مقالات نرم افزار آموزش مجازی

یادگیری تعاملی چیست؟

یادگیری تعاملی چیست؟

این سال تحصیلی چالش های جدیدی را با خود به همراه داشته است و سبب شده که این مسئله  از همیشه مهم ترباشد که کلاس ها چه به صورت حضوری، ترکیبی یا آنلاین به واسطه سیستم آموزش مجازی، از ابزارها و روش های خلاقانه برای جلب توجه دانش آموزان استفاده کنند. با دور شدن مدارس از کلاس های سنتی خسته کننده که در آن دانش آموزان اکثراً ساکت هستند، معلمان به دنبال یادگیری آنلاین تعاملی هستند.

تعاملی یعنی چه؟ آموزش یا یادگیری تعاملی رویکردی است که به دانش آموزان در درگیر شدن بیشتر با مطالب و ماندگاری بیشتر آن ها کمک می کند. با استفاده از یک تکنولوژی آموزشی یا بدون آن، یادگیری تعاملی کمک می کند تا مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله در دانش آموزان تقویت شود.

با نرم افزار LMS پافکو بیشتر آشنا شوید:

دریافت مشاوره رایگان


مشخص است که آموزش به طور مداوم در حال تغییر است. امروزه دیگر انتظار نمی رود که دانش آموزان پشت یک میز نشسته و از سخن رانی یک استاد یادداشت بردارند. درس ها بسیار جذاب و تعاملی شده اند.

یادگیری تعاملی از شبکه های اجتماعی در طراحی و ارائه دوره آموزشی استفاده می کند. یادگیری تعاملی در نتیجه رشد بی اندازه در استفاده از انواع تکنولوژی آموزشی دیجیتال و ارتباطات مجازی، به ویژه توسط دانش پذیران، گسترش یافته است. امروزه دیگر استفاده از تکنولوژی تعاملی و یادگیری تعاملی بخشی جدایی ناپذیر از آموزش تکمیلی است، همانند مداد و کاغذ برای نسل های گذشته.

با گسترش این دید کلی که فرآیند آموزش علاوه بر آموزش، شامل گسترش دانش نیز می باشد، دانش آموزان و معلم ها برای دسترسی به دانش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود، به طور فزاینده ای به همدیگر وابسته تر می شوند. تغییر نقش از نگه دارنده دانش به تسهیل کننده یادگیری یک چالش و فرصتی برای مربیان است تا شیوه یادگیری دانش آموزان را به طور چشم گیری تغییر دهند. با یادگیری تعاملی مرز و تفاوت بین معلم و دانش آموز معنای کمتری دارد.

طبق گفته مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد، "یادگیری تعاملی به طور فعال دانش آموزان را با مباحث آموزشی درگیر می کند. یادگیری تعاملی در کلاس هم به دانش آموز و هیئت علمی نیرو می بخشد. سخنرانی های یک طرفه به بحث های تعاملی تبدیل می شوند، و دانش آموزان و معلمان در مسیر کسب دانش به شریک تبدیل می شوند.

به بیان ساده، یادگیری تعاملی یادگیری است که نیاز به مشارکت دانش آموزان دارد. این مشارکت می تواند از طریق بحث های گروهی و گروه های کوچک و همچنین از طریق کاوش در مواد یادگیری تعاملی که در یک کلاس مجازی ارائه شده است انجام شود.

همه نوع تعاملی برای همه دانش آموزان یکسان نیست. به عنوان مثال، دانش آموزان خجالتی احتمالاً از مباحثات کلاسی که مشارکت داوطلبانه است کمتر سود می برند. فناوری، مزیت بزرگی را در اینجا به وجود آورده است که به معلمان اجازه می دهد مطالب آموزشی بسازند و از آنها استفاده کنند که باید به طور فعال مورد بررسی قرار گیرند.

اجزای یادگیری تعاملی

تاثیر رسانه های اجتماعی در یادگیری تعاملی 

جنبه اجتماعی شدنِ آموزش در قالب رسانه های دیجیتال شخصی در حال تکامل است. وبلاگ ها یا بلاگ ها، دانش آموزان را قادر می کنند تا فکر ها و ایده های خود را شخصا بیان کنند، و در عین حال آن ها را با جامعه بزرگتری تقسیم کنند. فراگیر بودن شبکه های اجتماعی، میلیون ها نفر از دانش آموزان را به یک جامعه مجازی بزرگ متصل کند که در آن اطلاعات به طور متقابل میان دانش آموزان و معلمان به طور یکسانی تبادل می شود. این انفجار از اجتماعی شدن به نوعی به گسترش آموزشی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، کمک می کند. جایی که شرکت کننده ها دسترسی بی نظیری به دانش دارند، چه معلم ها و چه دانشجویان.

رایانش شهری و یادگیری تعاملی

این اصطلاح به مجموع فناوری ها شامل کاربرد شبکه های بی سیم، تلفن های هوشمند و PDA ها، موتورهای جست و جو و رسانه های مبتنی بر مکان اطلاق می شود. محاسبات شهری افزایش تعامل مردم با محیطی که در آن قرار دارند را ممکن می کند. در مورد یادگیری تعاملی، کاربرد آن به این صورت است که دانش آموزان قادر خواهند بود نسبت به محلی که در آن قرار دارند دانش را جذب کنند.

یادگیری تعاملی با بازی های جدی 

یادگیری تعاملی چیست؟

بازی جدی و کاربرد آن در آموزش این است که دانش آموزان را با مفاهیمی مانند بازی کردن نقش و بازی های تعاملی اجتماعی در دنیای آموزش مجازی غرق کند و آن ها را درگیر کند. در زمینه یادگیری، این به معنای استفاده از شیوه های همکاری تفکر انتقادی و حل مسئله در بازی های دیجیتال، باعث می شوند که بازی های جدی به عنوان یک شکل کلیدیِ آموزش مطرح شود. هماهنگی بین بازی و یادگیری های تجربی، مسائل دنیای واقعی را در ساختار برنامه درسی برنامه ریزی شده وارد می کند. بازی ها علاوه بر ویژگی های جذب و درگیر کردن دانش آموزها، توانایی آن ها را در آموزش مهارت های حل مسائل حل نشده، ایجاد خلاقیت و توسعه رهبری، همکاری و دیگر مهارت های بین فردی ارزشمند هدف قرار می دهد.

پیاده سازی یادگیری تعاملی

برای تاثیرگذاری بیشتر،  نهادهای آموزشی باید کامپیوترها و فن آوری های مرتبط با آن را بعنوان بخش مهمی از دانش آموز ببینند. مفهوم اصلی آموزش از راه دور این است که دنیای واقعی را به محیط یادگیری تبدیل کنیم. در این محیط، هدف و وظیفه مربی، کمک  به تسهیل جذب دانش از طریق تجربیات یادگیری مجازی و واقعی است. یکی از موانع آموزش از راه دور، عدم وجود ارتباط چهره به چهره است. تکنولوژی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از طراحی دوره آموزش آنلاین، سعی کرده است این نقص را چه در آموزش های مجازی همزمان و چه آموزش الکترونیکی غیرهمزمان جبران کند.

برای ارائه محتوای آموزش همزمان، به طور معمول فن آوری هایی مانند ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس استفاده می شوند. برای مثال برای بحث های کلاس مجازی و سخنرانی ها و برگزاری جلسه آنلاین از نرم افزار وب کنفرانس ادوبی کانکت Adobe connect استفاده می شود. برای ارائه محتوای آموزش انلاین ناهمزمان، طراحان دوره از انواع مجموعه های نرم افزاری استفاده می کنند که شامل انواع مختلفی از عناصر تعاملی هستند. نرم افزار آموزش مجازی LMS و سیستم یادگیری Blackboard ارتباط با انجمن های گفتگو آنلاین و تابلو اعلانات بهبود می دهند.

مزایای یادگیری تعاملی

معلمان برای ارائه اطلاعات جدید به دانش آموزان تلاش می کنند و به آنها فرصت های متعددی می دهند تا با اطلاعات درگیر شوند، با استفاده از تفکر انتقادی، همکاری، SEL و سایر مهارت ها در این فرآیند دانش جدید را فرا گیرند. این فرصت‌ها، با استفاده از مواد یادگیری تعاملی افزایش و گسترش می‌یابد. هر چه دانش آموز بیشتر با مجموعه ای از مفاهیم کار نماید، احتمال بیشتری دارد که آنها را به خاطر بسپارد. تاثیر تکرار را نمی توان انکار کرد و تحقیقات زیادی در مورد اثرات مثبت تکرار در یادگیری انجام شده است

اهمیت یادگیری تعاملی

تا پیش از این، در مقاطع ابتدایی، اکثر مدارس تنها چند کامپیوتر داشتند که در اتاق کامپیوتر قرار داشتند و دانش آموزان تنها در زمان های خاصی می توانستند از آن استفاده کنند و محدودیت داشتند. سبک آموزشی هم به طور کلی به صورت سخنرانی های معلم محور بود که شامل کلی کاغذ و البته تخته سیاه، گچ و تخته پاک کن بود. با این حال، اکنون همه چیز بسیار متفاوت شده است. بچه های الان پیشرفته هستند و در یک محیطی که از فن آوری غنی شده است بزرگ می شوند و در زمانی که آن ها در پایه های تحصیلی ابتدایی هستند دیگر کلاس های مبتنی بر تخته سیاه هستند خیلی جذابیت و کارآیی ندارد. اگرچه یادگیری غیرفعال هنوز هم وجود دارد، اما در حال حاضر اکثر مدارس یادگیری تعاملی را انتخاب می کنند. یادگیری تعاملی نه تنها باعث می شود که درس ها و یادگیری برای دانش آموزان و دانش پذیران سرگرم کننده باشد، بلکه برای معلم ها نیز فرآیند آموزش را بسیار جالب تر می کند. اگر هنوز در مورد اهمیت و تاثیر یادگیری تعاملی توجیه و قانع نشده اید، و اگر در جایگاهی هستید که یادگیری تعاملی یکی از گزینه های موجود است و شما باید انتخاب کنید، خواندن ادامه این مطلب شاید بتواند به شما کمک کند.  

یادگیری تعاملی چیست؟

اهمیت اصلی یادگیری تعاملی : 

یادگیری تعاملی به ایجاد همکاری در کلاس های درس کمک می کند.

چه کسی می گوید که همکاری فقط در دنیای کسب و کار مهم است؟ همکاری در کلاس های آموزشی هم بسیار مهم و موثر است. امروزه تخته های تعاملی جای تخته سیاه های سنتی را گرفته است و نه تنها به دانش آموزان و معلم ها کمک می کند تا اطلاعات را به راحتی به اشتراک بگذارند و ارائه دهند بلکه حتی باعث می شود که باهم همکاری کنند و از این همکاری لذت ببرند. دانش آموزان به راحتی می توانند در درس مشارکت کنند و هر کدام از آن ها از تخته سفید استفاده کنند. تنها با یک لپ تاپ، اتصال به اینترنت، پروژکتور، وب کم و ابزار مناسبی مثل نرم افزار ادوبی کانکت یا یک سامانه آموزش مجازی LMS می تواند دانش آموزان را با معلم هایی از سراسر جهان متصل کند، در حالی که فرقی نمی کند دانش آموزان در خانه های خود باشند یا سر کلاس هایشان.

با استفاده از این ابزارها، دانش آموزان می توانند با معلم های خود ارتباط برقرار کنند، همچنین با این ابزار می توانند از تماشای یک ویدئوکنفرانس لذت ببرند و در بحث و گفتو گو شرکت کنند. علاوه بر این، می توانند روی پروژه ها یا اسناد مشترک از کامپیوتر یا تبلت های خودشان کار کنند. همه این ها به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و همکاری خود را تقویت کنند که بی شک در مراحل بعدی زندگی آن ها سودمند خواهند بود.

یادگیری تعاملی باعث می شود دانش آموزان مستقل تر شوند

یک دیگر از اهمیت ها و ویژگی های تاثیرگذار یادگیری تعاملی این است که به دانش آموزان کمک می کند تا منابع مورد نیاز را خود کشف کنند و همچنین بتوانند فرآیند یادگیری خود را کنترل کنند. آنها می توانند تصمیم بگیرند که چگونه پروژه های خود را توسعه و ارائه دهند و این به آن ها کمک می کند تا مهارت های تحقیق قوی ایجاد کنند که این امر نیز در ادامه تحصیل و کار بسیار مفید خواهد بود.

تا کنون مطالعاتی که روی دانش آموزان انجام شده است، و والدین دانش آموزان گزارش داده اند که آموزش تعاملی یادگیری بچه ها را آسان کرده است و اینکه امکان انجام کار از خانه را فراهم کرده است نیز بسیار مفید است.

با نرم افزار LMS پافکو بیشتر آشنا شوید:

دریافت مشاوره رایگان

یادگیری تعاملی یک سبک یادگیری قابل انعطاف و وفق پذیر است

تدریس تعاملی با قابلیت های متفاوتی که دارد، نقش مهمی در زندگی دانش آموزان بازی می کند. یوتیوب و پادکست ها به دانش آموزان کمک می کند تا سرعت یادگیری را در میزانی که خودشان راحت هستند نگه دارند و همچنین می توانند به مباحث و محتواهایی که نیاز پیدا می کنند مراجعه کنند و این به ویژه برای بچه هایی با توانایی های یادگیری ویژه و استثنائی مفید است. علاوه بر این، با معرفی و پیاده سازی فرهنگ تدریس تعاملی در کلاس های درس و پیگیری شده است، به دانش آموزان کمک می کند تا از سبک های مختلف یادگیری لذت ببرند و این امر فرصتی را برای مطابقت با نیاز فردی هر دانش آموز را فراهم می کند.

یادگیری تعاملی جذاب و لذت بخش است

یادگیری تعاملی چیست؟

هر مدرسه ای که از آموزش تعاملی استفاده کرده است، آن را برای تقویت انگیزه و تعامل در کلاس های درس مفید دانسته است. یادگیری تعاملی برای معلم ها فرصتی را فراهم می کند تا جلسه آموزش را بسیار سرگرم کننده جلوه دهند. آن ها می توانند موقعیت های را کمی رقابتی کنند، می توانند از طریق بازی های تعاملی آموزش دهند، و همچنین می توانند سطوح دستآورد ها را اضافه کنند که مطمئنا برای دانش آموزان جذابیت خواهد داشت. ابزارهای زیادی وجود دارد که فرصت و امکان ایجاد محتوای دیجیتال را برای دانش آموزان فراهم می کند و به قوه تخیل و تصور آن ها پر و بال می دهد. ارائه، پوستر، ویدئو و وبلاگ چند نمونه از راه های زیادی است که دانش آموزان می توانند برای ارائه کار خود در قالب دیجیتال استفاده کنند.

علاوه بر این، در جلسات آموزش تعاملی، معلمان می توانند در گروه ها از دانش آموزان خود برای حل مسائل بپرسند. وقتی دانش آموزان برای تکمیل کار با دوستان یا همکلاسی های خود همکاری می کنند، سرگرم کننده تر می شود. همچنین این کمک می کند که پیوند بین دانش آموزان قوی تر شود.

حال که اهمیت یادگیری تعاملی برای شما روشن شد و می دانید که چرا مهم است، شروع به استفاده از آن ها در کلاس های درس خود کنید. خواهید دید که دانش آموزانتان فعال تر می شوند، به شرکت در فرایند آموزش تمایل پیدا می کنند، از یادگیری لذت می برند و ایده هایی را ارائه می دهند که تا پیش از این هرگز به ذهن شما خطور نمی کرد که آن ها بتوانند.  یادگیری تعاملی هم برای دانش آموزان و هم برای معلم ها سرگرم کننده خواهد بود. در واقع، آنچه که به کار بردن یادگیری تعاملی تضمین می کند، معلم های شاد و دانش آموزان شاد و موفق است.

رفتن به سمت آموزش مجازی نیز یکی از راه های موثر در ایجاد رویکرد یادگیری تعاملی برای دانش اموزان است. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از موسسات آموزشی، برای پیاده سازی یک سیستم آموزش الکترونیکی بهینه و موثر، به سمت شناخت بیشتر ابزارهای آموزش مجازی می روند. با تولید یک محتوای الکترونیکی جذاب و استفاده از تالارهای گفت گو در سیستم آموزش الکترونیکی، می توان با سرعت بیشتری به تمام اهداف یادگیری تعاملی رسید.

از آن جا که تنوع در ابزارهای آموزش الکترونیکی، مدیران آموزشگاه ها و موسسات آموزشی را دچار سردرگمی میکند، می توان دسته بندی راحت تر و قابل فهم تری برای آن ها در نظر گرفت. ال ام اس نرم افزاری است که می تواند به آموزشگاه ها، دانشگاه ها، مدیران منابع انسانی سازمان ها و سایر متقاضیان آموزش مجازی کمک کند تا به برگزاری دوره های آموزشی با کیفیت غیرحضوری اقدام کنند. در این حالت با داشتن فقط یک کامپیوتر و یا تبلت می توان آموزش مجازی انجام داد. آموزش منابع انسانی و یا آموزش دانشپذیران در موسسات آموزشی مختلف توسط سیستم یادگیری الکترونیکی، به شما این امکان را خواهد داد که آموزش الکترونیکی را حتی به صورت آموزش از راه دور آفلاین نیز انجام دهند. در این صورت دوره آموزشی می تواند به صورت محتوای الکترونیکی تولید شده و در نرم افزار جایگذاری گردد. به این صورت دوره ای که فقط یکبار ضبط شده است را می توان بارها و بارها بدون نیاز به هزینه مجدد برگزار نمود.

 این یک پاسخ کلی به سوالی است که امروزه بسیاری از متقاضیان آموزش از راه دور به دنبال آن هستند. اینکه مزیت سیستم آموزش الکترونیکی چیست؟

ابزار وب کنفرانس یا ویدئو کنفرانس تصویری تحت وب نیز، برای برگزاری جسات آنلاین باکیفیت به کار گرفته می شود. این ابزار میتواند با قرار گرفتن در کنار یک سیستم یادگیری الکترونیکی lms، تمام الزامات یک آموزش مجازی مناسب را پوشش دهد. در این صورت می توان یک تدریس آنلاین را به همراه آزمون آنلاین ارزیابی نمود. کلاس مجازی یا کلاس آنلاین توسط یک سیستم وب کنفرانس می تواند به صورت به صرفه تری پیاده سازی گردد. تدریس انلاین یکی از مهم ترین قابلیت های نرم افزار وبینار می باشد.

مهم ترین پاسخی که در مواجهه با سوال "انعطاف پذیری سامانه lms یا سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی چیست" می توان ارائه داد این است که یک سایت lms می تواند قالبی متناسب با وب سایت شما ارائه دهد که به اختصار قالب lms نام دارد و ظاهری شبیه به فرمت اصلی صفحات وب سایت شما خواهد داشت. همچنین نرم افزار آموزشگاه نیز برای سازمان ها، به صورت کلی سیستم مدیریت آموزشگاه و موسسات آموزشی حضوری این امکان را فراهم می کند که مراحل اخذ دوره و ثبت نام به صورت اتوماتیک و توسط کاربر انجام شده و برای آن نیازی به حضور یک منشی برای ثبت دستی این موارد وجود نداشته باشد. یک آموزشگاه آنلاین می تواند برای شما مزایای بسیاری داشته باشد که مهمترین آن افزایش نرخ بازگشت سرمایه ROI است.

نرم افزار ثبت نام آموزشگاه به شما این امکان را می دهد که تمام کارهای دستی ثبت نام را به صورت اتوماتیک انجام دهید. فرقی نمیکند مدیر یک آموزشگاه مجازی باشید یا یک موسسه آموزش حضوری، زیرا ال ام اس و نرم افزار مدیریت موسسات آموزشی در کنار هم می تواند شما را همزمان از مزایای آموزش الکترونیکی و آموزش حضوری در کنار هم برخوردار نماید. ال ام اس دانشگاهی نیز یکی از انواع lms است که به آموزشگاه های دارای پردیس دانشگاهی، در داشتن آموزش مجازی با کیفیت کمک ویژه ای خواهد کرد. به طور کلی برای داشتن یک سیستم مدیریت آموزشی موفق، نیاز به ابزارهای باکیفیتی خواهید داشت. سامانه آموزش الکترونیکی، نرم افزار کلاس انلاین، نرم افزار وبینار، سیستم آموزشگاه و نرم افزار ثبت نام آموزشگاه مجازی همگی از ابزارهایی هستند که در این رابطه به شما کمک خواهند کرد.

جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق فرم زیر اقدام فرمایید.

دریافت مشاوره رایگان
نظرات کاربران
فاظلی

من از طریق ایمیل با شما اشنا شدم و وب سایت فوق العاده ای دارین موفق باشین

0 0

مریم

آموزش تعاملی خیلی تاثیر گذار تر از آموزش انلاین یا حضوری به تنهاییه

0 0

فرح بخش

تفاوت یادگیری تعاملی و ترکیبی در چیست؟

0 0

خسرو نژاد

یادگیری تعاملی خیلی مفید میتونه باشه اما متاسفانه خیلی کم ازش استفاده میشه

0 0

میم

یادگیری تعاملی یعنی چه
چه روشهایی روش تدریس تعاملی هستن کدام یک از موارد زیر تعاملی است ؟
آموزش با ال ام اس یا وبینار یا اپلیکیشن ها

1 0

سعید

خیلی خوبه که به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کنیم
صرفه جویی در زمان و هزینه
ممنون از مطلب مفیدتون

1 2

صدقیانی

مرسی از مقاله خوبتون
بنظر شما این شیوه تعاملی چقدر در سیستم آموزشی مدارس ما مورد اجرا قرار می گیره و چقدر از آن حمایت می شه؟

1 2

شاکری

ممنون از مطلب خوب شما در زمیجنه یادگیری تعاملی

0 0

کاظمی

روش های جدید آموزش مجازی و آموزش الکترونیکی بستر خیلی مناسبی برای اجرای استراتژی های یادگیری تعاملی است. روش هایی مثل استفاده از گیمیفیکیشن در دوره های اموزش مجازی

2 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید