مقالات نرم افزار آموزش مجازی

آموزش الکترونیکی در مدارس و ضرورت آن چیست ؟

آموزش الکترونیکی مدارس
امروز با پیدایش آموزش الکترونیکی یا ال ام اس، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی، امکان یادگیری در هر زمینه‌ای، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادام‌العمر فراهم است.

کلاس آنلاین را با ادوبی کانکت برگزار کن

همراه با تست رایگان

 
آموزش الکترونیکی مدارس
آموزش الکترونیکی در مدارس

در نرم افزار آموزش مجازی LMS می‌دانیم که یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان و رشد علمی و فرهنگی آنان است. استفاده از آموزش الکترونیکی در مدارس و فناوری‌های نوین آموزشی و بهره‌گیری از آنها در مراکز آموزشی، هرچند که نمی‌تواند یگانه ابزار مقابله با تهدیدها و رهایی از امواج خروشان تغییرات پرشتاب جامعه بشری باشد، اما به موسسات نوید می‌دهد که با استفاده مستمر از این فناوری، حداقل یک گام جلوتر از رقبای خود حرکت کنند.
امروز شکل سنتی کلاس‌های درس رو به افول است. روز به روز بر تعداد مدارس هوشمند افزوده می‌شود. مدارس هوشمند مدارسی هستند که با داشتن امکانات ارتباطی کافی و با اتصال به شبکه‌های ملی و جهانی، دسترسی معلم و دانش‌آموز را به منابع عظیم علمی و محتوای آموزشی فراهم می‌کنند.
آموزش الکترونیکی در مدارس به کمک رایانه از طریق شبکه‌هایی مانند اینترنت، اینترانت و به صورت چند رسانه‌ای انجام می‌شود. به عبارت دیگر، محتوای برنامه‌های درسی با استفاده از صدا، تصویر، متن، فیلم و… ارائه می‌شود. ال ام اس امکان بهره‌گیری از تعامل و ارتباطات دوسویه و چند سویه بین معلم و شاگرد و نیز بین شاگردان، کیفیت فرآیند یاددهی یادگیری را به بالاترین سطح خود می‌رساند.

با پیشرفت فوق العاده ای که در سال های اخیر شاهد آن بودیم، تعجب برانگیز نیست که آموزش الکترونیک بتواند دنیای آموزش و پرورش را زیر و رو کند. اگر شما در حال حاضر در حال مدیریت یا کار در یک موسسه آموزشی سنتی باشید، چنین مسئله ای ممکن است شما را کمی نگران کند، اما واقعا نباید اینگونه باشد.

نقش آموزش الکترونیک جایگزین آموزش سنتی در کلاس درس نیست، بلکه نقش مکمل آن را دارد. آموزش الکترونیکی برای آن دسته از افرادی که، به دلایلی مانند محدودیت های زمانی و مکانی و یا به دلیل هزینه، امکان یادگیری سنتی و معمول را ندارند، فرصت های یادگیری فراهم می کند.

در حقیقت، نه تنها موسسات آموزشی سنتی با خدمات آموزش الکترونیکی پیشرفت می کنند، بلکه اغلب آن ها با آغوشی باز آموزش مجازی را به خودی خود می پذیرند، و دوره های آموزش مجازی اجرا می کنند.

آموزش الکترونیکی مدارس
آموزش الکترونیکی در مدارس

مزایای یادگیری و آموزش الکترونیکی در مدارس

امروز با پیدایش آموزش الکترونیکی در مدارس ، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی، امکان یادگیری در هر زمینه‌ای، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادام‌العمر فراهم است.
از این جمله مزایای آموزش الکترونیکی این موارد قابل ذکرند:
-کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی در دانش‌آموزان از طریق گسترش یادگیری‌های تعاملی، فردی و مجازی
-تحقق عدالت آموزشی از طریق گسترش دسترسی به دامنه وسیعی از محتوای الکترونیکی
-افزایش مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت و تولید محتوای بومی و محلی
-افزایش امکان نظارت و کنترل دقیق یادگیری دانش‌آموزان و ارزشیابی از آموخته‌های آنان از طریق نرم افزار آموزش مجازی LMS و ارزشیابی مجازی و…

چالش ها و موانع آموزش الکترونیکی در مدارس

مهم‌ترین چالش‌هایی که بر سر راه آموزش الکترونیکی (ال ام اس) در ایران وجود دارد عبارتند از:
1) کمبود زیرساخت‌های فنی و مخابراتی
2) نیاز مخاطبان به سواد رایانه‌ای
3) لزوم تهیه محتوای الکترونیکی
4) محدود بودن مدرسان راغب به کار در این حیطه
5) لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات
6) نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب
7) نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش‌آموز
8) بومی نبودن محتوای آموزشی
9) لزوم تایید محتوای دوره‌ها توسط سازمان‌ها و ادارات
10) وجود نظام آموزشی متمرکز و یکسویه در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی
11) نبود شبکه‌ای واحد در سطح کشور، برای حمایت از پشتیبانی

آموزش الکترونیکی مدارس
آموزش الکترونیکی در مدارس

نقش آموزش الکترونیکی در یادگیری و بهبود آموزش معلمان

شواهد به دست آمده از بررسی‌های تحقیقاتی نشان از آن دارد که فنون تدریس و نوع تفکر معلمان، بر بکارگیری آموزش الکترونیکی در مدارس (LMS) و در نتیجه پیشرفت دانش‌آموزان تاثیر بسزایی دارد.

دانش معلمان

روش بکارگیری آموزش الکترونیکی در کلاس درس تحت تاثیر دانش معلمان درباره تحت تاثیر دانش معلمان درباره موضوع مورد تدریس و نیز ارتباط فناوری اطلاعات با آن قرار دارد. بعضی از معلمان منابع فناوری اطلاعات را که به موضوع درسی خاصی مربوط است، انتخاب می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد، وقتی معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانش‌آموز به کار می‌بندند، به کارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را برپیشرفت شاگردان می‌گذارد.

دانش مربوط به فن معلمی

باورها و ارزش‌های مربوط به فن آموزش یا روش تدریس معلم نقش مهمی در شکل دادن به فرصت‌های یادگیری از طریق فناوری ایفا می‌کند.

اعتماد معلمان در به کارگیری فناوری اطلاعات

اگر معلم سازماندهی دانش‌آموزان را بر مبنای فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات تنظیم کند، کارایی گروهی و فردی دانش‌آموزان نیز می‌تواند به موازات آن بیشتر باشد.

سازماندهی

اگر معلمان نتوانند تشخیص دهند که اتخاذ رویکردهای جدید تدریس، طرح درس و برنامه درسی، از جمله ضروریات تعامل است، در فرآیند یاددهی – یادگیری محدود خواهد شد.

به نقل از مجله رشد تکنولوژی، فناوری آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات روز به روز گسترش می‌یابد، لذا با توجه به مزایا و معایب آموزش مجازی، لازم است سازمان‌ها و به خصوص مدارس، در استفاده از این فناوری جدی‌ تر بکوشند.

آموزش الکترونیکی مدارس
آموزش الکترونیکی در مدارس

الان که آموزش الکترونیک در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای تسهیل آموزش است، سیستم مدیریت یادگیری برای مدارس یک موضوع داغ محسوب می شود. با وجود آموزش دانش آموزان در کلاس، خارج از کلاس و در گزینه های خودآموزی، موسسات آموزشی نیازمند راهی برای ساده کردن تمام این اطلاعات در یک مکان هستند. یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) می تواند به کم کردن وظیفه پیچیده ردیابی داده های آموزش با استفاده از یک نرم افزار کمک کند.

پشتیبانی از فناوری یک از ضروریات برای تبدیل یک مدرسه به یک مدرسه مجازی و اجرای آموزش الکترونیکی در مدارس است. تجهزیات تکنولوژیف ابزار، منابع، اینترنت و زیرساخت های فناوری باید حفظ شوند و با تکنولوژی های جدیدی که در دسترس هستند جایگزین شوند. این نیازمند صرف هزینه، زمان و به کار گرفتن افراد درست است. مدرسه باید یک بودجه برای این جایگزینی فن آوری در نظر بگیرد که در نهایت بتواند یادگیری الکترونیکی را پیاده کند. برای پشتیبانی و نگه داری از تجهیزات فنی و همچنین پشتیبانی از معلم ها در زمینه با مسائل مربوط به فن آوری های مختلف، باید کارمندان پشتیبانی فناوری به کار گرفته شوند. یکی از مهم ترین فن آوری های آموزش مجازی سامانه مدیریت یادگیری LMS می باشد.

مدارس چگونه می توانند از LMS بهره مند شوند؟

مزایای نرم افزار ال ام اس گسترده است، اما سازمان های مختلف هر کدام، جنبه های خاصی از سیستم LMS را مفیدتر از بقیه می یابند. برخی از مزایایی که استفاده از سیستم lms به موسسات آموزشی و مدارس می رساند عبارتند از:

  • قابلیت مشاهده این که دانش آموزان چه مدت زمانی صرف تکمیل یک تکلیف خاص یا آزمون می کنند. همه معلم ها می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
  • مدیریت کلاس ها و گروه ها با تکالیف جداگانه، امتیازدهی و ردیابی داده ها برای هر یک. کارکنان می توانند هر آن چه را که نیاز دارند در LMS نگه دارند و نیاز به یک دفتر نمره دهی جداگانه یا هر سیستم جداگانه دیگه ای حذف می شود.
  • شامل انواع مختلفی از روش های آموزشی می باشد، نه فقط اسلایدهای رایج یا آزمون ها. شما حتی می توانید یک رویکرد یادگیری ترکیبی را استفاده کنید و عناصر ویدئویی یا تعاملی را به آموزش خود اضافه کنید.
  • راهی برای دانش آموزان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و همچنین با مربی در درون نرم افزار LMS وجود دارد. این امر می تواند با صرفه جویی در وقت و هزینه، نتایج یکسانی را داشته باشد.

آیا نرم افزار آموزش مجازی LMS گران است؟

هنگام بررسی سیستم مدیریت یادگیری برای استفاده در آموزش الکترونیکی مدارس، نگرانی های مربوط به بودجه و هزینه ای که استفاده از این سیستم دارد، همیشه وجود دارد. در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از گزینه های LMS در بازار وجود دارد و این را هم بدانید که انتخاب نرم افزار LMS ای که در نگاه اول ارزان تر است همیشه به این معنی نیست که در بلند مدت نیز هزینه کمتری خواهد داشت. به تفاوت های یک سایت lms منبع باز و سامانه LMS ای که توسط فروشنده کاملا پشتیبانی می شود نگاهی بیاندازید. گاهی اوقات زمان و سرمایه گذاری فنی که برای ال ام اس منبع باز و LMS رایگان لازم است، در دراز مدت به مراتب بالاتر از هزینه اولیه یک LMS دارای پشتیانی خواهد بودف گرچه ممکن است در ابتدا این گونه به نظر نرسد.

انتخاب یک سیستم مدیریت یادگیری LMS

تصمیم گیری در مورد این که کدام سیستم lms را انتخاب می کنید می توانید یک تصمیم سخت باشد. شرکت پافکو علاوه بر دموی رایگان، در شرایطی امکان یک جلسه استفاده رایگان از نرم افزار LMS خود را فراهم کرده است. شما می توانید نرم افزار را بررسی کنید، کارآیی و سادگی استفاده از آن را ببینید. آن را امتحان کنید و ببینید که آیا سسیستم مدیریت یادگیری پافکو برای مدرسه یا آموزشگاه شما می تواند مفید باشد یا نه. محصولات دیگر پافکو از جمله نرم افزار مدیریت آموزشگاه نیز کارهای مدیریت آموزش را برای شما بسیار آسان خواهد کرد.

پیشنهاداتی برای بهره‌گیری بیشتر از آموزش الکترونیکی (ال ام اس) ارائه می‌شود:

– برگزاری کلاس‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان، گردهمایی‌های علمی – آموزشی و همایش‌های تخصصی

– حمایت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها از آموزش و نرم افزار یادگیری الکترونیکی

– آموزش عمومی مردم در زمینه فناوری اطلاعات و آگاه کردن مردم از این فناوری از طریق شبکه آموزشی صدا و سیما

– دقت لازم در انتخاب محتوای مطالب آموزش الکترونیکی در مدارس

– استفاده از افراد دارای مهارت‌های مدیریتی و نظارتی در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

– تشکیل کلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان و کار کردن با رایانه، بهره‌مندی از متون علمی – تربیتی مولفان خارجی و آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی

– تشکیل کلاس‌های زبان انگلیسی و رایانه برای دانش‌آموزان از دوره ابتدایی یا استفاده از بازی‌های رایانه‌ای

– تقویت فناوری نوین آموزشی در مدارس و اعطای اینترنت رایگان و ساخت ایمیل بری معلمان و شاگردان

– جایگزین کردن سی‌دی های آموزشی به جای کتاب‌های درسی و لغت‌نامه در نظام آموزی

– تشکیل گروه‌های کوچک پژوهش دانش‌آموزی در کلاس درس توسط معلمان تا فراگیرندگان از طریق نرم‌ افزارهای مشارکتی درون و برون کلاسی، با نگارش و ویرایش، به نقد منصفانه فعالیت هم‌سالان خود بپردازند و ایده‌های تازه کشف کنند

برای توسعه کشور، گسترش  یادگیری و آموزش الکترونیکی با قدرت و شتاب توصیه می‌شود، البته در این میان باید به برنامه‌ریزی راهبردی توجه ویژه مبذول داشت تا بتوانیم از حل مسائل و مشکلات متعدد فرا روی پیاده‌سازی و توسعه این تحول نوین سربلند بیرون آییم.

مشاوره رایگان بگیرید

نظرات کاربران
محدثی

با سلام و عرض ادب
از سایت و مقالات خوب شما در حوزه آموزش مجازی تشکر می کنم ما یک مدرسه غیر انتفاعی در تهران هستیم سیستم LMS چه کمکی به ما میکنه تا سطح آموزش دانش آموزان را ارتقا بدیم ؟ و آیا میتوانیم یک هفته نسخه آزمایشی نرم افزار یادگیری الکترونیکی شما را داشته باشیم؟ ممنون

5 0

متقیان

سلام
مطالب ارائه شده مفیدی بود.
این سوال برام مطرحه که آیا شواری عالی برنامه ریزی وزارت علوم، امکان تحصیل همزمان در دوره الکترونیکی را مجاز می شمارد یا نه؟

3 1

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید