مقالات نرم افزار آموزش مجازی

۱۰ شیوه برای آموزش الکترونیک در سال ۲۰۱۸

آموزش الکترونیک در سال 2018

آموزش الکترونیکی امروزه با سرعت بالایی در حال گسترش و افزایش محبوبیت بین جهانیان است. با استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای جدید، شیوه های نوین آموزش مجازی به سرعت در حال تغییر هستند. در این مقاله سعی در این است که بهترین شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ را به شما معرفی کنیم. برخی از این روش ها از ابتدا وجود داشته است و برخی شیوه های دیگر نوین و جدید هستند.

برو تو سایت ادوبی کانکت پافکو و کلاس آنلاین برگزار کن!


۱- واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

تکنولوژی های واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در حال حاضر محبوب ترین نمونه از شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ می باشد. واقعیت مجازی مدت زمان زیادی است که وجود دارد اما با آمدن واقعیت افزوده و ترکیبی، فرصت های جدیدی برای آموزش الکترونیکی به وجود آورده است. البته AR و VR معمولا برای بازی ها و فیلم ها استفاده می شوند ولی از آنها برای آموزش الکترونیک در ۲۰۱۸ استفاده می شود.

واقعیت مجازی (VR) برای دروس آزمایشگاه و کارگاه ها می تواند استفاده شود همچنین برای شرایطی که خطرناک هستند و یا اینکه کار پیچیده ای باید انجام شود، کاربرد دارد. واقعیت افزوده AR)) برای آموزش آنلاین استفاده میشود.در واقع معمولا فراگیران از AR برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک مکان، ابزار یا تکنولوژی استفاده می کنند. با استفاده از یک کد QR فراگیر می تواند شی را اسکن کند و اطلاعات بیشتری را در مورد آن کسب کند.

واقعیت مجازی در آموزش الکترونیک
کاربرد AR و VR در آموزش الکترونیک

با کاهش قیمت عینک ها و هدست های این تکنولوژی ها٬ سازمان هایی که مایل به بکار گیری این فناوری ها هستند از AR و VR در راستای بهره وری از شیوه های نوین آموزش مجازی می توانند استفاده کنند. این فناوری ها در آموزش الکترونیک در ۲۰۱۸ بیشتر استفاده می شوند.

 

۲- دستیار هوشمند (chatbots)

محبوبیت siri در iPhone نشان میدهد که مردم اکنون به دنبال دستیار های هوشمند صوتی هستند. در این مقاله نمی خواهیم در مورد نحوه ای که سیستم های هوشمند صوتی و یا chatbots برنامه ریزی می شوند و یا در مورد هوش مصنوعی آنها صحبت کنیم. بیشتر سازمان ها به دنبال توسعه سیستم های هوشمند صوتی برای موضوعات خاصی مانند امنیت اطلاعات و یا حفاظت از داده ها و غیره هستند و از آنها به عنوان یک برنامه جستجو هوشمند استفاده می کنند. این برنامه های هوشمند به یادگیرندگان کمک میکند تا همانطور که در حال حرکت هستند، یاد بگیرند و هر زمان که کاربر بخواهد می توانند آموزش ببینند. این یک روند کلیدی در شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ و بعداز آن است.

 

۳- گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر بازی

گیمیفیکیشن همچنان یکی دیگر از شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ است. امروزه به خوبی شناخته شده است که یادگیری مبتنی بر بازی و گیمیفیکیشن تاثیر به سزایی در انتشار اطلاعات مهم و محتوای آموزشی دارد. سازمانها همچنین به سرمایه گذاری در گیفیمیکیشن و استفاده از بازی سازی در دوره های آموزشی می پردازند زیرا تعداد بیشتری از فراگیران را جذب میکند تا دوره های آموزشی را دنبال کنند.

 به نظر پارادوکس است ولی بازی، جدی بودن را در زبان آموزان افزایش می دهد، زیرا رقابت را بین فراگیران بیشتر می کند، آنها را درگیر بازی می کند و در نتیجه زمان و انرژی بیشتری را صرف آموزش و یادگیری می کنند در حالیکه در روش سنتی از دوره های آموزشی لذت نمی بردند و تمرکزی بر محتوای آموزشی نداشتند.

 

۴- شخصی سازی یادگیری با توجه به نیاز های فراگیران

آموزش شخصی سازی شده در شیوه های نوین آموزش مجازی بدین شکل ایجاد می شود که ماژول های موجود در کتابخانه ها سفارشی می شوند. این روش سود بزرگی را برای سازمان ها به همراه دارد زیرا که تمام ماژول ها را نیاز نیست برای تمام فراگیران ارائه دهند. حال از کجا بفهمیم کدام ماژول ها برای کاربر ارائه شود؟ آزمون الکترونیکی می تواند میزان درک مخاطب از مفاهیم گفته شده را  مشخص کند. بر اساس عملکرد کاربران، ماژول ها به آنها ارائه می شود تا به آنها کمک کند تا در مواردی که ضعیف هستند پیشرفت کنند.

فراگیران، مجموعه ای از ابزارهای کمکی را به منظور بهبود وضعیت تحصیلی خود در اختیار خواهند داشت. بدین شکل دیگر آموزشگاه ها نیازی ندارند که سرمایه گذاری بیشتری بکنند. فقط یک بار آزمون آنلاین را برگزار می کنند و آن را ارزیابی می کنند و کتابخانه ای از ماژول ها را برای کاربران می سازند و دیگر نیازی به هزینه دیگری ندارند. هر زبان آموز تنها مواردی که نیاز دارند بیاموزند را فرا می گیرند که سیستم آموزش الکترونیکی lms، این فرایند را پیاده سازی می کند. بنابراین آموزش شخصی سازی شده یکی از شیوه های نوین آموزش مجازی  مناسب ب در ۲۰۱۸ می باشد.

 

۵- میکرو آموزش

میکرو آموزش (Micro-learning) در حال حاضر یکی از شیوه های نوین آموزش مجازی بسیار موثر می باشد و مزایای بسیاری را برای سازمان ها و آموزشگاه ها به همراه دارد. مزایای خاصی همچون آموزش سریع، افزایش بهره وری و ردیابی آسان را از طریق به روز رسانی های مداوم به همراه دارد. میکرو آموزش به عنوان فیلم های کوتاه یا کلیپ های کوتاه شناخته شده است، اما تجربه نشان داده که میکروآموزش می تواند یک بازی کوتاه، آزمون آنلاین و ویدئو تعاملی باشد. میکرو آموزش زمانی موثر و کاربردی است که سازمانها ماژولهایی را برای اهداف مشخصی نیاز دارند.

میکرو آموزش در آموزش الکترونیک
میکرو آموزش

در واقع میکرو آموزش٬ آموزش از طریق فعالیت های کوتاه مدت در قالب های کوچک است.

میکرو آموزش می تواند در هر دستگاهی ارائه شود. با این حال با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، بیشتر این نوع از انواع شیوه های نوین آموزش مجازی از طریق گوشی های همراه ارائه میشود و در نتیجه به دلیل قابل دسترس بودن دوره های آموزشی، تقاضا برای یادگیری افزایش خواهد یافت. تاثیر این نوع از شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ بیشتر دیده می شود.

 

۶- گزینش محتوا

تولید محتوا مورد دیگری است که باعث جذب مخاطب می شود و گزینش محتوای مناسب بخش بسیار حساسی است. در زمینه اموزش الکترونیکی در ۲۰۱۸، سازمانهای زیادی در تولید محتوای الکترونیکی سرمایه گذاری می کنند. ابزارهای منبع باز (open source) وجود دارند که می توانند به فراگیران به صورت آنلاین اطلاعات را ارائه دهند. کتابخانه های محتوا می توانند گسترش داده شوند تا به دانش آموزان مفاهیم درست و کامل، آموزش داده شود. سازمان ها اصولاً بر روش های رایج یادگیری الکترونیکی یا e-leaerning و یادگیری از طریق گوشی همراه (m-learning) تمرکز می کنند.

 

۷- یادگیری تعاملی مبتنی بر ویدئو

محبوبیت آموزش های ویدئویی در یوتیوب و سایر سرویس های مشاهده آنلاین ویدئو٬ روز به روز بیشتر می شود و فیلم و ویدئو یکی از محبوب ترین ابزارهای آموزش الکترونیک و از شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ می باشد. با توجه به سهولت یادگیری بصری٬ ویدئو یک رسانه عالی برای انتقال اطلاعات است زیرا هم جذاب است و هم مطالب به راحتی قابل فهم خواهند بود .سازمانها می توانند فیلم ها را خودشان تولید کنند که البته تفاوتی که با سایر فیلم ها دارد این است که در این روش فیلم ها بیشتر تعاملی هستند.

سازمان ها می توانند محبوبیت فیلم های آموزشی را از طریق ایجاد امکانی برای گفتگو کاربران و تعامل کاربران یا ارسال ویدئو ها به سایت های داخلی بیشتر کنند. کارکنان سازمان ها در این روش بیشتر درگیر یادگیری می شوند و زمان بیشتری را صرف یادگیری با استفاده از نرم افزارهای e-learning می کنند. این روش، یک مرحله بالاتر از تماشای آموزش های یوتیوب هست، ویدئو های آموزش الکترونیکی در ۲۰۱۸ شامل سئوالات، خلاصه ها و آزمون آنلاین هست تا کارمندان را جذب کند و به آنها کمک کند تا آنچه را که فراگرفته اند، فراموش نکنند. به طور خلاصه، یک موقعیت برد-برد برای همه است. ویدئو تعاملی، یک روند کاربردی برای اموزش الکترونیک در ۲۰۱۸ خواهد بود.

 

۸- یادگیری اجتماعی

هنگامی که مباحث فراگرفته شده با دیگران به اشتراک گذاشته می شود، آموزش به نحو بهتری انجام می شود. بخش های مربوط به گفتگو بین کاربران به آنها کمک می کند تا ایده های خود را در این محیط به اشتراک بگذارند. آموزشگاه ها و سازمان ها مایل به استفاده از این شیوه های نوین آموزش مجازی یعنی سیستم های یادگیری اجتماعی (Social Learning) هستند که به طور خاص برای ایجاد یک فضای تعاملی ساخته شده اند.

یادگیری اجتماعی در آموزش الکترونیکی
یادگیری اجتماعی (Social Learning)

یادگیری اجتماعی همانند شبکه های اجتماعی نیست، گرچه مردم اغلب این دو را یکسان فرض می کنند .ابزارهایی مانند فیسبوک یا توییتر برای محیط های حرفه ای و بحث های تخصصی نیست. محیط های حرفه ای نیاز به ابزار قوی تری دارند که برای یادگیری است نه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی فرد. با استفاده از سیستم آموزش مجازی lms که ویژگی های مورد نظر یادگیری اجتماعی را فراهم می کند، سازمان ها می توانند از یادگیری اجتماعی استفاده کنند و این روش برای آموزش الکترونیک در ۲۰۱۸ بسیار کارآمد است.

 

۹- انگیزه بخشی نیروی کار

سازمان هایی که به دنبال فرایند اتوماتیک سازی هستند تا بهره وری کارکنان را افزایش دهند، تمرکز مستمر بر انگیزه بخشی نیروی کار دارند. مطالعات نشان دهنده این واقعیت است که فراگیران تنها ۱۰ درصد از مفاهیمی را در طی ۴ هفته از آموزش مجازی خود گذرانده اند را در خاطر دارند.

بنابراین بسیار مهم است که انگیزه کارکنان را از طریق تالارهای گفتگو، انجمن های یادگیری و غیره حفظ کنیم. سازمانها در راستای اجرای شیوه های نوین آموزش مجازی به دنبال ابزارهایی فراتر از ابزارهای یادگیری استاندارد هستند تا بهره وری کارمندان افزایش یابد. انگیزه بخشی نیروی کار از طریق ابزارهایی قدرتمند روشی موثر برای آموزش الکترونیکی در ۲۰۱۸ خواهد بود.

 

۱۰- یادگیری از طریق گوشی همراه

همه ی ما روزانه از برنامه های تلفن همراه استفاده می کنیم. جای تعجب ندارد که از گوشی های همراه برای یادگیری و آموزش استفاده شود. با افزایش تعداد شرکت هایی که به کارمندان این امکان را می دهد تا با استفاده از تلفن های همراه خود، آموزش ببینند. یادگیری از طریق تلفن همراه (MLearning) در حال رشد است و هر فردی در هر زمان و مکانی از این طریق می تواند آموزش ببیند. تلفن های همراه یک پلتفرم ایده آل برای یادگیری های از طریق ویدئو و گیمیفیکیشن است که سرگرمی را نیز به یادگیری اضافه می کند و توجه را جلب می کند. در واقع از طریق گوشی های هوشمند یادگیری شخصی سازی می شود. شیوه های نوین آموزش مجازی از طریق تلفن همراه همواره برای جایگزینی شیوه های سنتی آموزش است تا به عنوان مثال بتوانید به دوره های آموزشی از طریق یک برنامه در گوشی تان دسترسی داشته باشید. این شیوه ای بسیار مفید برای اموزش الکترونیکی در ۲۰۱۸ می باشد.

روش های آموزش الکترونیکی
شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸

در این مقاله توضیحات مختصری در مورد هر کدام از روش های اموزش الکترونیک و شیوه های نوین آموزش مجازی در ۲۰۱۸ داده شد اما هر کدام از این روش ها، نیاز به توضیحات مفصل تری هست که در مورد هرکدام مقالاتی را در لیست مقالات شرکت پافکو خواهید یافت.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
کیمیا

بهترین روش برای آموزش آنلاین کارمندان یادگیری تعاملی است

0 0

محقق

سلام
من چطور میتونم به محتوایی در خصوص شیوه های نوین آموزش مجازی دست پیدا کنم؟

1 0

رعنا فعال

سلام
در قسمت وبلاگ پافکو، مقالات خوبی در زمینه روشهای جدید و نوین آموزش مجازی منتشر شده است.

2 0

بهمن

چرا میکروفون و دوربین در مرورگر “Chrome” در کلاس آنلاین کار نمی کند؟

2 0

صادقی

تهران کدام مدرسه از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در برنامه آموزشیش استفاده میکنه؟ در آموزش مجازی هم میشه واقعیت افزوده داشت؟

1 1

حمید سلگی

از مطالب مربوط به یادگیری و آموزش لذت بردم . و خودم مدرس دانشگاه هستم سعی میکنم از مطلب بروز شده در کلاس درسم استفاده کنم و از مقالات شما البته مربوط به یادگیری و آموزش برای توریسم استفاده میکنم

2 0

شهربانو

ممنون از مطلب جامع و به روزتون. فقط می تونم خواهش کنم در مورد هر کدوم از شیوه های آموزش جداگانه مطلب مفصل تری منتشر کنید؟ مثلا در مورد میکروآموزش در کلاس مجازی یا گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر بازی و همین طور استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش الکترونیک

3 0

شرکت پافکو

ممنون، نظر لطف شماست. اخیرا در زمینه میکروآموزش و کاربرد آن در زمینه آموزش الکترونیکی ، مطلبی منتشر کرده ایم. با لینک زیر می توانید آن را ببینید:
https://goo.gl/rdpJZj
در مورد استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هم قبلا مقاله ای منتشر کرده ایم:
https://goo.gl/JLVJnn
انشاالله در آینده در مورد همه ترند ها و روش های به روز آموزش الکترونیک به طور مفصل مطلب خواهیم گذاشت.

1 0

زهرا

سلام
از مقاله دست اول شما در خصوص روشهای نوین در یادگیری الکترونیکی لذت بردم موفق باشید

3 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید