مقالات نرم افزار آموزش مجازی

ضرورت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آن

ضرورت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آن
ورود کامپیوترها به زمینه کسب و کار، دنیای امروز را به کلی متحول نموده است. این موقعیت الزاماتی را می طلبد که ناگزیر باید به آن مجهز شد. یکی از این قابلیت ها آموزش الکترونیکی یا ال ام اس و نهادینه کردن آن در سازمان است.

با استفاده از ال ام اس و ادوبی کانکت پافکو در کنار هم، آموزش از راه دور کامل و با کیفیتی ارائه دهید.

دریافت مشاوره رایگان


یادگیری مجازی و سامانه lms از جمله مفاهیمی هستند که امروزه بسیاری از افراد حاضر در صنعت آموزش، به آن ها علاقمند شده اند. ورود کامپیوترها به زمینه کسب و کار، دنیای امروز را به کلی متحول نموده است. یکی از ویژگی های بارز عصر امروز یعنی انفجار اطلاعات است که در اثر رشد سریع فن آوری بوجود آمده است. سرعت فوق العاده توسعه فن آوری اطلاعات، فضایی را ایجاد کرده است که سازمان ها و شرکت ها می بایست با تمام توان آمادگی لازم را برای مواجهه با آن را داشته باشند تا در مسیر رشد و توسعه از این حرکت پویا باز نمانند. این موقعیت الزاماتی را می طلبد که ناگزیر باید به آن مجهز شد. باید به گونه ای اقدام کرد که سازمانی پویا و زنده در عرصه جهانی باشیم و توانایی های کارکنان را به شایستگی بکار ببریم. یکی از این قابلیت ها آموزش الکترونیکی یا ال ام اس و نهادینه کردن آن در سازمان است. قیمت lms و قیمت سیستم آزمون آنلاین باعث شده است آموزش مجازی برای بسیاری از آموزش دهندگان باعث افزایش سودآوری و کاهش هزینه های ناشی از آموزش حضوری گردد.

فهرست مطالب

تعریف آموزش الکترونیکی (LMS)

تأثیر فناوری اطلاعات بر آموزش

ضرورت و اهمیت آموزش مجازی

موانع و چالش های آموزش الکترونیکی

سطوح آموزش الکترونیکی

نتیجه گیری


 
تعریف آموزش الکترونیکی (LMS)


پیاده سازی آموزش الکترونیکی و سیستم آموزش مجازی از جمله مواردی است که به مدیران در افزایش سودآوری و کاهش هزینه های مکان و زمان کمک موثری نموده است. منظور از آموزش الکترونیکی به طور کلی بهره گیری از سیستم های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک های چندرسانه ای، نشریه های الکترونیکی و خبرنامه های مجازی نظایر این هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسان تر صورت می گیرد.

ضرورت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آن
ضرورت آموزش الکترونیکی


تأثیر فناوری اطلاعات بر آموزش

امروزه اکثر سازمانها بر این باورند که گذر از مرحله سنتی برگزاری و اجرای برنامه های آموزشی کارکنان به سمت آموزش الکترونیکی (E-Learning) ضرورتی غیر قابل انکار است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در شرکتها و مؤسساتی که تاکنون از اینگونه تجهیزات و امکانات آموزشی بهره گرفته اند ، نشان می دهد که اجرای این مهم در سه حوزه اصلی: بهبود عملکرد، افزایش کارآیی و اثربخشی و کاهش هزینه های آموزش تأثیربه سزایی داشته است، به طوری که آمارها نشان می دهد حدود ۴۰ درصد هزینه اینگونه شرکتها و مؤسسات بدون کاهش اثربخشی از طریق جایگزینی و بکارگیری آموزشهای الکترونیکی (ال ام اس) کاهش داشته است . در بُعد افزایش کارآیی و اثربخشی مشخص شده است که آموزشهای الکترونیکی زمان یادگیری فراگیران را به طور متوسط بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش داده و زمان فعال حفظ اطلاعات نیز به نسبت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، همچنین با نقش آموزش الکترونیکی در یادگیری می توان محیط کاری با نیروی انسانی آموزش دیده در حداقل زمان ممکن ایجاد نمود که نتیجه آن بهره وری بیشتر در سازمان خواهد بود.
 

ضرورت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آن
ضرورت آموزش الکترونیک


ضرورت و اهمیت آموزش مجازی (یا الکترونیکی)

با عنایت به مطالب فوق الذکر باید به این نکته اذعان نمود که با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور ، ابزارها و روش های آموزشی نیز دچار تغییر و تحول گردیده است. آموزش مجازی  (LMS) در سطح وسیعی از جامعه گسترده گردیده،کلاس های آموزشی به صورت غیر حضوری و الکترونیکی برگزار می گردد. سازمانها می توانند با بهبود شرایط و اجرای برنامه های آموزش آشنا سازی کارکنان با نحوه بهره گیری از آموزش الکترونیکی , صرفه جوئیهای بسیاری را در پرداخت هزینه های حقوق و بکارگیری کارکنان بویژه در حوزه تخصصی و کارشناسی بعمل آورند .با اجرای برنامه های آموزشی به شیوه الکترونیکی نه تنها از کیفیت نظارت و اجرای آموزش کاسته نمی شود بلکه با توجه به قابلیتهای بسیار وسیع اجرایی این گونه سیستمها ، می توان از مرحله نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی تا مرحله اجرا و نظارت و ارزیابی و نتیجتا” صدور گواهینامه های مربوطه به نحوی بسیار مطلوب و همه جانبه اقدام نمود که این مهم خود باعث صرفه جویی سالیانه نسبت به هزینه های آموزشی به شیوه سنتی می شود .
 

 اجاره ادوبی کانکت برای مدرس ها

همراه با تست رایگان

موانع و چالش های آموزش الکترونیکی


هرچند توسعه آموزش الکترونیکی برای سازمان های امروزی ضرورت دارد اما سازمان هائی که اقدام به پیاده سازی آن می نمایند اگر از برخی موارد مشکل زا حذر ننمایند، با دشواریهای فراوانی مواجه خواهند شد. عمده ترین این اشتباهات به شرح زیر است:
۱) عدم حمایت مدیران سازمان در مراحل خرید، استقرار و اجرا : استقرار فناوری تنها یک بخش از اجرای آموزش الکترونیکی می باشد. برای کسب موفقیت در درازمدت، حمایت مدیران سازمان امری لازم است. مباحثی چون: پیوند آموزش و راهبرد تجاری سازمان، تأمین حمایت مالی، اولویت بندی نیازهای مربوط به فنآوری و متقاعد کردن کاربران به استفاده از این روش آموزشی بجای روشهای پیشین از دلایل ضرورت این امر است.
۲) یکی از موانع آموزش الکترونیکی محتوای آموزشی خسته کننده و ضعیف است؛ محتوای ضعیف عامل شکست آموزش الکترونیکی بوده و آموزش گیرندگان را پراکنده می نماید.
۳) بکارگیری فناوری پیچیده: وقتی که استفاده و بهره گیری از فناوری، خود یک چالش باشد، آموزش رخ نخواهد داد. حتی در صورت اجرا نیز، بکار انداختن فناوری مسئله اصلی می شود و آموزش در مرتبه دوم قرار می گیرد.
۴) فرهنگی که پذیرای آموزش الکترونیکی نباشد و یا هیچ اطلاعی از آن نداشته باشد.
۵) فقدان نتایج ملموس و قابل اندازه گیری آموزش الکترونیکی: آموزش الکترونیکی در صورتی موردحمایت مدیران قرار می گیرد که نتایج آن در ملموس و قابل اندازه گیری باشد.
 

سطوح آموزش الکترونیکی


آموزش الکترونیکی در چهار گروه عمده طبقه بندی می گردد. این گروه ها سطوح متفاوت آموزشی از ابتدایی تا سطوح پیشرفته را جهت یادگیری مجازی تضمین می نمایند:


1) پایگاه های دانش
این نکته حائز اهمیت است که پایگاه های دانش و اطلاعات خود بعنوان یک آموزش واقعی در نظر گرفته نمی شوند. بانک های اطلاعاتی شکل اولیه ای از آموزش الکترونیکی می باشند. بانک های اطلاعاتی را می توان در سایت های نرم افزاری متعدد، در اینترنت مشاهده نمود. بانک های اطلاعاتی با یک روش سیستماتیک قادر به ارائه توضیحات و راهنمائی های ضروری در ارتباط با سؤالات مطرح شده در رابطه با نرم افزار می باشند که در حوزه آموزش اینترنتی کاربرد دارند. در این راستا دستورالعمل های لازم بمنظور انجام عملیات خاص توسط یک نرم افزار بصورت مرحله به مرحله در اختیار متقاضیان انواع سیستم های آموزش الکترونیکی قرار می گیرد. بانک های اطلاعاتی ، اغلب بصورت متعامل با کاربران خود ارتباط برقرار می نمایند. مثلاً کاربران می توانند کلمات مورد نظر خود را در بخش مربوطه تایپ تا زمینه جستجو در بانک اطلاعاتی فراهم گردد. در این راستا امکان انتخاب موضوع مورد علاقه بر اساس لیست های مرتب شده (موضوعی و یا الفبائی (نیز وجود دارد.


2) حمایت فنیonline
حمایت online نیز نوع خاصی از آموزش الکترونیکی بوده که در مواردی شباهت هائی با پایگاه های دانش ، دارد. برای پیاده سازی حمایت های فنی online ، از روش های متعددی نظیر: تالارهای مباحثه ، اتاق های گفت وگو ، سیستم های BBS ، پست الکترونیکی و یا ارسال پیام فوری و زنده استفاده می شود. سیستم های فوق تعامل بمراتب بیشتری را نسبت به پایگاه های دانش در حوزه یادگیری الکترونیکی با مخاطب برقرار می نمایند.


3) آموزش نامتقارن
این سیستم در آموزش های اولیه الکترونیکی استفاده می گردید. در  این روش امکان خود آموزی با محوریت فراگیران فراهم می گردد. برای پیاده سازی و اجرای این سیستم از امکانات و روش های متعددی نظیر: آموزش های مبتنی بر CD-ROM ، اینترانت و یا اینترنت استفاده می گردد.


دستیابی به مجموعه ای از دستورالعمل ها به منظور انجام یک عملیات خاص از طریق سیستم های BBS ، گروه ها و تالارهای متفاوت مباحثه و پست الکترونیکی نمونه هایی از امکانات ارائه شده توسط این سیستم های می باشند. در برخی موارد سیستم های مذکور، به صورت کاملاً خود آموز بوده و از لینک های خاصی برای مراجعه به منابع متفاوت استفاده می گردد. دراین نوع سیستم ها، از مربیان آموزشی که به صورت زنده فعالیت های آموزشی فراگیران را مدیریت می نمایند ، استفاده نمی گردد. چارچوب و ساختار ارائه موضوع و محتوا اغلب بصورت خودآموز با هدایت لینک های تعریف شده در موضوعات متفاوت است.


4) آموزش همزمان
آموزش همزمان بصورت بلادرنگ با کمک یک مربی آموزشی که بصورت زنده ناظر همه فعالیت های آموزشی فراگیران است انجام می گیرد. در این سیستم، فراگیران با ورود به کلاس مجازی، قادر به برقراری ارتباط مستقیم با مربی و سایر فراگیران موجود در کلاس خواهند بود. در این نوع آموزش الکترونیکی،همه ویژگی های یک کلاس درس به صورت مجازی شبیه سازی و در اختیار مربی و فراگیران قرار می گیرد. بطور مثال می توان در یک نرم افزار کلاس درس مجازی که اقدام به برگزاری کلاس آنلاین نموده ایم، بصورت مجازی دست خود را برای سؤال کردن بالا برده و یا حتی از یک تخته سیاه مجازی استفاده و محتویات نوشته شده بر روی آن را مشاهده کنیم. جلسات آموزشی ممکن است صرفاً در حد و اندازه یک جلسه بوده و یا هفته ها ، ماه ها و یا حتی سال ها، بطول انجامد. این نوع کلاس انلاین ها معمولاً از طریق وب سایت های اینترنت ، انواع کنفرانس مجازی صوتی و یا تصویری، اینترنت تلفنی انجام می گیرد.

ضرورت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آن
ضرورت اموزش الکترونیکی


نتیجه گیری

برای آن که فناوری آموزش الکترونیکی یا ال ام اس در سازمان نهادینه گردد و بتوانیم از مزایای آن در توسعه عملکرد و افزایش اثر بخشی کاری بهره مند شویم می بایست اصول آن رعایت گردد. تشکیل کمیته پیاده سازی نرم افزار آموزش الکترونیکی که در آن مدیران سازمان به همراه اعضایی به نمایندگی از تمامی حوزه ها برای راهبری توسعه، استقرار و رشد مداوم آموزش الکترونیکی، شرکت دارند امری مهم می باشد. برای این که آموزش های الکترونیکی هدفمند و مؤثر باشد نیازمند تدوین برنامه آموزش الکترونیکی برای هر کارمند همراه با تجربیاتی که باعث ایجاد دگرگونی در کارایی شغلی وی می شود و ترتیب دادن سیستمی برای اندازه گیری این نتایج هستیم . انتخاب دقیق محصولات آماده و یا سفارشی که منطبق با نیاز کارمندان و رشد حرفه ای آنان باشد، بهتر از خرید کتاب های حاوی صدها عنوان مطلب می باشد. لذا میبایست برای بهره مندی سازمان از مزایای آموزش الکترونیک این گونه آموزشها از لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان پافکو، فرم زیر را تکمیل نمایید.

دریافت مشاوره رایگان
نظرات کاربران
سلیمی

هیچ ضرورتی تو اموزش الکترونیکی نداره ولی همه به سمت راحتی پیش میریم پس درنتیجه اموزش الکترونیکی خیلی به نظرم مفید و خوبه

0 0

سمایی

اگربا پیشرفت علم پیشرفت نکنی به مرور زمان از دور خارج میشوین

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید