مقالات اتوماسیون اداری

چالش ها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری

چالشها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری
با توجه به این که مزیت های استفاده از اتوماسیون اداری امروزه بر کسی پنهان نیست در این مقاله بیشتر به چالش های پیش روی سازمان ها در استقرار این گونه سیستم ها پرداخته شده و راهکارهایی در تقابل با این چالش ها ارائه گردیده است. اما بطور خلاصه به بعضی از این مزیتها  و نیازهایی که کاربران از نرم افزار اتوماسیون اداری مطرح می کنند اشاره می شود.

چالشها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری


 
مقدمه ای بر اتوماسیون اداری و تاریخچه پیدایش آن


امروزه سیستم های اداری، سیستم های جهانی هستند که وظیفه اصلی آنها ایجاد ارتباط و بهبود ارتباطات است. در دهه ۱۹۶۰ فعالیت های اداری و بازرگانی روبه گسترش گذاشت، در این میان وجود یک سیستم اداری مناسب که حجم عظیمی از اطلاعات، مکاتبات را شامل شود به طور واضح احساس شد. در دهه ۱۹۷۰ کارائی کارخانه ها به واسطه به کارگیری اتوماسیون ۹۰-۸۵ درصد افزایش یافت درحالی که کارائی سیستم های دفتری تنها ۴ درصد افزایش یافت. همین تحقیقات نشان میداد هزینه های امور دفتری از ۲۰ الی ۳۰ درصد به ۳۰ الی ۴۰ درصد هزینه های سازمان ارتقاء یافته بود. باید سیستمهایی بوجود می امد که کارایی سیستمهای دفتری را نیز افزایش می داد. این سیر تکامل همچنان با چالش ها و فرصتهایی در سازمانها همراه بود.

چالشها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری
 

مزایا و فرصتهای اتوماسیون اداری برای سازمانها


با توجه به این که مزیت های استفاده از اتوماسیون اداری امروزه بر کسی پنهان نیست در این مقاله بیشتر به چالشهای پیش روی سازمان ها در استقرار این گونه سیستم ها پرداخته شده و راهکارهایی در تقابل با این چالش ها ارائه گردیده است. اما بطور خلاصه به بعضی از این مزیتها  و نیازهایی که کاربران از نرم افزار اتوماسیون اداری مطرح می کنند اشاره می شود.
چنانچه اتوماسیون اداری بصورت صحیح در سازمان پیاده سازی شود این یپاده سازی می تواند دستاوردهای بسیار خوبی را برای سازمان به ارمغان بیاورد که از جمله آن دستاوردها:
امکان انجام کارهای اداری در خارج از محل کار توسط مدیران و حتی کارشناسان
کاهش تکثیرهای موازی از جمله تکثیر بی مورد و ثبت و نگهداری ان در چند محل
نگهداری سوابق عملیات در حجم کمتر، ایمنی بالا
مراجعه آسان به مکاتبات و مستندات سازمان بدون نیاز به حضور مسئول دبیرخانه یا بایگانی دفتر
قابلیت تولید گزارشات مورد نیاز به همراه نمودارها و داشبردهای مدیریتی
امکان پیگیری مکانیزه کارها در هر زمان و هم مکان و اطلاع از امور معوق و تاخیر شده
امکان کنترل بیشتر در نقل و انتقال مکاتبات و اطلاعات طبقه بندی شده
سهولت و سرعت گردش مکاتبات

چالشها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری
 

چالش ها و فرصتهای استفاده از سیستم اتوماسیون اداری


چالش های سیستم اتوماسیون اداری را می توان به سه بخش دسته بندی کرد


1- انتخاب سیستم اتوماسیون اداری پیچیده ناکارآمد

چنانچه سازمانی در انتخاب یک سیستم اتوماسیون اداری دچار اشتباه گردد و از سیستمی ناکارامد استفاده کند مشکلاتی متعددی برای سازمان در استفاده نرم افزار بوجود خواهد امد که حتی ممکن است پروژه اتوماسیون در سازمان به شکست منتهی گردد.
از جمله ویژگی هایی که یک نرم افزار اتوماسیون اداری نباید داشته باشد به ترتیب لیست شده است.


الف - عدم وجود نوآوری های روز در سیستم اتوماسیون

این مشکل باعث می شود کاربران از متدهای قدیمی درکار با سیستم استفاده کنند و بعضا مشاهده میگردد به جای یک تحلیل جامع و چابک از تحلیلهای قدیمی و طولانی برای انجام فرایندهای مکاتبات استفاده می گردد که نهایتا منجر به کاربری پیچیده در نرم افزار میگردد.
شرکت پافکو از سال ۱۳۸۲ که اقدام به ارائه اولین نرم افزار اتوماسیون اداری خود نمود تا بحال اقدام به ارتقاء و باز نویسی چندین نسخه از این نرم افزار نموده و در تمامی نسخ کاربر پسندی حرف اول را زده است.


ب - دور ماندن از فناوری روز دنیا در استفاده از تحلیل و توسعه سیستم اتوماسیون

عدم پشتیبانی نرم افزار از مکانیزه کردن فرایندهای سازمانی که امروزه در خیلی از نرم افزارهای کشورمان شاهد این موضوع هستیم که نرم افزار ارائه شده برای فرانیدهای سازمانی کارآمد نیستند.


پ - پیچیدگی های غیر ضروری

با توجه به تحولاتی که در دنیای مفهومی اتوماسیون بوجود آمده، متأسفانه در بعضی از نرم‌افزارها مشاهده می‌شود که به‌جای تقویت سهولت و اشتراک ‌پذیری اطلاعات و دانش سازمانی، آنچه بیشتر از همه مورد توجه و تمرکز ویژه قرارگرفته، همانا تعریف و تجدید سطوح دسترسی تا ریزترین جزییات می‌باشد و به ‌گونه‌ای بوروکراسی نرم‌افزار از بوروکراسی سنتی پیشی می‌گیرد. بوروکراسی های پیچیده در اتوماسیون اداری پافکو هیچ جایی ندارد.


ت - رابط کاربری

رابط کاربری در هر سیستمی اولین و مهمترین بخش آن می‌باشد. توجه به اصول روانشناسی از نیازهای اصلی آن می‌باشد. توجه به ترکیب رنگها و جانمایی آیکون‌ها و تفکیک ‌پذیری و چشم ‌نوازی صفحات و پیروی از اصول واحد از اصول اولیه آن می‌باشد. ارگونومی صفحات باید به‌گونه‌ای باشد که در کاربر احساس اعتماد و اطمینان به وجود آید. جهش بین صفحات باید در کمترین سطح صورت گیرد. این همان نیازی است که فناوری آژاکس پوشش می‌دهد. اما در بعضی از نرم‌افزارها متأسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود.
درسیستم اتوماسیون اداری پافکو قابلیت تغییر فونت و رابط کاربری بر اساس سلایق مختلف به عهده خود کاربر قرار دارد.


ث - تحت وب نبودن نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری

بعضاً مشاهده می‌گردد بعضی از شرکت‌ها همچنان نرم‌افزار تحت ویندوز را ارائه می‌دهند. درعین‌حال شرکت‌هایی نیز وجود دارند که ادعای وجود سیستم تحت وب رادارند اما برای کار با نرم‌افزار باید روی مرورگر تنظیمات متعدد انجام گردد و که چابکی استفاده از سیستم را از بین می‌برد.
نرم‌افزار اتوماسیون اداری پافکو برخلاف خیلی از نرم‌افزارهای موجود در بازار کاملاً وب بیس بوده و در مرورگرهای ازجمله  GoogleChrome، MozillaFirefox، Safari، InteretExplorer  قابل‌اجرا بوده است و نرم‌افزار در سیستم‌عامل‌های Windows، Android و iOS قابل‌اجرا می‌باشد.


ج - امنیت استفاده از سیستم اتوماسیون تحت وب

همراه دغدغه‌هایی برای استفاده از سیستم های تحت وب برای مدیران وجود دارد که ایا نرم‌افزار مورداستفاده از اطلاعات ما در برابر حمله‌های سایبری محافظت می‌کند یا خیر؟. چنانچه شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزار پاسخ درستی به این سؤال ندهند و بسیاری از مدیران ریسک استفاده از نرم‌افزار ارائه ‌شده را نمی‌کنند.
شرکت پافکو در خصوص امنیت اطلاعات، موارد متعدد را در این باب رعایت نموده است ازجمله انها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    تاییدیه امنیتی از گروه اشیانه

•    قابلیت کپچا برای جلوگیری از حمله رباطها

•    قابلیت گرفتن مک ادرس سخت افزار مدیران برای جلوگیری از هر گونه حک و یا حمله سایبری
 

چالشها و فرصتهای سیستم اتوماسیون اداری


2- مقاومت کاربران در خصوص استفاده از سیستم اتوماسیون اداری

در بعضی از سازمان‌ها دیده می‌شود کارمندان یک سازمان به دلیل دید سنتی که در پیگیری امور دارند به سیستم اتوماسیون اداری اعتماد نمی‌کنند و همچنان نامه‌ها و درخواست‌هایشان را بصورت رودررو پیگیری می‌کنند.در این سازمان‌ها مدیران سازمان باید از نرم‌افزار اتوماسیون حمایت نمایند و سایر کاربران را مجاب به استفاده از سیستم نمایند. متأسفانه در برخی از سازمان‌ها به دلیل عدم‌حمایت مدیران عملیاتی سازی اتوماسیون به شکست می‌انجامد.


3- مشکلات سخت‌افزار و بستر شبکه و اینترنت

عدم استفاده از سخت‌افزار مناسب و بستر شبکه درون‌سازمانی و اطلاع‌ رسانی ناقص از طرف شرکت‌های ارائه‌ کننده نرم‌افزار و همچنین مشکلات ناشی از ارائه‌کنندگان بستر اینترنت در کشور ازجمله چالش‌هایی است که می‌تواند عملیاتی سازی اتوماسیون را در سازمان دچار مشکل سازد.
معماری فوق العاده قوی نرم افزار اتوماسیون اداری پافکو باعث شده نسبت به سایر سیستمهای مطرح مشابه از حداقل سخت افزار استفاده نماید.
در خصوص شبکه: این سیستم روی Server های متعدد پیاده شده است که اولین اولویت مربوط به کارتابل است حتی در مواردی که مدیران و یا کاربران در مکانی با اینترنت نا مناسب قرارداشته باشند می توانند در همان محیط کارتابل نیز اولویت را به  نامه های اول قرار دهند تا کندی سرعت اینترنت را نیز احساس نکنند.

مقالات مرتبط


اتوماسیون اداری رایگان

اتوماسیون اداری و موتور گردش کار

نرم افزار دبیرخانه

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید