مقالات نرم افزار آموزش مجازی

مزایای آزمون الکترونیکی در دوره های آموزش مجازی

مزایای آزمون الکترونیکی در دوره های آموزش مجازی

در این مقاله به دلایل لزوم استفاده از آزمون الکترونیکی و برگزاری آزمون مجازی منظم در دوره های آموزش های الکترونیکی و آموزش آنلاین خواهیم پرداخت.

شما برای یادگیری یک موضوع می توانید یک محتوای آموزشی را دوباره بخوانید، در یک سخنرانی زنده شرکت کنید، یا اینکه یک آزمون دهید؟ اگر قدرت انتخاب داشته باشید، کدام یک از این موارد را به عنوان استراتژی یادگیری خود انتخاب خواهید کرد؟ شاید برای شما این موضوع عجیب باشد که شرکت در یک آزمون آنلاین در به حداکثر رساندن سطح یادگیری چقدر می تواند موثر باشد.

با Adobe Connect، کلاس مجازی برگزار کن!

همراه با تست رایگان


چرا ارزیابی الکترونیکی در یادگیری آنلاین اهمیت دارد؟

امتحان و انجام تکلیف، از قدیم جز روش های ارزیابی بوده اند و در حال حاضر نیز استفاده می شوند. ما نیز همانند شما آن ها را تجربه کرده ایم و خواندن یا شنیدن کلمه "آزمون"، "امتحان" یا "تکلیف و تمرین" خاطرات زیادی را در ذهن های همه ما زنده می کند، خاطرات مربوط به ساعت های طولانی حل تکالیف، مهلت های تحویل، سالن های امتحان و امثالهم. اما با این حال که می دانیم این ارزیابی ها استرس زا هستند، چرا همچنان از آن ها در آموزش و یادگیری استفاده می کنیم؟ جواب واضح است، چون ما در صنعت آموزش به سنجش و ارزیابی احتیاج داریم. ارزیابی ها به ما کمک می کند میزان مهارت و شایستگی دانش پذیر ها را اندازه گیری کنیم و تعیین کنیم که هر کدام به چه میزان تمرین و آموزش نیاز دارند و چگونه می توان روند آموزش را برای دستیابی به نتایج بهتر بهبود داد. اما سوال این است که با توجه به قدرت فناوری های آموزش الکترونیکی و eLearning، آیا می توان روش های بهتری برای ارزیابی دانش پذیرهای آنلاین تدوین و اجرا کرد؟ بله قطعا وجود دارد، و اسم آن آزمون الکترونیکی می باشد.


مهم ترین مزایای آزمون انلاین در آموزش انلاین

دقیقا چه مزایایی در استفاده از آزمون الکترونیکی در دوره های آموزشی وجود دارد؟

آزمون بهترین مکمل یادگیری است

محققان دریافته اند که مورد ارزیابی و امتحان واقع شدن، به روند آموزش و یادگیری افراد کمک می کند. در واقع، آزمون ها یک روش موثر برای بازیابی اطلاعات هستند، به این معنی که به دانش آموزان کمک می کنند دانش جدید را برای مدت بیشتری حفظ کنند. بنابراین، اگر از آزمون ها به عنوان یک روش ارزیابی منظم در طول دوره آموزش استفاده شود، دانش آموزان درامتحانات پایان دوره نمرات و نتایج بهتری کسب می کنند.

شاید بپرسید چگونه؟ خب، در طول امتحان از دانش پذیرها خواسته می شود که مفاهیم را از مغز خود بیرون بکشند، به جای آن که مفاهیم را در آن وارد کنند، و به این ترتیب آن ها خودشان در روند یادگیری درگیر می شوند. آنها سطح درک خود را ارزیابی می کنند و بازخورد فوری دریافت می کنند. همچنین، پس از تلاش برای هر سوال، نه تنها جواب درست به آن ها نمایش داده می شود، بلکه توجیه ها و توضیح های مفصلی نیز به آن ها ارائه می شود. می توان نتیجه گرفت که ارزیابی های آنلاین بین دوره ای چیزی کمتر از امتحان و بیشتر از یک استراتژی یادگیری هستند. لا توجخ داشته باشید که می بایست تمام نکات طراحی آزمون آنلاین را بدانید.

یک رویکرد انگیزشی تر برای ارزیابی یادگیری آنلاین

چرا تکالیف و آزمون ها همیشه دلهره آور هستند؟ آیا دلیل آن محدودیت زمانی است؟ یا اینکه چون انجام هر اشتباهی در آن عواقبی خواهد داشت؟ در هر صورت، وجود استرس تاثیری منفی روی عملکرد یادگیری دارد. به عنوان مثال، سطح پایین استرس در هنگام یادگیری به حفظ بهتر اطلاعات منجر می شود.

آزمون الکترونیکی و آزمون انلاین بیشتر یک ابزار آموزشی هستند تا یک ابزار سنجش. به عبارت دیگر، پیشرفت را اندازه گیری و نمایش می دهند تا کامل و بی نقص بودن را. و به همین دلیل می تواند عامل استرس موجود در فرآیند سنجش را حذف کند.

از آنجایی که این نوع آزمون مجازی بدون اینکه هیچ استرسی به دانشپذیر وارد کند، به بهبود یادگیری و حفظ دانش منجر می شود، انگیزه آن ها را نیز افزایش می دهد. زیرا دانش پذیر ها می توانند بدون هیچ فشار و احساس خطری تمرین کنند، اشتباه کنند و از این اشتباهات یاد بگیرند.

مزایای آزمون الکترونیکی در دوره های آموزش مجازی
آزمون الکترونیکی


نحوه ارزیابی موثر یادگیری الکترونیکی با استفاده از آزمون

تا ابدین جا متوجه شدیم  که چرا دوره های آموزشی به آزمون های آنلاین نیاز دارند. از این جا به بعد می خواهیم نحوه استفاده از آن ها را توضیح دهیم. در ادامه به بهترین روش های ارزیابی و ارزیابی آنلاین را اشاره خواهیم کرد، روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید بهترین نتایج را از آزمون ها بگیرید.

قبل از شروع دوره و همچنین در انتهای دوره یک آزمون برگزار کنید

از کجا می خواهید بفهمید که کاربران شما واقعا چیزی یاد گرفته اند یا نه؟ آیا تنها احساس اینکه بیشتر می دانند کافی است؟ نه! برای بیشتر افراد کافی نیست. دانش پذیرها اغلب شواهدی می خواهند که نشان دهد دانش و اطلاعاتشان بیشتر از قبل شده است. زیرا دیدن این تغییر و پیشرفت به عنوان پاداشی برای زحمتی که کشیده اند تلقی می شود و احساس خوبی به آن ها منتقل می کند. 

بنابراین قبل از شروع دوره آموزشی به دانش پذیر ها اجازه دهید تا خود را در زمینه مفاهیم ِ دوره بسنجند. سپس در انتها نیز یک آزمون دیگر برگزار کنید که دانشی که به دست آورده اند را ارزیابی کنند. آنها با دیدن پیشرفت خود سپاسگزار شما خواهند شد.


در آزمون آنلاین، بازخورد دقیق و فوری ارائه دهید

تصحیح ازمون انلاین به صورت خودکار انجام می شود. به عبارت دیگر، شما فرآیند بازخورد را تنها برای یک بار می نویسید و سیستم مدیریت یادگیری LMS بقیه کار را انجام می دهد. بنابراین، سعی کنید آن یک بار را با دقت و خوبی ِ تمام انجام دهید.

مطمئن شوید که هر گزینه از پاسخ ها، توجیه مفصلی داشته باشد که دلیل درست یا نادرست بودن آن گزینه را توضیح می دهد. به این ترتیب، دانشپذیرها حتی اگر به صورت تصادفی و روی هوا یک گزینه را انتخاب کنند، بازخورد دریافت خواهند کرد و یک مطلب جدید یاد خواهند گرفت.


از انواع آزمون های مختلف استفاده کنید

در آزمون های آنلاین اغلب از آزمون های چند گزینه ای استفاده می شود. اما این تنها یک قابلیت کوچک از امکاناتی است که نرم افزار آموزش مجازی و سیستم lms در زمینه ارزیابی آنلاین در اختیار ما قرار می دهد. در سامانه آموزش مجازی، انواع سوالات مختلف را می توان طراحی کرد. آزمون ها می توانند در شکل ها و اندازه های مختلفی به کار گرفته شوند تا هر چه بیشتر دانش پذیر ها را درگیر کنیم.

به عنوان مثال، از سوالات کشیدن و رها کردن برای ارزیابی دانش پذیر ها در طبقه بندی موارد مختلف استفاده کنید. یا از آنها بخواهید کلمات مرتبط باهم را کنار هم بچینند. قالب سوال درست یا غلط نیز در سنجش درک و میزان نگهداری اطلاعات مفید است.

هنگام استفاده از سوالات چند گزینه ای، سوالاتی را که تنها یک جواب صحیح دارند را از آن هایی که چند جواب صحیح دارند تفکیک کنید. در نهایت، از سوالات در ویدئوهای آموزشی استفاده کنید، با این روش به راحتی میزان درگیری دانش پذیرها را بالا خواهید برد. برای گرفتن نتیجه بهتر، از یک نرم افزار ال ام اس که از ویدئو پشتیبانی می کند و با موبایل سازگار است، استفاده کنید.


سوالات را به طریق درستی مطرح کنید

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، انواع مختلفی برای سوالات آزمون وجود دارند. جدای از اینکه از کدام نوع استفاده می کنید، مطمئن شوید که هر سوال و پاسخ آن واضح، مختصر و عاری از ابهامات باشد.

در نهایت...

آزمون های آنلاین سریع، راحت و پر از مزایای یادگیری برای دانش پذیرها هستند. تنها کاری که باید بکنید استفاده از یک نرم افزار آموزش مجازی LMS و اجرای آزمون الکترونیکی به روش های گفته شده در بستر آن است. آماده سازی سوالات، تنظیم آزمون آنلاین و اجرا، همین!

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در زمینه آموزش مجازی، نرم افزار مدیریت یادگیری، نرم افزار برگزاری آزمون آنلاین و سایر موارد مرتبط هستید، کافیست فرم مشاوره رایگان پافکو را پر کنید. کارشناس های ما با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
عرفان امیدی

ازمون الکترونیکی رو دوست دارم

0 0

مالکی

آزمون الکترونیکی در دوره های آموزش مجازی اگر با دریافت گواهی نامه باشه عاااالیه

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید