مقالات

آیا روش های فروش کالا را می شناسید؟ | پاوینو

روش های فروش کالا

هر شرکتی درآمد خود را اداره می کند و واحد فروش تنها بخشی است که برای سازمان درآمدزایی می کند. تفاوتی نمی کند که کسب و کارتان فروش یک محصول یا خدمات باشد و تفاوتی نداردن که از کدام روش برای فروش بهره می برید، اما درآمدزای نهایی فقط به واسطه‌ی فروش است. به همین دلیل است که فروش برای هر تجارتی مهم است. فروش فقط معامله ای شامل عرضه کالا و خدمات نیست بلکه فرآیندی است که از زمان راه اندازی کسب و کار و محصول آغاز می شود و با فروش متوقف نمی شود بلکه فراتر می رود و خدمات فروش را نیز شامل می شود. در ادامه پاوینو به بررسی برخی از روش های فروش کالا می پردازد پس با ما همراه باشید.

روش های فروش کالا

روش های فروش کالای زیادی وجود دارد، یکی از آن روش های فروش کالای برتر، جذب مشتری احتمالی با ارائه اطلاعات مفید است. این روش باعث ایجاد آگاهی از برند در بازار می شود. کار فروشنده با فروش محصول متوقف نمی شود بلکه با فروش، فقط نیمی از آن انجام شده است. کار با تبلیغ محصول شروع می شود، نه اینکه مشتری صرفا محصول را درک کند، و در نهایت سفارش را دریافت می کند و سپس خدمات پس از فروش را ارائه می دهد. این امر منجر به رضایت مشتری خواهد شد که از اهمیت بالایی برخوردار است و رضایت مشتری را می توان به عنوان بسته شدن پروسه فروش در نظر گرفت. فروش یک کالا نیاز به مهارت زیادی از طرف فروشنده دارد.

این که مشتری ها مزیتی را که محصول برای آنها دارد در کنار ویژگی های محصول درک کنند، بسیار مهم است. روش های زیادی برای فروش موفقیت آمیز محصول به مشتریان وجود دارد و بیشتر آنها به تلاش تیم فروش و همچنین سایر اعضای تیم و بخشها در شرکت یا تجارت نیاز دارد.

در ادمه چند روش برای فروش یک محصول آورده شده است. شما می توانید برای دریافت بهترین مشاوره کسب و کار متناسب با نوع تجارتتان، فرم زیر را تکمیل نمایید. 

مشاوره بگیرید

روش های فروش کالا

1. تبلیغات

تبلیغات رایج ترین شکل فروش است. اگرچه فروشی با تبلیغات وجود ندارد بلکه آنچه که وجود دارد فروش به واسطه تبلیغات است. به منظور تبلیغ کالا یا خدمات، از روشهای مختلف تبلیغاتی استفاده می شود. نحوه ارتباط یا نحوه تبلیغات به محصول و مشتریان هدف بستگی دارد.به عنوان مثال، وقتی کالایی برتر مانند ساعتهای رولکس قرار است به فروش برسد، در این صورت تبلیغات در تلویزیون کارساز نخواهد بود. برای دستیابی به مخاطب هدف، باید تبلیغات چاپی در مجلات تجاری وجود داشته باشد زیرا هیچ مخاطبی که رولکس را خریداری می کند، نمی خواهد برنامه های بی محتوایی را از تلویزیون تماشا کند.

2. نوآوری

نوآوری در محصولات جدید بهترین استراتژی و یکی از روش های فروش کالای یک شرکت است. بازار هدف و مشتریان از نوآوری استقبال زیادی می کنند. وقتی شرکتی یک محصول را نوآوری می کند، برای ایجاد یک چیز جدیدی که قبلاً در بازار وجود نداشته، از تخصص گروه تحقیق و توسعه و تکنیک های فروش استفاده می کند. نوآوری می تواند شامل تولید یک محصول جدید یا اضافه کردن یک ویژگی جدید به محصول قبلی باشد. همچنین نوآوری می تواند در نحوه تحویل یا ارسال باشد.

پس از یک دوره خاص با پایان یافتن حق ثبت اختراع محصول پ، شرکت های دیگر می توانند این ویژگی را به دست آورند یا از محصولات موجود در بازار تقلید کنند. یکی از بهترین محصولات نوآوری را شرکت اپل ارائه می دهد. اما بسیاری از ویژگی های محصولاتش توسط بسیاری از رقبا کپی برداری می شوند که کمی نام را تغییر می دهند اما ویژگی کلی را در همان حالت حفظ می کنند. با این وجود، این شرکت همیشه محصولات جدید را هر ساله نوآوری می کند و آنها را برای مشتریان به ارمغان می آورد. مشتریان به دلیل نوآوری جذب محصول می شوند و محصول به فروش می رسد. به منظور حفظ سطح نوآوری شرکت، اپل باید هر ساله نوآوری کند و ویژگی های جدید خاصی را برای همان محصولات ایجاد کند یا محصولات کاملاً جدیدی را به بازار عرضه نماید.

بیشتر بخوانید: 6 مدل رفتار مصرف کننده که هر کسب و کاری باید بداند

3. استراتژی بازاریابی

داشتن یک استراتژی بازاریابی عالی یکی از روش های فروش کالاست و در حقیقت به معنای دعوت از مشتریان برای خرید محصول است. استراتژی بازاریابی تنها یک برنامه نیست بلکه فرآیندی طولانی است که از زمان راه اندازی کسب و کار و تولید محصول تا خدمات پس از فروش را در بر می گیرد. برنامه ریزی تنها بخشی از استراتژی بازاریابی است که در آن شرکت طرح کلی از مراحلی که باید برای موفقیت محصول دنبال شود را ایجاد می کند. استراتژی بازاریابی به عنوان یکی از روش های فروش کالا شامل طراحی یک کمپین به منظور آگاهی مشتریان از محصول است. این کمپین با توجه به صنعت یا محصول در فازهای مختلف اجرا می شود. کمپانی با برجسته ساختن ویژگی ها و مزایای محصول یا خدمات، مشتری را از وجود آن آگاه می کند.

یک استراتژی بازاریابی عالی می تواند مشتری های زیادی را جذب کند که در نهایت باعث فروش خواهد شد. بخشی از استراتژی بازاریابی، تبلیغات است که به اندازه قیمت گذاری صحیح اهمیت دارد. اگر قیمت محصول نسبت به رقبا پایینتر باشد، شرکت قادر به دستیابی به موفقیت در رقابت خواهد بود، اما اگر قیمت محصول بسیار بالا باشد، شرکت باید اطمینان حاصل کند که محصول نوآورانه است و از مزایای بسیار خوبی در مقایسه با محصول رقبا برای کاربر برخوردار است.

4. بازاریابی دیجیتال

امروزه بازاریابی دیجیتال یکی از ترند های اصلی روش های فروش کالا می باشد زیرا مخاطبان هدف از این بستر به وفور استفاده می کنند. از آنجا که در سال های اخیر بازاریابی دیجیتال موفقیت بسیاری کسب کرده است، قیمت های بازاریابی دیجیتال نه تنها پایین آمده بلکه سطح دسترسی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و میزان موفقیت بازاریابی دیجیتال نیز در مقایسه با سایر روش های بازاریابی در حال افزایش است. رسانه های اجتماعی یکی از بزرگترین عوامل موفقیت در بازاریابی دیجیتال هستند زیرا تقریباً همه افراد در رسانه های اجتماعی حضور دارند که درنتیجه این موضوع شرکت ها را ترغیب می کند تا با استفاده از رسانه های اجتماعی به مشتریان خود برسند.

وب سایت هایی مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام به سازمان ها کمک کرده اند تا مشتریان خود را جذب کنند و به طور موثر آنها را با تبلیغات هدف قرار دهند. بخش دیگری از بازاریابی دیجیتال برای مخاطبان بالغ با کمک بازاریابی از طریق ایمیل یا همان ایمیل مارکتینگ انجام می شود. هر روز تبلیغات زیادی در صندوق های ورودی ما ارسال می شود و این ایمیل دهنده ها بخشی از ایمیل مارکتینگ هستند.

بیشتر بخوانید: چرا باید روی ایمیل مارکتینگ سرمایه گذاری کرد؟

روش های فروش کالا

5. تخفیف و طرح های تشویقی

یکی دیگر از روش های فروش کالا، تخفیف یا طرح های تشویقی و پیشنهادات جذاب است. هر زمان که محصول با کاهش قیمت زیادی روبرو شود، فروش را به سمت بالا سوق می دهد. دلیل کاهش قیمت ممکن است به این دلیل باشد که شرکتی می خواهد فروش محصولش را افزایش دهد یا اینکه یک محصول جدید و بهتر توسط همان شرکت تولید می شود، این دلایل می توانند پاسخی برای کاهش قیمت در مقایسه با رقبا نیز باشند. در هر یک از این موارد فروش افزایش می یابد.

طرح های تشویقی هم نوع دیگری از کاهش قیمت است که در آن مشتری تشویق می شود تا با خرید کالای موجود، کالاهای بیشتری را با قیمت کمتر خریداری کند یا کالای رایگان به او تعلق گیرد. در هر یک از این موارد، مشتری از قیمت منسبی بهره مند می شود. در زیر نمونه هایی از کاهش قیمت و طرح ها آورده شده است:

قیمت پیراهنی 199 دلار است. پیشنهاد جذاب در راستای روش های فروش کالا می تواند مانند هر یک از موارد زیر باشد: خرید 2 پیراهن و دریافت 1 پیراهن هدیه رایگان، خرید 1 پیراهن و دریافت  1 پیراهن هدیه رایگان ، خرید 2 پیراهن با تخفیف 30٪ ، خرید 3 پیراهن با 50٪ تخفیف.

معمولا طرح های تشویقی برای مدت زمان محدودی معتبر هستند و فروش هرچه سریعترمحصول است. مثالی دیگر از کاهش قیمت ها به عنوان یکی از روش های فروش کالا، تخفیف و حراج های پایان هر فصل هستند. گاهی اوقات ممکن است کاهش قیمت صرفاً برای ارتقا محصول و جذب مشتری و یک ترفند روانی باشد. به عنوان مثال، یک پیراهن با برچسب قیمت 99 دلار ممکن است مورد توجه بسیاری از خریداران قرار نگیرد اما اگر همان برچسب به 199 دلار تغییر کند و روی آن عدد خط زده و قیمت 99 دلار نشان داده شود، مشتری را به سمت خود می کشاند و این باعث افزایش فروش کالا می گردد. بعضی اوقات طرح های تشویقی به این صورت است که مثلا با خرید پیراهن، یک کراوات به طور رایگان دریافت خواهید کرد. همه این استراتژی ها به منظور جلب مشتری و تحقق فروش است.

6. مراجعه به مشتری

این یکی از بهترین استراتژی ها و روش های فروش کالا برای تحقق فروش است. برخی از محصولات نیاز دارند تا به مشتریان در محل کارشان مراجعه شود. این بازدیدها باید به طور منظم انجام شوند، محصول معرفی شود و همچنین در طی یک دوره زمانی با مشتریان رابطه دوستانه ایجاد کند. بازدیدها معمولاً توسط فروشندگان انجام می شود تا محصول را به مشتری معرفی کنند.

داشتن یک مشاور کسب و کار می تواند تفاوت زیادی در کسب و کارتان ایجاد کرده و شما را از رقبا متمایز نماید. مشاورین پاوینو با سابقه ارائه خدمات مشاوره راه اندازی کسب و کار جدید و بهبود فروش، آماده همکاری با تجارت ها و شرکت ها هستند. فرم زیر را تکمیل نمایید.

مشاوره بگیرید  منبع: www.marketing91.com
نظرات کاربران
میترا بارانی

این روز ها برای جلب توجه مشتریان باید راهکار های خلاقانه ای در روشهای فروش کالا داشته باشیم.

0 0

علی بهاری

به نظرم خوندن چنین مقالاتی در مورد روش های فروش کالا کمک زیادی می کنه به کسانی که قصد دارن تو فروشندگی پیشرفت کنن.

0 0

آرمین

مقاله خیلی خوبی در مورد روش های فروش کالا بود.ممنون

0 0

نوید ناصری

روش های فروش کالا زیاد هستند که برای موفقیت در فروش باید به خوبی آن ها را بشناسیم.

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید