌ همه افراد را با همديگر مرتبط نگه داشته و مشاركت ايجاد كنيد. اگر احساس می‌کنید نکته‌ای از دست ما در رفته و به آن اشاره نکرده‌ایم، در صورت تمایل آن را در قسمت نظرات درج کنید تا همگان از آن استفاده کنند.

اگر برای خرید نرم افزارهای آموزش مجازی و برگزاری کلاس آنلاین نیاز به راهنمایی دارید، کارشناس‌های پافکو آماده پاسخگویی به شما هستند. کافیست روی دکمه دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید و فرم مربوطه را پر کنید. در اسرع وقت با شما تماس گرفته می‌شود.

50 تا از بهترین سایت های آموزش آنلاین

ما دانش و بستر لازم برای افزایش کیفیت آموزش‌های آنلاین شما را داریم. برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

021-41986000 داخلی 116

ممنون از توجه و زمانی که برای مطالعه این مقاله اختصاص دادید.

نظرات کاربران
عباسی

من با نرم افزار اسکایپ هم کار کردم خوبه ولی به کاملی ادوبی کانکت و بیگ بلو نیست

1 0

محمودی

میتونین تفاوت برنامههای جلسات انلاین رو بنویسید ؟

0 0

ترانه

یکی از بهترین راه ها اینه که هر ۲۰ دقیقه چند دقیقه استراحت بدیم. در واقع تکنیک پروموتو محققان دریافتند که مغز انسان وقتی ۲۰ دقیقه تصویر میسبینه یا گوش میده به حالت خاموش میره و کاراییش همینجور میاد پایین و پایین تر و کیفیت جلسات افت پیدا میکنه. بنابراین هر پروموتو استراحت دوسه دقیقه ای لازمه تا مغز دوباره استارت بزنه. این کار رو برای سخنرانی ها جلسات حضوری کتابخوانی دیدن فیلم یا هرچیز آموزشی و…رعایت کنید. موفق باشید

1 0

اسماعیلی

مقاله مفید و کاملی بود کاملا موافقم

1 0

توکلی

یکی از بهترین روش ها برای افزایش بهره‌وری تو جلسات آنلاین این هست که از تمامی حس های دانشجو استفاده کنیم

0 0

علیزاده

چه تفاوتی بین ورژن ها داره ؟

0 0

نجفی

مقاله ای کاربردی برای نحوه اموزش جلسات انلاین مختصر و عاااالی

1 0

نعمتی

یه راه دیگه افزایش بهتر شدن اموزش انلاین صبح باشه که گیرایی بیشتر وجود داره

1 0

علی کمالی

به نظرم باید وقتی میخواد اموزش ببینه همه چی رو بزاره کنار که راحت و سریع اموزشش رو ببینه و تموم

0 0

علیرضا شجایی

یکی از مهم ترین بخش اینکه در جلسات انلاین تایم های خوبی باشه که همه بتونن حضور داشته باشن و مشکل نداشته باشه

0 0

علیرضا بهرامی

با سلام یکی از راه های افزایش بازدید و جذاب شدن آموزش مجازی از حس ها استفاده بکنیم مثلا دیداری شنیداری و حسی

0 0

حیدری

با سلام ممنون از مقاله خوبتون

0 0

شریفی

برای بهتر شدن جلسات آنلاین بهتره اینترنت و سخت افزار مناسبی داشته باشی تا بتوانید راحت استفاده کنین

0 0

جلالی

مقاله راه های افزایش استفاده از جلسات انلاین خیلی کاربردی بود ممنون

0 0

علیرضا قربانی

یک روش برای بهره وری آموزش آنلاین به روز رسانی ادوبی کانکت و استفاده از هدفون مناسب هست

0 0

دستغیب

برخی از جلسات آنلاین نمیشه بعضی از موارد های که گفتین رو انجام داد مثلا وقتی تعداد افراد زیاده نمیشه معرفی کرد

0 0

پوریا ناصری

برای کدوم کلاس های انلاین نمیشه و مشکل داره

0 0

زهرا خدادادی

یکی از مهم ترین راه افزاش بهره وری از جلسات آنلاین مورد 5 هست که با کاربر ها تعامل داشته باشید

0 0

رضا

بهترین نرم افزار مدیریت جلسات آنلاین چیست؟

0 0

اشکان باستانی

اگر تعداد نفرات کلاس که میخوایی برگزار کنین big blue button خوبه ولی تعداد بالا ادوبی کانکت خوبه
ادوبی کانکنت سبک هست و اینترنت زیادی مصرف نمیکنه

0 0

محمودی

من از ادوبی کانکت استفاده میکنم خیلی خوبه تنها مشکلش فونت اش هست که اونم اگه با لپتاپ هستین رفعش کنین

0 0

نوری

سلام یکی از بهترین جلسه های انلاین مودل هست به نظرمم چون قابلیت افلاین سازی هم داره

0 0

نجاتی

سلام
من مدرس هستم از نکات خوب شما در مورد نحوه برگزاری جلسات آنلاین بهره بردم سپاس

2 0

محمد

سلام
نکات کاربردی و مفیدی در مورد بهره وری و اثربخشی جلسات آنلاین بود

4 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید