مقالات نرم افزار آموزش مجازی

تفاوت lms و lcms چیست

تفاوت lms و lcms

واژه‌هایی مانند LMS و LCMS پس از همه‌گیری کرونا بسیار بیش از پیش در برابر چشم ما قرار گرفت. واژه‌هایی که در ارتباط با صنعت آموزش و زیرشاخه‌های آن بود اما کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شد. در دوران کرونا به علت دورکاری‌ها و محدودیت‌های رفت و آمد که پدیده‌ی افزایش خانه‌نشینی را در پی داشت، برخی گرایشات تازه‌ی فرهنگی و رفتاری را در بین مردم شاهد بودیم. در این بین، یکی از گرایشات امیدبخش تمایل به پیشرفت شخصی و آموزش بود.

گرایش به آموزش در شمار بسیار بالایی از مردم جامعه، نیاز به فناوری‌های آموزشی مانند LMS و LCMS و توسعه آن‌ها را آشکار ساخت. این فناوری‌ها افزون بر آموزش‌پذیران و آموزش‌دهندگان، برای سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران در صنعت آموزش اهمیت بیشتری پیدا کردند. اما بیایید ببینیم هر کدام به چه معنی است و تفاوت LMS با LCMS در چیست؟

 LMS چیست؟

 LMS سرواژه‌ی Learning Management System یا سامانه مدیریت آموزش است. در واقع LMS  در ابتدا برای افزایش دسترسی‌پذیری آموزش ساخته شد. این سامانه یک راهکار استراتژیک سطح بالا برای برنامه‌ریزی، تحویل و مدیریت همه‌ی رخدادهای آموزشی درون یک سازمان، شامل کلاس‌های آنلاین و مجازی و دوره‌های نیازمند مربی است.

راهکار اصلی جایگزینی برنامه‌های آموزشی جداگانه و دور از هم در یک سازمان با شیوه‌ای یکپارچه و سیستمی برای بهبود ارزیابی و انطباق در راستای افزایش بهره‌وری و کارایی است. برای نمونه یک LMS می‌تواند مسائل مربوط به گواهی‌ها را ساده‌سازی کند. همچنین می‌تواند به هم‌راستا کردن برنامه‌های آموزشی با اهداف استراتژیک یک سازمان کمک کند و یک روش کارآمد برای مدیریت مهارت کارکنان ایجاد کند.

تمرکز LMS این است که آموزش‌پذیران بتوانند کارکرد و پیشرفت خود را در تمام روند آموزش بسنجند و ارزیابی کنند. همچنین این سامانه‌ها امکان گزارش‌دهی به بخش منابع انسانی یک سازمان را دارند.

 LMS بر آموزش‌پذیر متمرکز است

 LCMS چیست؟

 LCMS سرواژه‌ی Learning Content Management System یا سامانه‌ی مدیریت محتوای آموزشی است. تمرکز LCMS بر محتوای آموزشی و آموزش‌دهنده است. این سامانه‌ها به نویسنده‌ها و طراحان دوره آموزشی امکان می‌دهند تا دوره‌های آموزشی آنلاین را به شکل کارآمدتری طراحی و آماده کنند.

 LCMS کمک می‌کند تا تعداد کافی محتوای آموزشی مورد نیاز در زمان تعیین شده برای افراد یا گروه‌های آموزش‌پذیر فراهم شده باشد. به جای طراحی یک دوره‌ی کامل و انطباق آن با چندین گروه آموزشی، طراحان دوره می‌توانند تکه‌هایی از محتوای قابل کاربرد دوباره بسازند. پس از آن می‌توانند این محتواها را در دسترس سازندگان دوره در سازمان‌ها قرار دهند. این کار به مشکل طراحی چندباره محتوای آموزشی پایان می‌دهد. همچنین امکان ساختاربندی محتوای شخصی‌سازی‌شده را در زمانی کوتاه فراهم می‌کند.

 LCMS بر آموزش‌دهنده متمرکز است

تفاوت این دو فناوری در چیست؟

از آن‌جایی که LMS می‌تواند آموزش را در هزاران آموزش‌پذیر مدیریت و پیشرفت آن‌ها را در سازمان‌ها بررسی کند، متخصصان به‌کارگیری سامانه‌های ادغام‌پذیر با LCMS را پیشنهاد می‌کنند. این گرایش مرز بین این دو نوع سامانه مکمل را در طراحی‌های جدید کمی محو می‌کند.

هردو سامانه LMS و LCMS می‌توانند محتوای دوره آموزشی را مدیریت و پیشرفت آمورش‌پذیران را بررسی و دنبال کنند. اما LMS می‌تواند دوره‌ها و کوریکولوم‌های ترکیبی آموزش از محتوای آنلاین، کلاس‌ها و همایش‌های آموزشی مجازی و ... را مدیریت و پی‌گیری کند. LCMS اگرچه نمی‌تواند این دوره‌های ترکیبی را مدیریت و پی‌گیری کند، محتوا را در سطحی مجزاتر و پایین‌تر مدیریت می‌کند. این امر به سازمان‌ها اجازه بازآفرینی اهداف و ساختار دوره‌ها را می‌دهد. همچنین سامانه‌های LCMS پیشرفته بر اساس پروفایل کاربر و سبک یادگیری او امکان ساخت محتوای آموزشی را فراهم می‌کنند.

در واقع مهم‌ترین تفاوت این دو سامانه در این است که LMS بر آموزش‌پذیر، بررسی تجربه او، تحویل محتوا و مدیریت آموزش تمرکز می‌کند اما LCMS بر آموزش‌دهنده، ساخت محتوا و دوره‌های آموزشی و مدیریت این محتوا.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید