مقالات نرم افزار آموزش مجازی

10 نکته ضروری در راه اندازی و استفاده از وب کنفرانس

راه اندازی وب کنفرانس
سیستم وب کنفرانس (Web conference) یا سیستم وبینار یک گزینه ی مطلوب برای کسب و کار ها و برگزار کننده های دوره های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی می باشد. استفاده از وب کنفرانس سبب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، چرا که نیاز به سفر کارمندان و دانشپذیران به نقاط مختلف کشور و جهان برای شرکت در جلسات را حذف می کند، به عبارت دیگر در سیستم وب کنفرانس (Web conference) نیاز به حضور فیزیکی در جلسات نیست.


امکان ندارد به دنبال برگزاری وب کنفرانس باشید اما اسم ادوبی کانکت به گوشتان نخورده باشد. برای آشنایی بیشتر و تست کاملا رایگان ادوبی کانکت روی دکمه زیر کلیک کنید.

با سرویس ادوبی کانکت، وبینار برگزار کن!

 
نکات ضروری در استفاده از وب کنفرانس
راه اندازی وب کنفرانس Web conference


نکات ضروری در استفاده از نرم افزار وب کنفرانس (Web conference) برای دوره های آموزش الکترونیکی

وب کنفرانس به گزینه ای مناسب جهت برگزاری جلسات کسب و کار و اجرای دوره های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی تبدیل شده است. نرم افزارهای وب کنفرانس، امکان صرفه جویی در وقت و هزینه را برای دانشگاه ها و موسسات آموزشی مهیا می کنند و نیاز به سفر کارمندان به نقاط مختلف کشور و جهان جهت شرکت در جلسات و  حضور فیزیکی در جلسات را به حداقل می رسانند. لازم به ذکر است که آموزشگاه هایی که از نرم افزار آموزش مجازی LMS مودل استفاده می کنند می توانند از  نرم افزار وب کنفرانس ادوبی کانکت نیز بهره مند باشند. چرا که پلاگین وب کنفرانس ادوبی کانکت برای استفاده در نرم افزار moodle موجود و در دسترس است.
بعضی اوقات کارآمد ترین روش رسیدگی به احتیاجات فراگیران در یک دوره آموزشی اجرای یک جلسه همزمان و آنلاین و آموزش آنلاین  یا جلسات آنلاین می باشد تا به این وسیله مشکلات یادگیری آنها حل گردد. این جلسات احتیاج به برنامه ریزی دقیق دارند  مانند سیستم وب کنفرانس  (Web conference) که با یک ابزار مانند Adobe Connect فورا کلاس آموزش را به نمایش می گذارد.


 در ادامه نکاتی اساسی در ارتباط با بهره وری از سیستم وب کنفرانس ذکر شده است که به بیان آن می پردازیم:
1.    تعیین اهداف و انتظاراتی که از یک جلسه و دوره یادگیری می رود، لازمه ی موفقیت در اموزش الکترونیکی می باشد. چرا که یک رویداد آنلاین نیاز به آماده سازی دقیق و برنامه ریزی دارد. اول، انتظارات و اهداف دوره اموزشی خود را مشخص کنید، با پاسخ دادن به سؤال هایی مانند: «من، دانش آموزان و دیگر کاربران قرار است تا انتهای جلسه چه کارهاییانجام دهیم؟»، «با توجه به اینکه فقط فایلهای پاورپوینت و PDF به راحتی قابل مشاهده در Adobe Connect هستند، چه برنامه ای برای ارائه انواع دیگر محتواهای اموزشی در نظر بگیرم ؟" " انتظار دارم دانش آموزان در طول جلسه مجازی چه نوع مشارکتی با کلاس مجازی داشته باشند؟ "، " آیا دانشپذیر های ناشنوا یا کم شنوا نیز در کلاس درس حضور دارند؟ و برای آنها چه امکاناتی باید در نظر گرفته شود؟ " همچنین به این موضوع توجه کنید که آیا شما اولین بار است که قصد دارید از سیستم Web conference استفاده کنید؟ و لازم است که با ویژگی های سیستم وب کنفرانس و شرایط آن برای استفاده نخست آشنا شوید و نحوه کار با آن را یاد بگیرید؟ همیشه ابزاری را که می خواهید بررسی کنید و ببینید که با فعالیتی که می خواهید با آن انجام دهید متناسب است یا نه. ارائه دهنده های نرم افزارهای ویدیو کنفرانس می توانند ویژگی های سیستم خود و نحوه کار با آن ها را به شما آموزش دهند. برای مثال آموزش های کار با نرم افزار ادوبی کانکت Adobe Connect در سایت شرکت پافکو در اختیار مشتری ها قرار داده شده است، همچنین دپارتمان آموزش پافکو برای ارائه آموزش های این نرم افزار آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد.


2.    برای شروع بسته به سطح راحتی خود، آن تکنولوژی را انتخاب کنید که شما را به اهدافتان نزدیک تر کند. به عنوان مثال، اگر شما با مدیریت صوتی برای شرکت کنندگان خود راحت نیستید، می توانید از چت برای ارسال سوالات یا ارائه نظرات استفاده کنید.

نکات ضروری در استفاده از وب کنفرانس
راه اندازی وب کنفرانس web conference


3.    محل برگزاری و شرایط اطراف شما می تواند تاثیر به سزایی بر کیفیت کلاس آنلاین و یا جلسه مجازی و دوره آموزشی بگذارد. به طور کلی، ارائه در یک اتاق یا دفتر کوچکتر، باعث بهتر شدن کیفیت صدا خواهد شد. اگر قصد دارید در آینده ای نزدیک جلسات اموزشی خود را به صورت وبینار برگزار کنید، می توانید با تیم پشتیبانی فنی و فناوری تماس داشته باشید و از انها تقاضای کمک کنید. آنها می توانند در مورد تنظیم اتاق و محل برگزاری دوره به شما کمک کنند و مشاوره ارائه دهند.


4.    برای برگزاری کلاس مجازی خود ابتدا ظرفیت و تعداد افراد شرکت کننده را در نظر بگیرید. چرا که در بعضی مواقع کیفیت دوره آموزشی و جلسات مجازی به تعداد شرکت کنندگان آن بستگی دارد. گروه های کوچکتر، بین 6 تا 10 نفر، ایده آل ترین تعداد برای برگزاری جلسات غیر رسمی و همکاری است. یک گروه بزرگتر نیاز به یک رویکرد دقیق تر و هدایت بسیار بیشتری دارد که در آن چند نفر باید به ارائه و کنترل ابزارهای اشتراک گذاری صوتی و تصویری بپردازند.
 
5.    استفاده از یک میکروفون با کیفیت و یک اتصال اینترنت سریع و استفاده از یک هدست با کیفیت و USB ، برای اجرا هر جلسه وب کنفرانس ضروری است. با استفاده از هدست USB، به جای میکروفن و بلندگوهای داخلی کامپیوتر شما، بازخورد صوتی و صدای پس زمینه را به حداقل خواهید رسانید و همچنین  خواهید توانست فاصله خود با میکروفون را حفظ کنید. اتصال به اینترنت پر سرعت، ترجیحا کابلی و با پهنای باند مناسب بسیار مهم است، به ویژه در هنگام استفاده از ویژگی های خاص در ابزار وب کنفرانس است.


6.    استخدام یک  همکار یا یک راهنما برای راه اندازی سیستم وب کنفرانس در صرفه جویی زمان به شما کمک می کند. از یک همکار و یا حتی یک دانشجوی در جلسه بخواهید که به شما در انجام کارهایی مانند شروع ضبط و سوالات فنی مربوط در طول وب کنفرانس کمک کند.
 

نکات ضروری در استفاده از وب کنفرانس
راه اندازی وب کنفرانس web conference


7.    برای کاربران شرایط تمرین و برنامه ریزی فراهم کنید. به خودتان، دانش آموزان و مهمانان یا همکاران تان فرصت بدهید تا خود را با محیط وب کنفرانس وفق دهند. چند روز قبل از جلسه رسمی و شروع دوره وبینار را باز کنید. یا یک برنامه پرسش و پاسخ غیر حضوری داشته باشید که طی آن دانش آموزان بتوانند وارد سیستم شوند، به ابزارهایی که برای طول جلسه اصلی برنامه ریزی شده دسترسی داشته باشند و از آن ها استفاده کنند و هر سوالی که ممکن است در مورد استفاده از ابزار داشته باشند را بپرسند. برای داشتن پرسش و پاسخ غیر حضوری از رایانه محل برگزاری و سخت افزاری (یعنی هدست، میکروفون، وب کم) که برای جلسه برنامه ریزی شده استفاده کنید. شما همچنین می توانید از این فرصت برای بررسی مطالب جلسه، اختصاص دادن وظایف و بارگذاری هر گونه محتوا یا اسلایدی استفاده کنید.


8.   درباره وب کنفرانس، قوانینی برای برقراری ارتباط ایجاد کنید. انتظارات خود را برای چگونگی جلسه بیان کنید و اجازه دهید دانش آموزان خود شان تصمیم بگیرید پرسش های خود را مطرح کنند . آنها باید بدانند زمانی که سوالی برایشان پیش بیاید چطور می خواهید به سوال آنها پاسخ دهید. آنها باید بدانند که قرار است سوالات و نظرات خود را در صفحه چت ارسال کنند یا اینکه قصد دارید به آنها دسترسی صوتی بدهید تا صحبت کنند.


9.    ارسال یک ایمیل یادآوری به تمامی افرادی که قرار است در جلسه وب کنفرانس شرکت کنند اعم از دانش اموزان و همکاران به آنها کمک می کنند تا با آمادگی در جلسه وبینار شرکت کنند و اگر به سیستمی اضافی برای اجرای دوره لازم دارند آن را قبل از شروع جلسه فراهم کنند. بسیاری از سیستم های وب کنفرانس مانند Adobe Connect یک رابط بررسی سیستم را ارائه می دهند که به کاربران کمک می کند تا تایید کنند آیا آنها نیازهای سیستمی مورد نیاز را برآورده می کنند یا برای داشتن یک جلسه وب کنفرانس خوب آیا به نرم افزار یا افزونه اضافه ای نیاز دارند یا نه.


10.    جلسه آنلاین خود را نقد و بررسی کنید. تنها با ضبط جلسه می توانید حتی پس از پایان جلسه نیز یک منبع با ارزش برای دانش آموزان داشته باشید، علاوه بر این می توانید از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی فعالیت خود در جلسه استفاده کنید. با بررسی فایل ضبط شده، می توانید تعیین کنید که جلسه چه میزان  نسبت به آنچه انتظار می رفت پیش رفته، چه میزان با اهداف شما نزدیک بوده است و کیفیت جلسه خود را بسنجید. مرور و بازبینی برنامه وب کنفرانس به شما در تنظیم جلسه بعدی کمک می کند.

  • مشاوره رایگان راه اندازی "سامانه وبینار" و "سایت وبینار"
  • مشاوره رایگان نحوه استفاده از "سرویس وبینار" و "نرم افزار وبینار"
  • مشاوره رایگان آموزش "وبینار رایگان" و بهترین شیوه اجرای "وبینار چیست"
  • مشاوره رایگان شیوه "دانلود نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت شبکه" و هزینه "نرم افزار ویدئو کنفرانس اندروید"
  • مشاوره رایگان "فروش سیستم های ویدئو کنفرانس" "ویدئو کنفرانس تحت شبکه"
  • مشاوره رایگان خرید "سامانه adobe connect" و قیمت "ادوبی کانکت"
  • مشاوره رایگان خرید "سامانه آموزش آنلاین" و قیمت "سیستم جلسه انلاین"

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
محمودی

برای جلسات انلاین بهتره یکی مسئول جواب دادن سوالات چت باشن

0 0

طاهری

همیشه از اون تعدادی که در نظرتون هست یه مقدار بیشتر در نظر بگیرین و برای ادوبی کانکت ها استاد هم یک نفر حساب میشود

0 0

رضا

با سلام حداقل ملزومات برای راه اندازی یک ویدئو کنفرانس از نظر سخت افزاری با در نظر گرفتن کمترین هزینه چیست؟

0 0

بیاتی

برای راه اندازی وب کنفرانس web conference چه مواردی لازم است؟

0 0

مجتبی

سلام
راه اندازی ویدئو کنفرانس تحت وب نیاز به چه سخت افزاری دارد برای ۵۰ نفر در یک جلسه آنلاین؟

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید