مقالات نرم افزار آموزش مجازی

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی چیست؟ با ورود کامپیوتر به زندگی انسانها و همراه با آن گسترش شبکه اینترنت، بسیاری از خدمات اجتماعی تغییر یافته و یا در حال تغییر بنیادی است و هر روزه تاثیرات این دگرگونی ها در زندگی روزمره ما بیشتر نمایان می گردد. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش مهمی را (با توجه به مطالعات انجام شده) در ارتباط با برنامه های توسعه ی اغلب کشورها دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد به نحوی که روش های سنتی آموزش را دستخوش تغییر قرار دهد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس های درس نباشد. در واقع به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین دستاوردهای فناوری اطلاعات  سیستم آموزش مجازی  یا سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی می باشد.

با ادبی کانکت، کلاستو آنلاین برگزار کن!


فهرست

یادگیری الکترونیکی چیست؟

آموزش مدرن و آموزش سنتی در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

انواع سیستم مدیریت آموزش مجازی

ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻳﻚ سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

آموزش الکترونیکی در ایران

مزایای سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

چالش های آموزش مجازی و سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی


یادگیری الکترونیکی چیست؟

حال بپردازیم به اینکه منظور از یادگیری الکترونیکی چیست. هرنوع آموزش ویادگیری که توسط انواع ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری، رایانه ای، شبکه ای، مجازی و... صورت می گرد یادگیری الکترونیکی  نام دارد. درواقع آموزش الکترونیکی ٬ آموزش از راه دور بر مبنای فناوری است. LMS مخفف عبارت Learning Management System است. این سیستم تحت وب است و از اجزای اصلی سیستم آموزش الکترونیکی lms  محسوب می شود. نرم افزار ال ام اس یک زیرساخت نرم افزاری برای مدیریت دوره های آموزشی و برگزاری آنها میباشد که توسط این نرم افزار میتوان تمام فعالیت های زیر را انجام داد:

  • مشاهده و ثبت کلیه فعالیت های کاربران
  • گزارش گیری از فعالیت های انجام شده
  • اراٸه محتوای آموزشی با قالب های مختلف(pdf,ppt,mp4,…)
  • مدیریت اتوماتیک روند یادگیری
  • امکان پاسخ دهی دانش آموزان به تمرینات درسی
  • آزمون الکترونیکی
  • امکان مشاهده محتوای الکترونیکی درس
  • انجام پروژه ها به صورت الکترونیکی
  • برگزاری کلاس آنلاین
  • و...


آموزش مدرن و آموزش سنتی در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

مقایسه آموزش مدرن و آموزش سنتی


آموزش الکترونیکی شیوه های آموزشی فعلی را تکمیل می کند و دربعضی از موارد جایگزین آن می شود. یکی از رویکردهای اصلی آموزش الکترونیکی، آموزش ترکیبی به معنای بکارگیری بیش از یک رسانه در امر آموزش است مانند ترکیب آموزش توسط معلم و ابزارهای بر پایه وب که با این روش٬ آموزش مجازی جایگزین آموزش سنتی نمی شود بلکه آن را تکمیل می کند. در آموزش سنتی، آموزش به صورت اجبار، تنبیه و با زور همراه بوده و در نتیجه افت تحصیلی را به همراه دارد اما در آموزش الکترونیکی چون خود فرد خواسته که یاد بگیرد بازدهی بالاتری دارد.

آموزش الکترونیکی شیوه های آموزشی فعلی را تکمیل می کند و دربعضی از موارد جایگزین آن می شود.

تفاوت آموزش مدرن با آموزش سنتی در این است که در آموزش مدرن زمان کلاس ها توسط آموزش گیرنده تعیین می شود اما در آموزش سنتی یک زمان مشخص برای تمام افراد وجود دارد همچنین در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی مکان آموزش در دسترس همگان می باشد اما در آموزش سنتی اینگونه نیست.


دامنه ی آموزش الکترونیک

آموزش الکترونیکی دامنه ی گسترده ای دارد و بسته به نوع استفاده و امکانات به چند دسته تقسیم بندی میشود:

۱- سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی مبتنی بر وب : در این روش آموزش از طریق اینترنت خواهد بود. در اکثر موارد آزمون ها و اراٸه مدرک هم از طریق وب است. کلاس آنلاین ٬جزوه ها٬پرسش و پاسخ ها وغیره در این روش وجود دارد و همگی در وب ذخیره میشوند.

۲- سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر: در این روش احتیاجی به اینترنت و حتی اتصال به شبکه (مگر در موارد خاص) نیست. در این روش اطلاعات بر یک واسط الکترونیکی ذخیره می شود و کاربر با استفاده از رایانه خود می تواند از آن آموزشی که به عنوان مثال در CD است استفاده کند.

۳- آموزش از طریق وسایل و ابزار دیجیتال همراه : آموزشی است که از طریق ابزارهای دیجیتالی همراه از جمله Tabletو PDA و غیره اراٸه می شود. آموزش از طریق تلفن همراه نیز امکان پذیر است که تعداد افراد بیشتری از این روش یاد می گیرند و m-Learning  شهرت زیادی دارد.


انواع سیستم مدیریت آموزش مجازی (lms)

ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺩﺍﻧـﺸﺠﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ. به همین دلیل ﺑﻪ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲﺷـﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﺋﻲ ﺑﺰﺭﮒ (ﺟﻬﺎﻧﻲ وﻛﺸﻮﺭﻱ) قابل استفاده اند و ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﺪﻝ ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ  ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﺭﻭﺵ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ  : ۱- ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺑﺮﺧﻂ (On Line e-Learning) ۲- ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﻏﻴﺮ برﺧﻂ (Off Line e-Learning) ۳-آموزش الکترونیکی مخلوط (Blended e-Learning)

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی
انواع آموزش الکترونیکی برخط و غیر و برخط


ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ برخط :

ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ ﺑـﺮﺧﻂ ﻳـﺎ On line e-learning ﻛـﻪ ﻧـﺎﻡ ﺩﻳﮕـﺮ ﺁﻥ Synchronous e-Learning ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺍﺯ ﺁﻣـﻮﺯﺵ ﻭ ﻳـﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺍﻃـﻼﻕ ﻣـﻲﺷـﻮﺩ ﻛـﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳـﺘﺎﺩ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺭﺱ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑﺎﺷـﺪ. ﺑﻨـﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﻧـﻮﻉ ﺁﻣـﻮﺯﺵ، ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭﺱ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻭﻳﺪﺋﻮیی ﺗﻮﺳﻂ فراگیر ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭﺱ ﻧﻴـﺰ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ کسی که سئوال کرده ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ گفتگویی ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺻﻮﺭﺕ گیرد.


ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ غیر برخط :

ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ ﻏﻴﺮ ﺑﺮخط (Offline e-learning) ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭﺱ ﺑﻄﻮﺭ ﺯﻧﺪﻩ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺭﺱ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﺭﻭﺵ ﻛـﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ Synchronous e-learning ﻧﻴـﺰ ﻣـﻲﮔﻮﻳﻨـﺪ، ﺩﺭﺱ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﺩ ﻭ سٸوﺍﻻﺕ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳـﻖ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫـﺎﻱ ﻣﺤـﻴﻂ ﺁﻣـﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭﺱ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ. ﺍﺳـﺘﺎﺩ ﺩﺭﺱ ﻧﻴـﺰ ﭘﺎﺳـﺦ ﺳـﺆﺍﻻﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳـﻖ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫـﺎﻱ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻲﻛﻨﺪ.


ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ مخلوط :

ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ. ﺩﺭ ﺁﻣـﻮﺯﺵ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜـﻲ ﻣﺨﻠﻮﻁ  Blended e-learning)) باور این است که ﻫـﻴﭻ ﻳـﻚ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺗﻨﻬﺎیی ﻧﻤﻲﺗﻮﺍنند ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺁﻣﻮﺯشی فراگیر ﺑﺎشند.


ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻳﻚ سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻳﻚ سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺭﺱ، ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺁﺯﻣـﻮﻥ، ﺍﺭﺯﻳـﺎﺑﻲ ﭘﻴـﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ ﻭ ﻣـﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﻳـﻦ ﺩﺳـﺖ ﺍﺳـﺖ. ﺩﺭ ﺗﻤـﺎﻡ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎﻱ LMS  و LCMS ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪﻩاﻱ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﻪ ﺳـﺎﻣﺎﻧﻪﻫـﺎﻱ LMS ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﻨﻨﺪ، همچنین ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺁﺯﻣﻮﻥﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﮔـﺰﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺭﻭﻧﺪ ﭘﻴـﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻧـﺪﻩ ﺭﺍ ﺗﺤـﺖ ﻧﻈـﺮ ﺑﮕﻴﺮﻧـﺪ. ﺑـﺮﺍﻱ ﺍﻳـﻦ ﻣﻨﻈـﻮﺭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ های سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی ﺭﺍ ﺩﺭ  گروه ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺮ دسته ﺑﻨﺪﻱ  میﻛﻨﻴﻢ :

١- ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺭﺱ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺁﺯﻣﻮﻥ انلاین

٢- ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﻲ، ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻭ  ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ

٣- ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ

٤- ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﻴﺮﻱ

٥- ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻭ  ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ


ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲ  ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻳﻚ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ مدیریت یادگیری الکترونیکی 

  • ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺗﻘﺎﺿﺎﻱ  ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯﻱ
  • ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﻠﻴﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﺘﺮﺍﻧﺖ
  • ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩ فراگیران ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ آموزشی ﻣﺮﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﺠﺎﺯﻱ   
  • ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺳﻪ ﻧﻘﺶ ﻛﺎﺭﺑﺮﻱ : ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ، ﻣﺪﺭﺱ، ﻭ ﻣﺪﻳﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ
  • ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ درسی ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ
  • ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪﻩ
  • ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ کنفرانس های ﻣﺠﺎﺯﻱ 
  • تالار ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻭ پرسش و پاسخ کاربران
  • ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﭘﺴﺖ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﻴﮑﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﻠﻴﻪ کاربران
  • ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻭ ﭼﺎﭖ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ
  • ﺍﻣﻨﻴﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﮐﻠﻴﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ


آموزش الکترونیکی در ایران

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

آموزش الکترونیکی در ایران


آموزش الکترونیکی در ایران صنعتی نوپا است اما مراکز و موسسات آموزشی به خصوص دانشگاه ها در تلاشند تا الگویی مناسب با ساختار آموزشی کشور در زمینه آموزش الکترونیک اراٸه دهند. این شیوه آموزشی مبتنی بر وب از طریق سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی برای یادگیری قابل استفاده میگردد.با پیشرفت روزافزون تکنولوژی تغییرات بسیاری در آموزش و یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است وباعث ظهور نرم افزارهای آموزش مجازی شده است چرا که عواملی همچون کاهش هزینه ی آموزش، سهولت حضور در کلاسهای مجازی، تنوع دروس، زمان انتخاب دروس، کاهش هزینه های رفت و آمد و استقبال دانشجویان از این شیوه آموزشی باعث گسترش این تکنولوژی شده است.

حال می خواهیم در مورد تاریخچه آموزش الکترونیکی در ایران بپردازیم. در سال ۱۳۵۰ دانشگاه ابوریحان بیرونی برای اولین بار به طریق مکاتبه ای در۴ رشته تحصیلی آغاز به آموزش از راه دور نمود و درسال های بعد تعداد رشته های تحصیلی به ۷ رشته رسید. در سال ۱۳۵۵ واحد جدیدی تحت عنوان « مدارس عالی منطقه ای » در دانشگاه ابوریحان بیرونی شکل گرفت که شعبات جدیدی از دانشگاه را در مناطق مختلف کشور تاسیس و اداره می کرد. نظام آموزشی آن ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش از راه دور بود. سپس این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ به آموزش از راه دور خاتمه داد. پس از آن در سال ۱۳۶۶ دانشگاه پیام نور به عنوان تنها نماینده آموزش الکترونیکی در ایران آغاز به فعالیت نمود.در سال ۱۳۸۰ سایت آموزش مجازی(LMS) دانشگاه تهران با اراٸه تعدادی واحد درسی برای دانشجویان روزانه راه اندازی شد و در همان سال وزارت علوم ٬تحقیقات و فناوری از ایجاد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی خبر داد. به دنبال آن تعدادی از دانشگاهان اعلام کردند که راه اندازی آموزش الکترونیکی را جزو برنامه های خود قرار داده اند و این روند تاکنون ادامه یافته است. دراین نوع آموزش، عمده فعالیت های آموزشی از قبیل ثبت نام، انتخاب واحد، دریافت مطالب درسی و مذاکره با استاد از طریق شبکه های کامپیوتری اجرا می شود.

در سال ۱۳۸۰ سایت آموزش مجازی(LMS) دانشگاه تهران با اراٸه تعدادی واحد درسی برای دانشجویان روزانه راه اندازی شد و در همان سال وزارت علوم ٬تحقیقات و فناوری از ایجاد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی خبر داد.


مزایای سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

  • وب به صورت بالقوه این امکان را ایجاد می کندکه کلاس مجازی در محیط آن برگزار شود.
  •  سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی در هر زمان و هز مکانی در دسترس است.
  • امکان هر گونه تغییری در مثالها، تمرینها و مطالب را دارد و فوراً می توان نتیجه تغییرات را مشاهده نمود.
  • اطلاعات به روز است و از اطلاعات به روز استفاده می شود.
  • هزینه یادگیری کاهش پیدا می کند.
  • ارزیابی به صورت آنلاین است.
  • سرعت مطالعه و آموزش دست خود دانش آموز است
  • می توانید بیش از یک رشته یا درس را فرابگیرید
  • می توان از مزایای کارگروهی به صورت آنلاین بهره برد.

سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

مزایا و چالش های سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی


چالش های آموزش مجازی و سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

موانع اصلی آموزش الکترونیکی را می توان در موارد زیر جای داد:

  • آشنایی کم با فناوری و نرم افزار آموزش الکترونیکی : تعدادی از دانش آموختگان تجربه ای در زمینه های فناوری ندارند و آنها گمان می کنند که این شیوه آموزشی تنها برای کسانی است که با فناوری سر وکار داشته اند. برای مقابله با این چالش٬ باید دستورالعمل هایی و یا ویدٸویی از نحوه استفاده از سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی را در اختیار کاربران قرار دهیم
  • تولید محتوای پرچالش: یک آموزش مطلوب به تعادل مطالب و محتوا بستگی دارد. اگر خیلی آسان باشد، افراد کسل می شوند و اگر سخت باشد، از درس زده می شود. برای حل این چالش باید دانش آموختگان را شناخت تا سطح مطالب در سطح دانششان باشد.
  • خستگی در حین دوره  آموزش الکترونیکی : وقتی دانش آموزان خسته میشوند تحصیل را کنار می گذارند زمانی برای استراحت آنها باید در نظر گرفته شود و از آنها نظرسنجی کنیم تا آنها اعلام کنند که چه زمانی از درس خسته می شوند.
  • عدم انجام کارگروهی در دوره های آموزش الکترونیکی : تعدادی از افراد به تنهایی در دوره های آموزش الکترونیکی شرکت می کنند و تعدادی دیگر علاقه مند به کار گروهی هستند. برای حل این مشکل بهتر است یک شبکه اجتماعی بسازید تا اشخاص بتوانند از هم سٸوال بپرسند و کار گروهی داشته باشند.
  •  عوامل ریشه ای دیگری نیز علاوه بر عوامل بالا از موانع و چالش های آموزش الکترونیکی وجود دارد. ما موانع استفاده از فناوری اطلاعات را در چند مقوله کلی دسته بندی کرده ایم:
  • موانع سیاسی که از رویکردهای جامعه به فناوری اطلاعات و ارتباطات نشٲت میگیرد
  • موانع فرهنگی مربوط به استفاده از کامپیوتر در عرصه های آموزشی
  • موانع اقتصادی که تامین زیرساختهای مورد نیاز را با مشکل مواجه می سازد.
  • موانع ساختاری که مجال ایجاد تغییرات را برای بهره برداری از فناوری نمی دهد.

هر کدام از این موانع یا مجموعه ای از آنها میتواند برنامه های استفاده از ICT را در آموزش تحت تاثیر قرار دهد.این موانع٬ بخشی از چالشهای مداوم و همیشگی فناوری با آنهاست که پا به پای تکامل فناوریها، به شکلی بروز پیدا می کند.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
دیانا بهشتی

سامانه مدیریت یادگیری همان مودل هست که باهاش lms رو پیاده سازی میکنند

0 0

یوسفی

در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ مدیریت یادگیری الکترونیکی میتوان بگیم از لحاظ هزینه و زمان هم به صرفه تر هست

1 0

صادقی

یعنی چی؟ چی در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی از لحاظ هزینه به صرفه تره؟

1 0

آخوندی

شرایط عمومی ورود به دوره های الکترونیکی چیست؟

1 0

خادمی

برای ورود به دوره های یادگیری مجازی، باید در وهله اول یک ابزار الکترونیکی و ارتباطی مانند لپ تاپ یا موبایل داشته باشید، به اینترنت دسترسی داشته باشید و کار با فناوری های آموزشی مانند پورتال های آموزشگاهی یا سیستم های ال ام اس و کلاس های مجازی را بلد باشید.

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید