مقالات نرم افزار آموزش مجازی

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی

محتوای الکترونیکی چیست؟

تولید محتوای الکترونیکی چه مراحلی دارد؟ 

یک محتوای الکترونیکی خوب چه خصوصیاتی دارد و با چه ابزاری ایجاد می شود؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از عکس ها،متن ها، فیلم ها و صداها گفته می شود که هدف آن آموزش یک مبحث است.

با ادبی کانکت، کلاستو آنلاین برگزار کن!


تولید محتوای الکترونیکی

می توان از دو دیدگاه متفاوت به بحث تولید محتوا پرداخت؛ تولید محتوا به معنی کار علمی برای تولید و تدوین متون آموزشی یا فرمت های دیگر آموزشی؛ و دیگر، به مفهوم آماده کردن و انتقال اطلاعات و دست آورد های علمی و پژوهشی به محیط آموزش الکترونیکی. این دو دیدگاه هر دو در تولید محتوای الکترونیکی مورد توجه است. گروه علمی و متخصص بر مبنای هدف های دوره آموزش، نگارش متن، تولید تصویر، فیلم و صدا و تدوین متون آموزشی را به عهده می گیرند. در مرحله بعد، محتوای آماده شده، توسط تیم متخصص نشر الکترونیکی و آموزش آنلاین، تنظیم و تبدیل شده و در محیط الکترونیکی منتشر می شود. 

اگر چه آموزش مجازی به روش های جدی و زمان آماده سازی نیازمند است اما در طراحی و انتخاب، متون و عناصر اصلی بدون تغییر باقی می ماند.

یادگیری مجازی، به دلیل وابستگی به محتوای الکترونیکی، با نشر الکترونیکی پیوند نزدیکی دارد. برای تولید و ارائه مطالب با قالب الکترونیکی، راه های زیر می تواند استفاده شود:

  • سیستم های تصمیم یار در تولید محتوای الکترونیکی

این سیستم ها با تولید محتوا و توزین و مدیریت آن، فراهم کننده خدمات تحقیقاتی، طراحی و مشاوره ای جهت توسعه، یک پارچه سازی و بکار گیری محصولات هستند. در این سیستم ها، فرآیندهای تولید و مدیریت محتوا به صورت پویا و از طریق نرم افزار انجام می شود. یاد گیرنده می تواند محتوا را بهینه سازی و شخصی سازی کند و در کلاس مجازی با محیطی پویا و منعطف سر و کار خواهد داشت.

  • استفاده از ابزارها و نرم افزارهای گوناگون موجود برای تولید محتوا

رویکرد دیگر به تولید محتوا الکترونیکی برای یادگیری درون خطی، استفاده از ابزارهای مختلفی است که برای تولید محتوا و تهیه قالب های مناسب برای محیط های درون خطی است. این روش تولید محتوا دینامیک نیست و با روش دستی انجام می گیرد. کارهایی مثل تبدیل قالب های متن، برچسب زنی، پیوند زنی، قالب بندی، و تهیه بازخورد که احتمالاً در یک نرم افزار خاص متمرکز نباشد.

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوای آموزشی مانند MS SharePoint از شرکت مایکروسافت، دارای ویژگی های خوبی برای مدیریت محتوای آموزشی و سفارشی کردن آن در محیط درون خطی است. چرخه تولید محتوا از مرحله سفارش کار جدید و طراحی اولیه که شامل تهیه طرح کلی از قالب محتوا است شروع می شود. در قدم بعدی جزئیات طراحی می شوند، جایگاه هر عنصر و ارتباط بین عناصر طراحی شده مشخص می شود و در نهایت محتوا در قالب طراحی درج می گردد. اگر چه آموزش مجازی به روش های جدی و زمان آماده سازی نیازمند است اما در طراحی و انتخاب آموزش از راه دور، متون و عناصر اصلی بدون تغییر باقی می ماند.

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی

تولید محتوای الکترونیکی در آموزش از راه دور

بهتر است کدام نوع محتوای الکترونیکی را تولید کنیم؟

دانش پذیرها به درس های سریع  که اطلاعات می دهند یا چیزی را یاد می دهند ذوق و شوق دارند. با این وجود، همه انواع محتواها چنین ویژگی هایی ندارند. چگونه تصمیم بگیریم که به کدام نوع محتوای آموزش الکترونیکی نیاز داریم و باید آن را تولید کنیم؟

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی

به عنوان یک فرد حرفه ای در زمینه آموزش آنلاین، هدف شما ایجاد دوره ها و ماژول هایی است که برای مخاطبان تازگی دارد. اما چه نوع محتوای آموزشی الکترونیکی بهتر است اگر شما بخواهید اطلاعاتی خیلی زیادی را ارائه کنید؟

3 نوع محتوای الکترونیکی که دانشپذیرها نیاز دارند

انواع محتوای الکترونیکی

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی

محتوای آموزش الکترونیکی معمولا به یکی از سه دسته زیر طبقه بندی می شوند: پشتیبانی از عملکرد، تجربه یادگیری و اطلاعات.

  1. پشتیبانی عملکرد شامل ابزار یادگیری و منابع در لحظه نیاز است. به عنوان مثال، یک یادگیرنده ممکن است برای انجام یک تکلیف یا یک کار نیاز به اطلاعات فوری داشته باشد.
  2.  تجربه یادگیری محتوایی است که مهارت ها و رفتارها را ایجاد می کند. این نوع محتوای آموزش الکترونیکی در تغییرات ادارک و فهم نقش مهمی دارد. بر خلاف محتوای نوع پشتیبانی عملکرد، که به سرعت به داد تقاضای فرد برای دانش می رسد، مفاهیم در زمان طولانی تری به شخص می رساند.
  3. اطلاعات، محتوایی است که جایگاهی بین پشتیبانی عملکرد و تجربه یادگیری دارد. این محتوا عملکرد یادگیری را پشتیبانی می کند. مثلا، محتوای مربوط به دانش محصولی که برای فروشنده های با تجربه در نظر گرفته شده است را تولید کنید.

قبل از اینکه شروع به تولید محتوای الکترونیکی کنید، تصمیم بگیرید که کدام نوع محتوای آموزشی برای مخاطبان شما مناسب است. ممکن است تصمیم بگیرید که دو دسته را ترکیب کنید یا حتی از هر سه نوع استفاده کنید.

در طراحی و مدیریت آموزش از راه دور، موراد زیر را رعایت کنید

  • فرآیند طراحی و طرح ریزی دوره آموزش باید با مطالعه داده های تحقیقاتی در مورد آموزش از راه دور شروع شود. درباره این پژوهش ها اطلاعات قابل توجهی موجود است.
  • قبل از طراحی و تولید محتوای جدید، کیفیت و کمیت مطالب موجود را بررسی و ارزیابی کنید.
  • به کار بردن نا به جا از تکنولوژی برای پوشاندن ضعف های سیستم، مدیریت و محتوا برخورد مناسبی با مشکل نیست. آنالیز و فهم مناسب نقاط قوت و ضعف سیستم نه تنها برای افزایش آگاهی از نحوه عملکرد سیستم لازم است بلکه برای رفع نیازهای مهم تلقی می شود.
  • آموزش کاربردی همراه با تکنولوژی هم برای استاد و هم برای فراگیر مهم است. لازم است قبل از شروع کلاس ها در جلساتی در مورد تکنولوژی، مسئولیت ها و نقش کادر پشتیبانی فنی صحبت شود.
  • لازم است در شروع کلاس آنلاین ، در مورد قواعد، دستورالعمل ها و استانداردهای کلاس صحبت شود.
  • در کنار تجهیزات معمول، باید یک خط ارتباطی وجود داشته باشد که برای گزارش و بیان مشکلات و مسائل ضروری بدون واسطه از آن استفاده کرد.
  • شروع آموزش از راه دور یک حرکت تدریجی است که باید از گروه های کوچک شروع شود. مشکلات اموزش ار راه دور همراه با افزایش مکان بیشتر خواهد شد.
  • محتوای آموزش باید قبل از شروع کلاس ها دریافت شود.

تولید محتوای الکترونیکی

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی
مراحل تولید محتوای الکترونیکی

12 مرحله مشترکی که برای تمام فرآیندهای تولید محتوای الکترونیکی باید انجام شود:

  • مسئله را قبل از اقدام به حل آن کامل مشخص کنید
  • مخاطبان خود را بشناسید
  • محتوا را آنالیز کنید: محتوای مناسب برای مخاطبان مناسب را دریافت کنید
  • اهداف یادگیری را تعیین کنید
  • برنامه طراحی آموزشی (IDP) خود را طراحی کنید
  • محتوای خود را تصویر سازی کنید
  • فناوری که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید
  • پروتوتایپ یا نمونه اولیه طراحی کنید
  • دوره را تولید کنید
  • ویراست نهایی را انجام دهید و دوره را منتشر کنید
  • دوره را ارتقاء دهید
  • نتایج را ارزیابی کنید

المان های موجود در یک محتوای الکترونیکی می تواند در قالب یکی از فرمت های زیر یا ترکیبی از آن ها باشد:

  • متن

اطلاعات متنی باید به گونه ای وارد سیستم شود که تبدیل، تغییر و تدوین آن به قالب های دیگر میسر باشد. ظاهر متن، کیفیت حروف چینی و آرایش صفحه به ایجاد ارتباط کمک می کند.

عوامل زیر در کیفیت ایجاد ارتباط کاربر با متن محتوای الکترونیکی موثرند:

  1. محیط نرم افزار e-learning 
  2. نام گذاری فایل
  3. صفحه آرائی و استفاده از عناصر گرافیکی
  4. تنظیم های متن (سطربندی)
  5. زمینه و رنگ صفحه
  6. ساختار سند
  7. دقت وضوح صفحه
  8. اندازه صفحه
  • تصویر

برای انتشار تصاویر به عنوان منابع اطلاعاتی و راهنما در محتوای الکترونیکی دلایل فراوانی وجود دارد.

برای تولید محتوای الکترونیکی، منابع مورد استفاده می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  1. اسکن (تصاویر، نقشه ها، اسناد، آثار هنری و کتاب های خطی)؛
  2. منابع دیجیتال (نرم افزار و دوربین دیجیتال)
  3. منابع ویدئویی آنالوگ

گرفتن مناسب از هر کدام از این منابع برای استفاده در تولید محتوای الکترونیکی، به مهارت و ابزار سخت افزاری و نرم افزاری مخصوصی نیاز دارد که تولید کننده محتوا باید به آن ها تسلط داشته باشد.

تولید محتوا برای یادگیری الکترونیکی
انواع محتوای الکترونیکی

  • فیلم

فیلم یا به صورت مستقیم یا به عنوان یک منبع پیوست در محتوای الکترونیکی قرار داده می شود. برای انتشار فیلم به عنوان یک سند الکترونیکی به صورت مستقل لازم است که آن را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کرد. اگر قالب فیل مناسب انتشار در محیط الکترونیکی نیست باید آن را به قالب مناسب تبدیل کرد. قالب های متدوال برای انتشار فیلم در محیط الکترونیکی وب، موارد زیر می باشند:

  • .avi
  • asf
  • .ram یا ra
  • mpeg
  • mov یا qt

مشاهده فیلم در وب، می تواند هم زمان با دریافت فایل باشد یا پس از دریافت کامل آن و ذخیره بر روی سیستم، آن را اجرا و مشاهده کرد. در صورت درج فیلم به عنوان پیوست در محتوای الکترونیکی باید حجم فایل در کنار پیوند عنوان شود و آیکون قالب استاندارد، که نشان دهنده قالب تصویر ویدئویی باشد در محتوا قرار داده شود.

  • صدا

صدا به عنوان جایگزینی برای متن برای افراد کم بینا به صورت درج صدا در متن کاربرد دارد. فرمت های متداول برای افزودن صدا به سند عبارت است از : wav، mid، mp3.

تولید نرم افزارهای بازی، سرگرمی و آموزشی، تولید نرم افزارهای پرورشی، تولید نرم افزارهای آزمون آنلاین و یا تولید نرم افزارهای بانک اطلاعاتی نیز می تواند جزء تولید محتوای الکترونیکی محسوب می شود.

ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی

برای متن: ورد، UltraEdit، EditPad

در تولید عکس: فتوشاپ،  SnagIt, photoimpact

در ساخت انیمیشن: فلش، Adobe Captivate

نرم افزارهای کاربردی فیلم: کامتازیا،Adobe Captivate 

نرم افزارهای صدا :SoundBooth, Sound Fourge, Audition Captivate

برای ساخت لوگو یا آرم: فلش، corel

ساخت اسلاید:  PowerPoint

نرم افزار های تولید آزمون: کامتازیا ،Captivate, Quiz builder, Elearning builder

مشاوره رایگان بگیرید

نظرات کاربران
سپهر شجاعی

واقعا یکی از بهترین پیشرفت ها آموزش به صورت مجازی و آنلاین هست

0 0

عاااااطفه

ما برای کار با نرم افزار ال ام اس با کمی آموزش الآن به راحتی تونستیم تولید محتوای آموزشی انجام بدیم چون کار باهاش راحته.

0 0

کامران یعقوبی

سلام و روز بخیر شما تولید محتوای الکترونیکی هم انجام میدهید؟

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید