مقالات

هدف گذاری برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار | پاوینو

تعیین هدف

تعیین هدف یک مسئله مهم برای همه مدیران، از جمله صاحبان کسب و کارهای کوچک است. بدون اهداف، ما فقط کار می کنیم اما تعیین هدف و داشتن استراتژی بازاریابی مناسب به ما این امکان را می دهد که فعالانه عمل کنیم، نه اینکه فقط یک روند ثابت و تکراری داشته باشیم. همه ما روزهایی داشته ایم که به نظر می رسد از یک بحران به بحران دیگر می پریم. همه می دانیم که این حالت مطلوبی برای یک کسب و کار نیست. بدین منظور لازم است تا با هدف گذاری و تعیین استراتژی بازاریابی به سیستم کسب و کار خود نظم دهیم. در ادامه این مطلب با پاوینو همراه باشید.

برای رسیدن به نتایج دلخواه خود باید از استراتژی بازاریابی مناسب استفاده کنید.

آیا عملکردتان اشتباه است؟

تعیین هدف به تنهایی کافی نیست. اینکار فقط اولین قدم برای دستیابی به موفقیت می باشد. به عنوان مثال تصور کنید که هدف شما کاهش وزن است. با دانستن اینکه اگر اهداف باید مشخص باشند، شانس موفقیت دارید، تصمیم می گیرید تا تاریخ تعیین شده مثلا چهار ماه دیگر 15 پوند وزن کم کنید. زمان میگذرد. چهار ماه بعد، شما روی ترازو قرار می گیرید. آیا ازینکه وزن کم نکرده اید متعجب می شوید؟

اگر عملکرد صحیحی ندارید می توانید برای دریافت مشاوره کسب و کار پاوینو فرم زیر را تکمیل نمایید.

مشاوره بگیرید

تعیین هدف

اهداف نیاز به عمل دارند

در حالی که شما کار خود را با تعیین هدف خاصی برای دستیابی به خوبی شروع کرده‌اید، اما هیچ عملی برای کمک به رسیدن به آن هدف انجام نداده‌اید، نباید انتظار موفقیت را داشته باشید. آنچه در این سناریو از دست رفته است، یک استراتژی بازاریابی جهت تعیین عملکرد برای کمک به شما در تحقق هدفی است که تعیین کرده اید. بدون یک برنامه مشخص و استراتژی بازاریابی تعیین شده یا یک سری اقدامات که می بایست برای رسیدن به هدف انجام دهید، این که آیا شما به هدفی که تعیین کرده اید می رسید یا نه فقط یک مسئله کورکورانه است و روش مناسبی برای اداره یک تجارت موفق نیست. برای موفقیت و رشد کسب و کار، باید اتفاقاتی را رقم بزنید، نه اینکه فقط بگذارید اتفاق به خودی خود رخ دهد.

استراتژی بازاریابی جهت برنده شدن

هنگام تعیین اهداف تجاری (یا هر هدف دیگر)، از فرمول تعیین هدفی استفاده کنید که شامل یک برنامه یا استراتژی بازاریابی برای رسیدن به هدف باشد. به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید فروش خود را افزایش دهید. وقتی این هدف را تعیین می کنید، فقط ننویسید، "من فروش را افزایش خواهم داد" این هدف خیلی کلی است. ابتدا هدف را به طور واضح مشخص کنید. "من فروش این ماه را 25 درصد افزایش خواهم داد". سپس، استراتژی بازاریابی‌ای را که برای کار در جهت تحقق این هدف می بایست استفاده کنید، مشخص نمایید. مثلا بگویید: "من با ارائه 10 درصد تخفیف برای خرید بالاتر از مبلغی خاص و تبلیغ این محصول  در رسانه های محلی ، فروش این ماه را 25 درصد افزایش خواهم داد". در این حالت، در پایان ماه یا 25 درصد فروش نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که نشانگر عملکرد صحیح شماست یا اینکه افزایشی در فروش رخ نداده و در اینصورت می بایست تغییراتی در استراتژی بازاریابی و نحوه فروش محصول خود ایجاد کنید.

هر هدفی که تعیین می کنید باید از این فرمول اساسی تعیین هدف پیروی کند: "من (هدف خاصی) توسط (اقدامات خاصی که برای رسیدن به هدف) دنبال می کنم". همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید، شما ممکن است برای رسیدن به هدفی خاص، چندین عمل خاص و استراتژی بازاریابی ویژه داشته باشید نه فقط یک استراتژی بازاریابی.
 بسیاری از اهداف تجاری به قدری کلی هستند که بی معنی می باشند. به عنوان مثال، وقتی از صاحبان کسب و کارهای کوچک می پرسند که چه اهدافی را دنبال می کنند، بسیاری از آنها جمله ای مانند "هدف من رشد کسب و کارم است" را می گویند اما هرگز تعریف برای خود نکرده‌اند که به چه شکل می خواهند این هدف را محقق سازند؟ بدون هیچ عملی که متصل به هدف باشد، این جمله فقط یک رشته ای از کلمات است که آنها حتی معنی آن را نمی دانند. وقتی پایان سال را پشت سر می گذارند و به عقب نگاه می کنند، چگونه تشخیص خواهند داد که آیا تجارتشان را توسعه داده اند یا خیر. 
آنها با انجام کدامیک از موارد زیر قصد رسیدن به هدفشان را دارند؟

بیشتر بخوانید: 5 دلیلی که باعث می شوند به موفقیت نرسیم+ چگونگی غلبه بر آنها

  •  با جذب x مشتری بیشتر؟
  •  با شروع صادرات محصولات خود؟
  •  با افتتاح شهبه دوم؟
  •  با حضور در x نمایشگاه داخلی و خارجی؟
  • با افزایش درآمد x درصد؟

هدف + اقدام = موفقیت

تعیین هدف به طور دقیق، استراتژی بازاریابی لازم جهت رسیدن به آنها و مشخص نمودن چگونگی دستیابی به اهداف از موارد مهمی است که صاحبان مشاغل و مدیران باید به آن توجه کافی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 3 اشتباه بزرگ رهبران کسب و کار
 

تعیین هدف

نحوه تعیین هدف خاص برای موفقیت در تجارت

چه تغییری می توانید برای افزایش چشمگیر موفقیت خود ایجاد کنید؟ اگر فرصتی برای دستیابی به اهداف داریم، باید مشخص باشد. ایجاد اهداف خاص ما را برای موفقیت آماده می کند تا شکست نخوریم.

تعیین هدف خاص

برای موفقیت به یک هدف خاص و مشخص نیاز است. یک هدف خاص شامل یک برنامه عملیاتی است که بیانگر چگونگی دستیابی شما به هدف می باشد و یک معیار سنجش عملکرد دارد که به شما می گوید موفق بوده‌اید یا نه.

فرمول تعیین هدف:
"من (هدف  x+ معیار اندازه گیری) از طریق (اقدامات خاص(انجام خواهم داد"

معیار عملکرد در تعیین هدف غالباً یک تاریخ یا یک مدت زمان است، اما می تواند شامل معیارهای عینی نیز باشد که می توانید برای تعیین اینکه آیا هدف خاصی را که تعیین کرده اید به نتیجه رسانده اید یا نه، استفاده کنید. فرض کنید هدف شما کاهش وزن است. یک مثال از تعیین هدف خاص برای کمک به شما در رسیدن به این هدف می تواند نمونه زیر باشد:
"با دویدن روی تردمیل به مدت نیم ساعت و شش روز در هفته، 10 پوند وزن کم می کنم"

بیشتر بخوانید: 9 قانون مهم در مدیریت بازاریابی مدرن

تعیین اهداف جهت موفقیت در تجارت

قبل از اینکه اهداف خاصی را برای افزایش موفقیت تجاری خود تعیین کنید، باید بدانید که منظور شما از موفقیت چیست. موفقیت یعنی لذت بردن از کاری که انجام می دهید، تا جایی که کار شما به شما انرژی می دهد و خوشبختی ایجاد می کند که به زندگی شخصی شما سرایت می کند. اما "افزایش موفقیت تجاری" برای شما چه معنایی دارد؟ شاید برای شما موفقیت به این معنا باشد که تعادل کار و زندگی خود را بهبود ببخشید و وقت بیشتری برای گذراندن با خانواده خود داشته باشید یا انرژی بیشتری برای حل بسیاری از وظایف خود داشته باشید. شاید موفقیت برای شما گسترش خط تولیدتان باشد یا موفقیت را در افزایش روش های فروش محصول بدانید.

نکات تعیین هدف

موفقیت در تجارت فقط یک حساب بانکی پر نیست. موفقیت در مورد آنچیزی است که می خواهید به انجام برسانید، مهم نیست که چقدر در ابتدا عجیب یا کوچک به نظر می رسد، اهداف خاص خود را بر این اساس تعیین کنید.
 یک هدف برای ارزشمند بودن لازم نیست که هدفف بزرگی باشد؛ اهداف کوچک نیز ارزش دارند تا روی آنها کار کنید و وقت صرفشان نمایید، زیرا می توانند منجر به تغییرات بزرگی شوند. به عنوان مثال ممکن است به عنوان یک مدیر کسب و کار بگویید "ماه آینده، با سازماندهی بهتر و سیستم سازی در کسب و کار، هر هفته سه ساعت کمتر کار خواهم کرد"  این یک هدف کاملاً قابل قبول است.
در تمام برنامه ریزی های کاری خود از همین فرمول تعیین هدف خاص استفاده کنید. به زودی شاهد افزایش تعداد اهداف خود خواهید بود و موفقیت بیشتری را کسب خواهید کرد.

جهت دریافت بهترین مشاوره مدیریت کسب و کار، فرم زیر را تکمیل نمایید.
مشاوره بگیرید

نظرات کاربران
رعنا حقیقت فر

تعیین هدف یکی از مسائل مهم هست ممنون که به این موضوع پرداختید

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید