مقالات طراحی سایت

طراحی سایت و تعریف سئو

سئو چیست,SEO

 بهینه سازی موتور جستجو (سئو) عبارت است از مجموعه فرایندهایی که انجام می گیرد تا یک سایت برای موتور جستجو بهینه سازی شود. سئو نه تنها برای افزایش بازدید کنندگان مهم است بلکه راهی برای افزایش اعتبار وب سایت و ایجاد برند است.

 موتور های جستجو از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند تا تشخیص دهند کدام صفحات وب شاخص مورد نظر آنها را دارا می باشد تا آن صفحات را در صفحه نتیجه نشان دهند. سئو راهی است برای صحبت کردن با موتور جستجو با زبانی که آنها می فهمند و جزییات بیشتری در مورد وب سایت برای آنها فراهم کند. سئو دو بخش دارد: Off Page (بیرون صفحه) و On Page (درون صفحه).

 

سئو
شکل 1 : سئو (SEO)

سئو  On Page

سئو On Page به تنظیماتی که شما در طراحی سایت و همچنین بر روی وب سایت تان انجام می دهید بر می گردد. مهمترین موارد در سئو On Page عبارتند از:

  • عناوین و توضیحات بهینه سازی شده
  • ساختار URL مناسب
  • جهت یابی کاربر پسند (breadcrumbs،...)
  • لینک های داخلی بهینه سازی شده
  • فرمت متن (استفاده از h1، h2)
  • بهینه سازی عکس (سایز عکس، نام مناسب عکس و استفاده از تگ ALT)
  • صفحات 404 کاربر پسند
  • بارگذاری سریع صفحات
  • لینک های خارجی (بدون لینک های خراب یا لینک به سایت های بد)
  • محتوای به روز رسانی شده با کیفیت (این همیشه مهمترین فاکتور سئو می باشد!)

 سئو  Off Page

برخلاف سئو on page، سئو Off Page به فعالیت هایی که بیرون از مرز صفحه وب انجام می گیرد، می پردازد. مهمترین این فعالیت ها عبارتند از:

  • ساختن لینک ( (Link Building
  • رسانه اجتماعی ( (Social Media
  • نشانه گذاری در شبکه های اجتماعی ( (Social Bookmarking

 ما در ادامه با جزییات به شرح این موارد می پردازیم ولی اجازه دهید در ابتدا در مورد اهمیت و فواید سئو Off Page توضیح دهیم.

چرا سئو Off Page مهم است؟

برای چندین دهه موتور های جستجو تلاش کرده اند تا راهی برای برگرداندن بهترین نتایج به جستجو کننده بیابند. بدین منظور آنها فاکتور های سئو On Page و برخی دیگر از فاکتور های کیفیت و سئو Off Page را رعایت می کنند. سئو Off Page به آنها دید خوبی راجع به اینکه دنیا (وب سایت های دیگر و کاربران) چگونه یک وب سایت مشخص را پیدا می کنند، می دهد. یک وب سایت مفید وب سایتی است که دیگر وب سایت ها به آن لینک داشته باشند. مانند قرار گرفتن لینک در شبکه های اجتماعی (Facebook، tweets وغیره) و یا نشانه گذاری و به اشتراک گذاری آن میان اجتماع.

فواید سئو Off Page برای دارندگان وب سایت چیست؟

یک استراتژی موفق سئو Off Page فواید زیر را برای دارندگان وب سایت در بر دارد:

  • افزایش رتبه سایت: وب سایت رتبه بالاتری می گیرد و این یعنی افزایش ترافیک برای وب سایت.
  • افزایش رتبه صفحه وب: رتبه صفحه شماره ایست بین 0 تا 10 که نشان دهنده ی اهمیت صفحه مورد نظر از دید گوگل است. این سیستم توسط لری پیج (یکی از موسسین گوگل) اختراع شده است و یکی از دلایلی است که گوگل در زمینه نشان دادن صفحات مرتبط به جستجو کننده بسیار موفق عمل کرده است. رتبه صفحه امروزه فقط یکی از 250 موردی است که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند.
  • بازدید کننده گان بیشتر: افزایش رتبه مساوی است با افزایش بازدید کننده زیرا زمانی که وب سایت در جایگاه بالاتری قرار می گیرد: لینک های بیشتری می گیرد،  بیشتر دیده می شود و بیشتر از طرف رسانه های اجتماعی دیده می شود. و این مانند این است که یک سلسله پیامدهای نا محدودی به وجود می آید که وب سایت بازدید کنندگان بیشتری پیدا کند.

ساخت لینک (Link Building)

seo
شکل 2 : سئو (SEO)

ساخت لینک یکی از مشهورترین روش های سئو Off Page است. اساسا با ساختن لینک های خارجی به وب سایت تان سعی دارید تا جایی که می توانید رای جمع کنید تا بتوانید رقبای خود را کنار بزنید و رتبه ی بالاتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر کسی این مقاله را در دست داشته باشد و آن را از وبلاگ یا وب سایت خودش ارجاع بدهد،  که مثل این است که به موتور های جستجو گفته است که این صفحه اطلاعات خوبی دارد. در طول سالها وب مستر ها سعی داشته اند لینک هایی به وب سایتشان بسازند تا اینکه در رتبه ی بالاتری قرار بگیرند و راه های بسیاری را برای افزایش شمار لینک ها ابداع کرده اند. مشهور ترین روش ها عبارتند از :

  • دایرکتوری وبلاگ ها: چیزی شبیه به صفحات زرد ولی هر صفحه ورود لینک برگشتی به وب سایت بوده است.
  • امضا های انجمن : افراد زیادی در جایی با هدف باز پس گرفتن لینک به وب سایت شان در انجمن نظر می دهند (افراد زیادی لینک ها را در امضا ها شان قرار داده اند)
  • لینک نظر دهی (نظر سنجی): مفهوم مشابهی مثل امضا های انجمن که شما درباره وب سایتها و وبلاگ های دیگر نظر می دهید تا لینک را بدست آورید. حتی بدتر از آن به جای اینکه از اسم واقعی خود استفاده کنید،  می توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید. بنابراین به جای نوشتن :" نظر نوشته شده توسط الکس کریس" می نویسد: "نظر توسط چگونه وزن خود را کاهش دهید!" یا هر چیز مشابه دیگر.
  • دایرکتوری مقاله: با انتشار مقالات روی یک دایرکتوری مقاله، می توانید لینک بازگشت به وب سایت خود را دریافت کنید. برخی دایرکتوری های مقاله محتوای منحصر به فردی را می پذیرند در حالی که دایرکتوری های دیگر هر چیزی اعم از مقاله های طولانی تا مقاله های منتشر شده را می پذیرند.
  • دایرکتوری های محتوای به اشتراک گذاشته شده :وب سایتهایی مثل Hub page و شبکه اطلاعات (info barrel) به شما اجازه می دهند محتوا منتشر کنید و در عوض می توانید تعدادی لینک که به وب سایت شما اشاره دارد اضافه کنید.
  • طرح های تبادل لینک: به جای انتشار محتوا،  می توانید با بقیه وب مستر ها در ارتباط باشید و لینک ها را تبادل کنید. به عبارت دیگر من می توانم وب سایت شما را به وب سایت خودم متصل کنم و شما می توانید همین کار را انجام دهید. در برخی موارد حتی می توانید مبادلات پیچیده تری را به وسیله لینک دو طرفه انجام دهید.  به عبارت دیگر، من از طریق وب سایت خودم به وب سایت شما وصل می شوم ولی شما از یک وب سایت متفاوت به وب سایت من وصل می شوید.

در نظر داشته باشید که از فعل زمان گذشته برای توصیف روش ها استفاده کردم زیرا نه تنها امروزه کار نمی کنند،  حتی نباید آنها را امتحان کنید چون احتمالا از شما خطا می گیرد بیشتر از اینکه رتبه ی شما را بالا تر ببرد (به خصوص زمانی که صحبت از گوگل است).

تولد سئو کلاه سیاه

ساخت لینک راه راحتی برای دستکاری در الگوریتم های موتور های جستجو گر بود و بسیاری از سو استفاده کنند گان سعی می گردند از فواید ساختن شبکه های لینک استفاده کنند که به تدریج چیزی که به نام سئو کلاه سیاه می شناسیم به وجود آمد.

گوگل در تشخیص تکنیک های سئو کلاه سیاه بسیار هوشمند شده است و با اختراع panda و penguinآنها توانسته اند این مشکل را حل کنند و موتور جستجو گر خود را از سو استفاده کننده گان ایمن نگه دارند. البته هنوز استثناهایی وجود دارد اما آنها در نشر الگوریتم های تعیین رنکینگ بسیار ماهرانه عمل کردند و خیلی زود این حقه ها دیگر کار نخواهند کرد.

seo black hat
شکل 3 : seo black hat

Follow یا No Follow کردن

به علاوه مسائلی که در بالا گفته شد و به عنوان راهی برای لینک شدن به وب سایت دیگران بدون دادن اعتبار به آن وب سایت،  به وب مستر ها پیشنهاد می شود از چیزی که به عنوان لینک No Followتوسط موتور جستجو گر ارائه می شود استفاده کنند. این یک تگ مخصوص است که شما می توانید به لینک اضافه کنید (به عنوان مثال: “<a href=http://www.someeite.com rel=”nofollow”>some site</a>”) این می گوید موتور جستجو از طرف ما برای وب سایتی که آن لینک مشخص به آن اشاره می کند اعتبار در نظر نگیرد.

شما می توانید به تمام لینک های خارجی خود تگ nofollow را اضافه کنید تا حتی به وب سایتهایی که به آنها اعتماد 100 % ندارید بشود رفت.

لینک خوب چیست؟

در ابتدا باید بدانید که ساختن لینک تنها به تعداد لینک ها نیست بلکه چیزی که اهمیت دارد کیفیت آن ها می باشد. به عبارت دیگر اهمیت ندارد چه تعداد لینک به وب سایت شما اشاره می کنند بلکه اینکه لینک ها از کجا به سایت شما اشاره می کنند مهم است. به عنوان مثال لینک از طرف یک وبلاگ معمولی ارزشی برابر با لینکی که از طرف New York Times یا Matt blog ندارد.

رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی بخشی از سئو Off Page می باشد و این مشابه ساختن لینک می باشد. این نکته قابل توجه است که همیشه تمام لینک هایی که از سایت های شبکه های اجتماعی بدست می آورید nofollow هستند اما این به این معنی نیست که آنها بدون ارزش هستند.

Social Bookmarking

Social Bookmarking به اندازه ی گذشته محبوب نیست ولی هنوز هم راه مناسبی برای افزایش ترافیک شبکه می باشد. شما می توانید وب سایت هایی مانند reddit.com، dig.com، stumbleupon.com، scoop.it وdelicious.com زا پیدا کنید که محتوای سایت خود را توسعه دهید.

نتیجه

سئو Off Page به اندازه سئو On Page با اهمیت است. اگر شما می خواهید در زمینه ی سئو موفق عمل کنید باید در هر دو قسمت فعالیت داشته باشید.

در گذشته شما می توانستید هزاران لینک به سایت تان داشته باشید ولی امروزه شما باید بیشتر از این تلاش کنید. پیشنهاد من این است که ساختن لینک را فراموش کنید و تمام توجه تان را در ساختن یک وب سایت عالی بگذارید و آن را صحیح توسعه دهید سپس بقیه ی موارد به دنبال اینها خواهند آمد.

مقالات مرتبط


طراحی سایت و گرافیک سه‌بعدی بخش اول

طراحی سایت ایده آل و 12 نکته برای موفقیت-1

طراحی سایت و سئو، معرفی الگوریتم های بهینه سازی گوگل

نظرات کاربران
محراب

روی سایتم آیا مجبورم که برای تمام انواع محصولات خودم مطلب مجزا بنویسم؟ کارم واردات قطعات سخت افزاری هست.

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید