مقالات نرم افزار آموزش مجازی

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام

یک نگاه جامع به همه چیزهایی که در تولید محتوای الکترونیکی و در کل تولید دوره های آموزشی دخیل هستند، ممکن است شما در همان مرحله اول احساس تسلیم شدن کنید. اما نگران نباشید! با 12 گامی که در این مقاله به ما می‌گوییم، فرآیند تولید محتوا را به تکه‌هایی قابل کنترل خواهیم کرد. با پیروی از این روند مطمئن باشید که قسمت بزرگی از طراحی یک دوره آموزش الکترونیکی با کیفیت انجام خواهد شد.

با Adobe Connect، کلاستو آنلاین برگزار کن.


فهرست

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام

1) با پرسیدن یک "چرا" شروع کنید: "آنالیز نیاز" انجام دهید

2) مخاطب خود را بشناسید.

3) آنالیز محتوا : محتوای درست برای مخاطب درست

4) تنظیم اهداف یادگیری

5) تعریف برنامه آموزشی

6) تصویر سازی محتوای الکترونیکی

7) انتخاب فناوری

8) نمونه اولیه

9) تولید دوره

10) ویرایش نهایی و انتشار

11) ترویج محتوای الکترونیکی دوره

12) اطمینان از قابلیت اندازه گیری و ارزیابی نتایج

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام

در ادامه‌ی این مطلب، و یاد گرفتنِ 12 گامِ تولید محتوای الکترونیکی، آنچه را که برای تولید اولین دوره آموزش الکترونیکی خود نیاز دارید را یاد خواهید گرفت. با ما همراه باشید:

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام
12 گام برای تولید محتوای الکترونیکی

1) تولید محتوا را با پرسیدن یک "چرا" شروع کنید: "آنالیز نیاز" انجام دهید

بر خلاف باور عمومی، این تصمیم که "ما به آموزش مجازی نیاز داریم زیرا دیگران این کار را انجام می دهند" نمی تواند اولین قدم برای شروع باشد. مدیران به این مسئله می اندیشند و انتظار دارند فقط همه چیز را انجام دهند. اغلب اوقات، آنها قبل از اجرایی کردن و توسعه هر برنامه ای برای جلوگیری از  اتلاف وقت و هزینه، نیازهای واقعی را ارزیابی می کنند. با شروع کردن به تولید دوره آموزش الکترونیکی براساس فرض ها مطمئن باشید که متهم به شکست هستید.

اولین قدم برای تولید یک دوره آموزش الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی، در واقع، پاسخ به این سوال است که چرا مخاطبان شما به این آموزش نیاز دارند؟ و شما می خواهید با این آموزش الکترونیکی به چه چیزی دست یابید، زیرا در غیر این صورت، از کجا خواهید دانست که به هدف خود رسیده اید یا نه؟ آنالیز نیاز این اطمینان را می دهد که شما فقط به خاطر این که اسم آموزش الکترونیکی را یدک بکشید آن را راه اندازی نکرده اید.

انجام یک آنالیز نیاز: این آنالیز می تواند یک تجزیه و تحلیل ساده از یک مصاحبه ساده باشد یا شامل روش های جمع آوری داده ای گسترده تر و عمیق تر که شامل آموزش های گذشته، نتایج مورد نظر و وضعیت کنونی نیروی کار شما است باشد. نتایج این آنالیز به طرح شما برای طراحی و آنچه امیدوار هستید برای دانش آموزان ارائه دهید، تبدیل می شود. زیرا اکنون آنچه را که واقعاً نیاز دارید به جای حدس زدن یا فرض کردن آن، می دانید. این آنالیز همچنین شکاف های موجود در آموزش های فعلی را و این که  چگونه می توانید این نقص ها را برطرف کنید و نتایج مورد نظرتان را کسب کنید را نشان می دهد.

همچنین از افتادن اشتباه شما در مسیر آموزش الکترونیکی برای حل مشکلی که اساساً با اموزش مجازی قابل حل نیست جلوگیری می کند. اموزش الکترونیکی با اینکه برای رفع شکاف در مهارت و دانش مناسب است، اما برای رفع عدم رضایت مشتری یا مشکل طراحی شغل مناسب نیست.

قبل از رفتن به مرحله بعدی مطمئن شوید که سؤالات زیر را پاسخ داده اید:

  • این آموزش الکترونیکی برای غلبه بر چه مشکلات و چالش هاییست؟
  • امیدوارید که با اموزش الکترونیکی چه چیزی به دست آورید؟ انتظار دارید چه نتیجه ای بگیرید؟
  • آموزش الکترونیکی چگونه می تواند به سازمان یا مشتری شما برای رسیدن به اهداف تجاریشان کمک کند؟

2) مخاطب خود را بشناسید.

تولید محتوای کاملاً اسپانیایی برای گروهی که تازه می خواهند اسپانیایی را یاد بگیرند، راه موثری برای آموزش آن ها نیست. این یک مثال عالی از تولیدکننده محتوای الکترونیکی است که مخاطب خود را نمی شناسد، توجه داشته باشید که این تفاوتی با آموزش یک دوره جاوا اسکریپت مقدماتی با استفاده از اصطلاح های پیشرفته و بدون هیچ توضیحی برای آن ها ندارد.

طراحان اغلب شیوه ای در پیش می گیرند که با همه کاربران به یک صورت رفتار می کند تا سریعاً اطلاعاتی را دریافت کنند. با این حال، این روش توانایی های فنی کاربران، دانش فعلی آن ها و این که چگونگی استفاده از دانشی که شما به آن ها خواهید داد را نادیده می گیرد.

3) آنالیز محتوا : محتوای درست برای مخاطب درست

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام
محتوای الکترونیکی مناسب

زمانی که دلیل نیاز به آموزش الکترونیکی و گروه مخاطبان خود را تعیین کردید، وقت آن است که محتوای الکترونیکی خود را آنالیز کنید. مهم نیست که چقدر دوره شما خوب طراحی شده باشد، اگر تولید محتوا ی شما برای مخاطبان شما ارزش افزوده ای به ارمغان نیاورد، ارزش چندانی ندارد. به همین دلیل این گام از تولید محتوای الکترونیکی مهم است.

اگر  محتوایی که تولید کرده اید برای مخاطبان شما ارزش افزوده ای به ارمغان نیاورد، ارزش چندانی ندارد.

شما باید مسئله ای که در گام نخست تعریف کرده اید را در نظر بگیرید و اطلاعاتی را پیدا کنید به طور خاص در جهت حل آن مسئله باشد. برای انجام این کار، محتوا را آنالیز می کنیم و آن را به انواع و دسته های زیر تقسیم می کنیم:

  • دسته بندی ها: اعلامیه، رویه و طرز عمل، یادگیری
  • انواع: واقعیت، مفهوم، فرآیند، روش، اصول، مهارت های بین فردی، و نگرشی
  • ساختار: تعریف این دسته ها و انواع اجازه می دهد تا چگونگی اتصال اطلاعات به همدیگر و اهمیت هر سمت و این که کدام دسته متداول تر است، شکاف اطلاعات و آرایش اطلاعات را بفهمیم.

4) تنظیم اهداف یادگیری

شروع به کار تولید محتوای الکترونیکی، بدون تعریف کردن اطلاعات یا مهارت هایی که می خواهید فراگیران کسب کنند، مثل شروع سفر در جاده ای بدون مقصد است.

بنابراین، هدف دوره آموزشی شما چیست؟ یک نتیجه دلخواه از هر درس یا واحد است و به طور کلی چیزی است که می خواهید فراگیران با به پایان بردن دوره توانایی آن را داشته باشند.

تعیین اهداف یادگیری و تولید محتوای الکترونیکی می تواند یک چالش بزرگ باشد، برای روبه رویی با این چالش مطمئن شوید که اهداف تنظیمی شما معیارهای زیر را که به معیارهای SMART معروف هستند را دارا باشند:

  • مشخص :  مطمئن شوید که جواب این سوال را می دانید: فراگیران من چه کسانی هستند؟ چه پیش خواهد آمد؟
  • قابل سنجش : آیا می توانیم پیشرفت را در مسیر هدف اندازه گیری کنیم اگر نه، این هدف خوبی نیست.
  • قابل دست یابی : اهداف واقع بینانه با یک زمان بندی واقع بینانه و با منابعی موجود تنظیم کنید.
  • مربوط : مطمئن شوید که می دانید که چرا این اهداف ضروری هستند و ارزش صرف وقت و تلاش را دارند.
  • حساس به زمان: آیا فراگیران با پایان دوره می توانند به این هدف برسند؟ اگر نه، پس هدف معقول و ارزشمندی نیست.

5) تعریف برنامه آموزشی

اکنون وقت آن است که در مورد استراتژی آموزش الکترونیکی خود تصمیم بگیرید. این استراتژی فرآیند یا رویکردی است که در طی دوره آموزش مجازی و با تولید محتوای الکترونیکی، تعامل با دانش آموزان را توسعه می دهد. رویکردهای مختلفی برای طراحان elearning وجود دارد مانند داستان گوی، یادگیری اکتشافی، یادگیری موقعیتی و چندین رویکرد دیگر.

هنگام تصمیم گیری در مورد استراتژی درباره موارد زیر فکر کنید:

  • نوع محتوا: نحوه آموزش برای یک واقعیت با یک مفهوم فرق دارد؟ تفاوت رویه با یک مهارت بین فردی چی؟
  • تاثیر: بهترین راه برای آموزش معنادار و مناسب چیست؟
  • اهداف: چگونه مطمئن شوم که همه فراگیران، در رسیدن به هدف موفق خواهند شد؟

6) تصویر سازی محتوای الکترونیکی

یک استوری برد یا داستان مصور، یک طرح بصری کلی است که کمک می کند متن، تصویر، و عناصر دیگر روی یک صفحه به نمایش درآید. این کمک می کند که ظاهر صفحه را قبل از اینکه وقت خود را برای اینکه ببینید عناصر در طراحی نهایی باهم سازگار نیستند تلف کنید، مشاهده کنید.

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام
استوری برد برای محتوای الکترونیکی

همچنین قبل از شروع طراحی ، مطمئن شوید که محتوا تایید شده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که روی محتوایی که توسط مشتری یا تیم رهبر تایید نشده است کار کنید.

7) انتخاب فناوری

برای تعیین ابزار انتشار و سیستم های آموزش الکترونیکی lms به بررسی های سایر طراحان، ویژگی های موجود، هزینه ها و آن چه که برای سازمان شما مناسب است، نگاه کنید. ابزاری وجود ندارد که برای همه درست کار کند. نیازهای شرکت های مختلف متفاوت هستند.

8) نمونه اولیه

اکنون زمان آن است که برای اطمینان از کارکرد صحیح دوره و محتوای الکترونیکی آن، یک پروتوتایپ یا نمونه اولیه از آن بسازید. نمونه تولید محتوا باید یک دید کلی از عملکرد کل دوره بدهد. همچنین برای آزمایش قابلیت های فنی محتوای الکترونیکی استفاده می شود. ­

9) تولید دوره

هر وقت نمونه اولیه تایید شود زمان آن است که دوره واقعی را طراحی کنید. در طول این فرآیند باید نگاهتان همیشه به سوی مسائل و اهداف اصلی باشد تا مطمئن شوید که همه چیز در راستای آن هاست.

همچنین باید یک روش طراحی تعریف کنید که مناسب نیازهای فراگیران باشد.

در تولید محتوای الکترونیکی همیشه نگاهتان به سوی اهداف و مسائل اصلی باشد.

10) ویرایش نهایی و انتشار

بازخورد و نظرات تیم (و مشتریان) را دریافت کنید، موارد مورد نیاز را تصحیح کنید، سپس آن را منتشر کنید.

11) ترویج محتوای الکترونیکی دوره

مخاطبان شما چرا به دوره های شما نیاز دارند؟ چگونه باید محتوای الکترونیکی آن ها را پیدا کنند؟ شما می دانید که محتوای شما می تواند به آن ها کمک کند اما اکنون آنها نیاز داند خودشان این نیاز را درک کنند.

ترویج باید قسمتی از برنامه تولید محتوای الکترونیکی و توسعه آن باشد، و اولین اسلاید شما باید از همان شروع درگیر کند.

تولید محتوای الکترونیکی در 12 گام
تولید محتوای الکترونیکی

12) اطمینان از قابلیت اندازه گیری و ارزیابی نتایج

میزان رضایت فراگیران از محتوای الکترونیکی را تعیین کنید. این به شما کمک می کند تا به آنچه انجام داده اید و آن چه را که در آینده می توانید انجام دهید آگاه شوید.

همچنین در طول تولید محتوای الکترونیکی، عواملی مانند بازگشت سرمایه، هزینه و عملکرد را نظر داشته باشید. برای رسیدن به بهترین ایده از شاخص های کلیدی عملکرد، تیم مدیریت و ذینفعان نیز باید در این گام مشارکت کنند.

جایزه: یک نکته اضافی و هیجان‌انگیز!

اگر محتوای آموزش الکترونیکی خود را با سیستم مدیریت یادگیری (LMS) مودل به مخاطبان خود ارائه می‌دهید، یک خبر خوب برای شما داریم. ویژگی جدید h5p، به شما امکان ساخت ویدئوهای تعاملی با زحمت بسیار کمتر از نرم‌افزارهای دیگر را می‌دهد و خبر خوب‌تر آنکه، شرکت پافکو به زودی آموزش‌های ساخت h5p را منتشر خواهد کرد. h5p مخفف عبارت HTML5 Package می‌باشد. با استفاده از h5p، پیاده‌سازی انواع گیمیفیکیشن ها برای آموزش مجازی ممکن می‌شود و به مدرسین این امکان را می‌دهد که تدریس آنلاین خود را از طریق بازی پیش ببرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نرم افزار ال ام اس Moodle و ویژگی‌های آن روی دکمه «دریافت مشاوره رایگان» کلیک کرده و فرم دمو را پر نمایید.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
اصغری

کامل و جامع بود
برای تولید محتوی الکترونیکی اگه این مراحل رو بریم یه محتوا کامل و جامع میشه

0 0

دارایی

با سلام.ممنون بابت پست اموزنده.من میخوام برای یک کلاس پیش دبستانی تولیدمحتوا کنم.میشه راهنماییم کنید.از کجا شروع کنم با چه ابزاری.

2 0

پرتو

سلام میخوام تدریس کنم صفحه کتاب واضح نمایش داده بشهو همچنین رو بعضی جاها بتونم زوم کنم. همزمان صدای تدریسم رو مخاطب بشنوه و همچنین زیر سطرهای کتاب خط بکشم یا توضیح تکمیلی بدهم

41 5

فاطمه برزگر

سلام
ممنون بابت توضیحاتت مفیدتون
منم میخوام حسابداری تدریس کنم
مطالب رو روی یه صفحه سفید نمایش بدم
و با صدای خودم توضیح بدم
لطفا کمکم کنین

13 5

ف. ارجمند

سلام برای این منظور شما به قلم نوری نیاز دارید، در نرم افزار penup تدریستون رو انجام میدید و با du recorder فیلمبرداری از صفحه رو انجام میدید.

0 0

فعال

سلام
در نرم افزار ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن می تونید نسخه پی دی اف کتاب رو به اشتراک بگذارید و مخاطبان آن را شفاف خواهند دید
همچنین با ابزار وایت برد هر توضیحی می توانید ارائه دهید.

0 2

محمد رضا

سلام
از مقاله خوب شما در پایان نامه با اجازه استفاده می کنم
مطالب سایت در حوزه تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی بسیار بروز و ارزنده است از تیم شما تشکر می کنم

8 4

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید