مقالات نرم افزار آموزش مجازی

دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی
واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی چه قابلیت هایی خواهد داشت؟ نوزاد های امروز در طول دوران تحصیل خود، کارهای میکل آنژ را با راه رفتن در کلیسای سیستین، تماشای آثار او و احتمالاً ایستادن و مکالمه ای در زمینه کارهایش یاد خواهند گرفت. دانش آموزان در ماه قدم خواهند زد و مهندسان نفت به داخل زمین خواهند رفت. دکترها در سیستم قلب و عروق شما حرکت خواهند کرد. محققان همواره خواهد توانست درون یک کتاب خانه به گشت و گذار بپردازند. طراحان خودرو خواهند توانست در صندلی عقب خودرویی که خود طراحی کرده اند بنشینند تا ببینند چه حسی دارد و دید خارجی آن را آزمایش خواهند کرد. در ادامه با پافکو همراه باشید.

در دنیایی که تکنولوژی به صورت انفجاری پیشرفت می کند، جای تعجب نیست که واقعیت مجازی یا VR به عنوان "فناوری بزرگ بعدی" شناخته می شود، به خصوص در زمینه آموزش شرکت ها و کلاس مجازی

با ادوبی کانکت، کلاس آنلاین برگزار کن!

همراه با تست رایگان


جایگاه واقعیت مجازی در آموزش و آموزش الکترونیکی کجاست؟

بر اساس نظر کارشناسان VR در 3 بخش خاص از حوزه های مهارتی/آموزش و پرورشی، به سرعت خود را نشان خواهد داد:

  • برای محیط هایی با خطر بالا که از ترکیبی از دوره های VR غیرسفارشی (تولید انبوه) و سفارشی استفاده می کند.
  • در توسعه رهبری و مهارت های ارتباطی که از ترکیبی از VR سفارشی و غیر سفارشی استفاده می کند
  • پیشرفت های تکمیلی در نیازهای مهارت های پیچیده

در حقیقت، واقعیت مجازی قطعاً واقعیتی فراتر از ویدئو است و یک تجربه یادگیری غیرفعال را به یک فعالیت فعال تبدیل کند. پتانسیل واقعیت مجازی برای وارد شدن و افزایش یا تضعیف بازار مربیگری و توسعه آموزش شخصی بسیار زیاد است.

واقعیت مجازی به کاربر حس غوطه وری می دهد و همین ویژگی باعث می شود که پتانسیل زیادی برای استفاده در فناوری آموزش الکترونیکی داشته باشد. هدف از استفاده واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی این است که با غرق کردن شاگردان در تجربه یادگیری، آن ها را به طور کامل با مواد آموزشی درگیر کند.

جذابیت و قدرت درگیر کردن جزئی مقدس در آموزش مجازی است.  اگر دانش آموز با مفاهیم درس درگیر شود، به آن علاقه مند می شود و روی آن سرمایه گذاری می کند، می خواهد آن را درک کند و برای این هدف به سختی تلاش می کند. اموزش الکترونیکی موثر، آموزش الکترونیکی است که قدرت درگیر کردن داشته باشد. بنابراین از آن جایی که واقعیت مجازی این قابلیت را دارد، ممکن است آینده دنیای elearning باشد.

" شنیدم اما فراموش کردم. دیدم و در خاطرم ماند. انجام دادم و فهمیدم."

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یا VR به یک محیط سه بعدی که توسط کامپیوتر تولید می شود اطلاق می شود که فرد می تواند با آن تعامل داشته باشد. طوری که شخص احساس می کند که واقعاً در آن قرار دارد یا بخشی از آن است.

مزایای واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

درک نقش واقعیت مجازی در تحول دنیای سرگرمی و بازی آسان است، اما در مورد یادگیری چگونه است؟ تعدادی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی در ادامه آورده شده است:

  1. جذب توجه

واقعیت مجازی توجه را جذب می کند و آن را نگه می دارد. شبیه سازی های واقعیت مجازی مفهوم کامل حضور را ایجاد می کند، بنابراین شما در داخل جهان شبیه سازی شده وارد می شوید، نه این که صرفاً آن را مشاهده کنید. مغز شما معتقد است که آن دنیا در واقع وجود دارد. یادگیری مستلزم توجه و واقعیت مجازی است، همانطور که در شبیه سازهای پرواز دیده می شود. "توجه پایدار، توجه شدید است که منجر به حفظ بیشتر می شود."


  1. یادگیری با انجام دادن نه با کلیک کردن

شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهند شبیه سازی های همه جانبه خوب کار می کنند. توسعه شبیه ساز پرواز بسیار گران است، اما چرا توسعه دهنده های آن همچنان به کار خود ادامه می دهند؟ زیرا نتایج کار آن ها از اشتباهات فاجعه باری جلوگیری می کنند (و در موارد  شغلی بسیار خطرناک مانند آموزش پرواز است که شبیه سازها واقعا ارزش هزینه کردن را دارند). در شبیه ساز ها مردم نحوه انجام دادن کارها را یاد می گیرند. این بسیار متفاوت و قدرتمندتر از تحویل دانش است.

  1. شکستن قوانین

در واقعیت مجازی می توانید شبیه سازی کنید و کارهایی را انجام دهید که در زندگی واقعی نمی توانید. به عنوان مثال، شما می توانید جنس را تغییر دهید و نمادی از جنس مخالف داشته باشید. شما همچنین می توانید با Manta Rayها شنا کنید و یا زمین های فضایی را بیابید. کدام یک تجربه یادگیری بهتری است: یک کتاب در مورد قوانین نیوتن بخوانید یا خودتان را در فضا به حرکت درآورید و ببینید آیا حرکتتان متوقف می شود یا نه؟

دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی
ویژگی های واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

  1. فریب مغز

وقتی در واقعیت مجازی قرار می گیرید، مغز شما معتقد است که شما در آن محیط حضور دارید و مشارکت شما در شبیه سازی می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد زیرا شما درگیر احساسات هستید. و این می تواند بازی را به یک مکان شگفت انگیز تبدیل کند.

اما حتی در محل کار: تصور کنید نحوه یک سخنرانی یا ایستادن در مقابل یک اتاق از مردمی را که به شما نگاه می کنند و سوالاتی را می پرسند، یاد بگیرید. این بسیار متفاوت از متوسط یادگیری الکترونیکی شما خواهد بود.

  1. با دوستان خود بازی کنید

واقعیت مجازی نباید یک تجربه انفرادی باشد. با واقعیت مجازی و اینترنت شما می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید به طوری که آموزش مهارت های نرم افزاری امکان پذیر باشد. بنابراین، چند نفر می توانند در یک دنیای مجازی شرکت کنند و در آن تعامل داشته باشند حتی اگر هزاران مایل دور از هم قرار گرفته باشند. این تغییرات مرزهای همکاری و حل مسئله، فعالیت های یادگیری گروهی، بازی نقش ها و ... را جابه جا خواهد کرد.

  1. دسترسی و لمس

واقعیت مجازی فقط در مورد هدستها نیست، دستگاه هایی هستند که به شما امکان برقراری ارتباط با اشیاء را می دهند. این یک گام بزرگ در جهت یادگیری الکترونیک در دنیای مجازی و با استفاده از انجام دادن است. اگر شما نیاز به یادگیری نحوه کار کردن با تجهیزات گران قیمت دارید، واقعیت مجازی یک راه حل و موفقیت بزرگ برای شماست. حتی بهترین شبیه سازی ها هم در این زمینه حق مطلب را ادا نمی کنند، زیرا شما با استفاده از ماوس خود، پمپ روغن شبیه سازی شده یا پمپ گاز را کار می کنید که واقعی نیست. در واقعیت مجازی حداقل مغز شما فکر می کند که واقعی است.

دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی
واقعیت مجازی در آموزش عالی
  1. ارزیابی واقعی

استفاده از واقعیت مجازی در آموزش پرواز این امکان را فراهم می کند که به طور مثال شما می توانید به طور موثر از شبیه ساز پرواز استفاده کنید و مهارت عملی خود را ارزیابی کنید.

واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی
واقعیت مجازی در یادگیری الکترونیکی

کارشناسان معتقدند، رسوایی آموزش این است که هر بار که چیزی یاد می دهید، کودک را از لذت و بهره وری از کشف محروم می کنید. اخیراً در درک ما از تعلیم و تربیت خوب تغییری ایجاد شده است؛ هنر، علم و حرفه تدریس، به ایجاد مشارکت در یادگیری و فرهنگ یادگیری تاکید می کنند. جایی که مدارس می توانند به جایی برای یادگیری تبدیل شوند، نه فقط مکانی برای آموزش. فراگیران امروز اطلاعات بهینه سازی شده، و پیش بینی شده را نمی خواهند. آنها می خواهند با انجام دادن کار آن را یاد بگیرند. بدین گونه یادگیری تجربه ای می شود. شور و شوق یادگیرنده برای یک واقعیت یا مفهومی که خودشان "کشف" کنند، احتمالاً بیشتر معنادار است تا اینکه همان واقعیت صرفاً بر روی یک تخته سفید و توسط استاد نوشته شده باشد.

انتظار داریم که کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی در حوزه های زیر را بیشتر ببینیم:

  • حجم سرمایه زیادی برای توجیه سرمایه گذاری وجود دارد
  • یادگیری بحرانی است و هزینه های شکست بسیار زیاد است، مانند حوزه های پزشکی
  • یادگیری در زندگی واقعی، مانند تمرین فضای آزاد، دشوار است

احتمالاً نیروهای مسلح و موسسات آموزش عالی اولین کاربران دنیای واقعیت مجازی در آموزش باشند. بی صبرانه منتظریم ببینیم نرم افزار آموزش مجازی LMS  با استفاده از یک هدست ocolus چه قیافه و امکاناتی خواهد داشت.

مشاوره رایگان بگیرید
نظرات کاربران
هلیا نوروزی

یکی از بهترین راه ها برای اموزش گیمیفیکشن بودن هست که اموزش الکترونیکی از اون راه اموزش بدهید

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید