مقالات نرم افزار آموزش مجازی

10 راه برای استفاده از نرم افزار moodle در کسب و کار

نرم افزار moodle در کسب و کار

وقتی نرم افزار moodle در سال 2002 برای موسسات K12 و موسسات آموزش عالی راه اندازی شد، کمتر کسی پیش بینی می کرد که این محبوبیت را در دنیای شرکت ها به دست آورد. از ان جایی که نرم افزار moodle برای کمک به آموزش الکترونیکی افراد در محیط های آنلاین شخصی و یا گروهی سازماندهی شده است، سازمان ها در سراسر جهان به سرعت متوجه کاربردهای تجاری این ابزار منبع باز شدند.

کلاستو با ادوب کانکت، آنلاین برگزار کن!

همراه با تست رایگان


هرچند کلمات moodle فارسی و lms مودل امروزه بیش از گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند ولی سامانه آموزش مجازی می تواند نرم افزارهای دیگری را نیز برای آموزش از راه دور در بر گیرد.  یک سیستم مدیریت یادگیری موثر، صرف نظر از نوع نرم افزار کلاس مجازی که استفاده می کند باید در برگیرنده یک سرویس آموزش مجازی و یا سرویس آموزش الکترونیکی کامل برای برگزاری کلاس زنده مجازی و تدریس آنلاین باشد.

با توجه به گسترش استفاده از نرم افزار moodle، ال ام اس مودل بیش از پیش مورد بحث و بررسی توسط کارشناسان این عرصه قرار گرفته است. خرید moodle نسبت به گذشته رشد چند برابری داشته است و  نرم افزار moodle فارسی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است

lms moodle چیست؟ ال ام اس moodle محبوب ترین و مورد استفاده ترین سیستم مدیریت یادگیری یا نرم افزار آموزش مجازی LMS است. چرا؟ از آنجا که سامانه آموزش مجازی مودل یک منبع انعطاف پذیر ، منبع باز  و رایگان  است که همه می توانند به عنوان راه حلی برای مدیریت یادگیری از آن استفاده کنند. با 68 میلیون کاربر و 55000 سایت  مبتنی بر مودل در سراسر جهان، Moodle یک پلتفرم آموزش الکترونیکی آسان برای کاربردهای آموزشی است که به نیازهای یادگیری و آموزش افراد در انواع مختلف سازمان ها کمک می کند.

وبینار ، ویدئوکنفرانس تحت وب، ویدیو کنفرانس، نرم افزار تدریس آنلاین، ازمون انلاین همگی از سوالات پرتکرار در صنعت آموزش و مشاوره بوده است و این سوالات هر روز پیرامون آموزش غیرحضوری بیشتر می شود. با به بازار آمدن نرم افزار moodle و مودل فارسی، نرم افزار تدریس آنلاین و ازمون انلاین، سایت lm و سایر ابزارهای آموزش مجازی مخاطبان آموزش از راه دور هر روز افزایش می یابند

نرم افزار moodle در کسب و کار
نرم افزار moodle در دنیای کسب و کار

تاکنون سوالات زیادی شبیه به سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) چیست؟ و یا یادگیری مجازی چیست، در فروم ها و سایر گفتمان های اینترنتی شنیده ایم. جملاتی که در پاسخ به این سوالات مطرح می شود عموما تمام ویژگی های سیستم آموزش الکترونیکی lms و سیستم آموزش مجازی را در بر نمی گیرد. بسیاری از افراد سیستم مدیریت آموزش lms و مدیریت آموزش الکترونیکی را با آموزش وبینار و نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت شبکه داخلی یکسان دانسته اند. برخی نیز بدون در نظر گرفتن درخواست های مخاطبان ویدیو کنفرانس با متقاضیان نرم افزارآموزش مجازی، تفاوتی بین این دو قائل نشده و نظرات متفاوت و نادرستی در این زمینه مطرح کره اند.
سیستم پیاده سازی یادگیری مجازی می تواند مجموعه از از نرم افزار آموزش مجازی lms که برای برگزاری کلاس زنده مجازی به کار می رود، نرم افزار کنفرانس تصویری و نرم افزار آموزش مجازی adobe connect که برای برگزاری جلسات آنلاین مشاوره ای و آموزشی به کار می رود، سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده سازی می شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی می باشد و بنا به نوع درخواست مخاطبان،  به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه می توان از نرم افزار moodle در دنیای کسب و کار  استفاده کرد؟

اساساً، در سازمان ها از مودل برای دستیابی به نتایج قابل توجهی در کسب و کار استفاده شده است. نمونه های بی شماری وجود دارد، اما ما در ادامه به عنوان مثال و  برای چارچوب دادن به بحث ، 10 تا از رایج ترین شیوه های استفاده از نرم افزار moodle در کسب و کار را بیان می کنیم.  


  1. پذیرش سازمانی با نرم افزار moodle

بسیاری از شرکت ها برای پذیرش سازمانی نیروهای استخدامی جدید از مودل استفاده کرده اند. اگر تا به حال برای یک سازمان با اندازه متوسط تا بزرگ کار کرده باشید، حتما تجربه کرده اید که فرآیند پذیرش سازمانی شما حجم ضخیمی از کاغذ ها را که بهم صحافی شده اند شامل می شود. حال، چه راه حلی برای این شرکت می تواند خوش آیند و کارگشا باشد؟ با استفاده از Moodle، فرایند درون سازمانی می تواند برای مدیران و جذب استخدام های جدید کارآمد شود.


  1. آموزش تطبیق با مقررات با نرم افزار moodle

مشابه به همان دلیلی که مدیران منابع انسانی دوست دارند از نرم افزار moodle استفاده کند، مربی های تطبیق نیز از امکانات و قابلیت های آموزش آنلاینآزمون آنلاین نرم افزار مودل استقبال می کنند. زیرا با آن می توانند به راحتی بسنجند که چه کسی یادگری تطبیق را با موفقیت تکمیل کرده است و چه کسی این کار را نکرده است. پلاگین  Moodle Badges  این امکان را می دهد که به افرادی که آموزش تطبیق را با موفقیت کامل کرده اند، پاداش دهید.


  1. آموزش شایستگی محور با نرم افزار moodle

با استفاده از ماژول خروجی های نرم افزار moodle ، مدیران آموزش برای تعیین سطح یادگیرنده با فرآیند تعریف صلاحیت های یادگیرنده ها مجهز می شوند، که مجموعه ای اعداد یا حروف برای درک صلاحیت ذکر شده است. به این ترتیب، وقتی یک یادگیرنده آموزش شغلی را در Moodle به پایان برساند، هر دو یادگیرنده و مدیر آموزش می توانند مهارت های به دست آمده را پس از پایان آموزش ببینند.


  1. آموزش ایمنی در محل کار با نرم افزار moodle

شبیه به آموزش تطبیق، آموزش ایمنی در محل کار با نرم افزار مودل به شما اجازه می دهد تا بدانید که چه کسی آمادگی اجباری را کامل کرده است و چه کسی نه. با قابلیت اضافه کردن ویدیو، سوالات، آزمون ها و منابع بیرونی به کلاس مجازی Moodle شما و تدریس مجازی، یادگیرنده می تواند آموزش ایمنی و خطر را در یک زمان و مکان مناسب کامل کند.


  1. توسعه دوره آنلاین در نرم افزار moodle

نرم افزار مودل ابزارهای زیادی برای ایجاد دوره های آموزش از راه دور آنلاین، تعاملی و جذاب دارد. با مدول های چندگانه برای فعالیت های آموزشی همزمان و غیر همزمان، دانش پذیر ها تعداد زیادی ابزار برای یادگیری بلادرنگ و  غیر بلادرنگ دارند. با ابزار سازنده نرم افزار moodle شما به راحتی می توانید برنامه های eLearning را به صورت استراتژی های خودگام، استراتژی های غیر خودگام و استراتژی های یادگیری ترکیبی ایجاد کنید.


  1. روند استخدام و مصاحبه در نرم افزار moodle

نرم افزار moodle در کسب و کار
استخدام و مصاحبه با نرم افزار moodle


مودل به منظور یک سیستم مدیریت منابع انسانی طراحی نشده است، اما سازمان ها از آن برای استخدام و انجام مصاحبه های خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال یک شرکت حقوقی بدون ملاحظه جزئیات فنی، از نرم افزار moodle استفاده کرد تا نامزد ها بتوانند برای خود حساب نرم افزار مودل بسازند و رزومه های خود را از طریق آن ارسال کنند و ارزیابی های صلاحیت را کامل کنند. تصمیم گیرنده های استخدام می توانند برای بررسی در خواست ها به راحتی به پروفایل های افرادی که رزومه بارگزاری کرده اند دسترسی پیدا کنند.


  1. راه اندازی محصول یا خدمات با نرم افزار moodle

در دنیای کسب و کار امروز که محصولات و خدمات به سرعت در حال به روز رسانی، اصلاح و یا تغییر هستند، درک این موضوع که آموزش اطلاعات محصول اتفاقی نیست که فقط یک بار بیفتد، مهم است. در عوض، دانش محصول، یک طرح آموزشی مداوم است که با ایجاد مشتری جدید، ویژگی های جدید یا دانش جدید به روز می شود. نرم افزار moodle آموزش افراد همه بخش ها را آسان می کند و حتی دانش محصول مورد نیاز برای تیم های عملکردی خود را در دسترس آن ها قرار می دهد.


  1. کمیته های تخصصی ( COE) و کمیته های اجرایی (COP) در نرم افزار moodle

COE ها و COP ها گروه های غیر رسمی از افراد درون جامعه کسب و کار هستند که اهداف و منافع مشترک دارند و با یکدیگر همکاری می کنند تا از یکدیگر یاد بگیرند و بهم یاد بدهند. نرم افزار moodle به طور معمول در سازمان ها برای کمک به اتصال کارکنان با متخصصان در موضوعات خاص پیش آمده مورد استفاده قرار می گیرد. در این  COEها و COPها، کاربران می توانند سؤالاتی را مطرح کنند یا انجمن های گفتگو را جستجو کنند تا اطلاعات مورد نظر را پیدا کنند.

نرم افزار moodle در کسب و کار
استفاده از نرم افزار moodle در کسب و کار

  1. ادامه تحصیل مداوم در نرم افزار moodle

با توجه به این که lms moodle برای آموزش عالی طراحی شده است، بسیاری از سازمان ها از مودل استفاده می کنند تا فرصت های آموزشی در اختیار افرادشان قرار دهند و این  به آنها کمک کند کارآیی خود در شغلشان را بهبود دهند. دیده ایم که بسیاری از مشتریان ما آموزش رهبری، آموزش مدیریت، و ... برای افراد خود برگزار کرده اند.


  1. آموزش مشتری، کانال و شریک با نرم افزار moodle

یکی از مزیت های بزرگ در مورد lms moodle این است که برای کاربران ایجاد اکانت برای شرکت در دوره (هایی) که شما می خواهید برای آنها در دسترس باشند، آسان است. این باعث می شود که مشتریان، شرکای کانال و شرکای تجاری با کمترین هزینه آموزش ببینند.


4 روش استفاده از نرم افزار moodle در سازمان های غیر انتفاعی

همه ما می دانیم که نرم افزار moodle یک نرم افزار ال ام اس مناسب برای بخش های آموزش و پرورش، مراقبت های بهداشتی، دولتی و شرکت های تجاری است، اما این را همه نمی دانند که moodle یک ابزار عالی برای سازمان های غیر انتفاعی نیز است. در اینجا 4 روش برای استفاده از مودل برای سازمان های غیر انتفاعی خواهیم گفت.

  • منبع باز بودن و تحوبل مبتنی بر ابر بودن نرم افزار moodle ، آن را به طور خاص برای سازمان های غیر انتفاعی مناسب می کند. از آن جایی که انجمن های غیر انتفاعی اغلب دارای مشتریان و کارکنانی هستند که در منطقه وسیعی پخش هستند، و از هر وسیله ای که به اینترنت متصل می شود می توانند به نرم افزار moodle دسترسی داشته باشند.

  • نرم افزار مودل می تواند توسط سازمان های غیر انتفاعی برای میزبانی وب سایت آن ها، و ایجاد کلاس های آنلاین، که اجازه یادگیری در هر نقطه و در هر زمانی را می دهد، استفاده شود. در نرم افزار moodle، کاربران می توانند  با هم تعامل داشته باشند، در بحث ها مشارکت کنند و حتی در کارها همکاری کنند. Moodle امکان مدیریت دوره و کاربر، از جمله اطلاعات دوره و فعالیت های دانش آموزان را می دهد.

  • مودل اجازه برنامه های درسی و آموزش استاندارد را می دهد. سازگاری در هر سازمانی ضروری است، زیرا به این معنی است که همه اعضا در یک صفحه قرار دارند و شکاف در دانش بین اعضا وجود ندارد.

  • کارکردهای ایجاد آسان دوره Moodle به سازمان غیر انتفاعی اجازه می دهد که طریق برنامه های eLearning خود کسب درآمد کنند. برنامه های eLearning ایجاد شده توسط موسسات غیر انتفاعی اغلب، مبتنی بر جامعه و تمرکز بر پیش بردن تغییرات اجتماعی، توانایی بالاتری برای مخاطبان جهانی دارد.

 نرم افزار moodle  برای سازمان های غیرانتفاعی نیز مفید است.

به طور کلی مودل به شما ابزارهایی می دهد که شما برای داشتن کارآیی بیشتر و برای تمرکز روی اهداف خود به آن ها نیاز دارید.


هفت نکته برای موفقیت نرم افزار moodle شما!

یک- شخصی سازی

دوره های نرم افزار moodle خود را با استفاده از مقیاس بندی و شخصی سازی آن، با نیازهای منحصر به فرد یادگیرنده خود سازگار کنید.

از آن جایی که نرم افزار Moodle از بلوک های مدولار و پلاگین ها ساخته شده است، می توان در آن یک تجربه یادگیری شخصی ایجاد کرد.


دو- مودل رایگان است

یکی از ارزش هایی که نرم افزار moodle دارد متن باز بودن آن است. این بدان معنی است که هر کسی می تواند آن را به صورت رایگان از moodle.org دانلود کند.

منبع باز بودن به معنای همه چیز است، بله! هر کسی که دید کاملی از کد دارد، می داند که متن باز بودن به این معناست که جامعه مودل، هر لحظه هزاران جفت چشم با تجربه دارد که به آن نگاه می کنند.

از این گفته دو نتیجه مهم میشه گرفت: اول این که از آن جایی که نرم افزار مودل یک نرم افزار متن باز است ، می توانید آن را بسته به نیازهای خاص خود سفارشی کنید و دوم این که، نرم افزار moodle توسط یک جامعه جهانی از کارشناسان پشتیبانی می شود که در همکاری برای ساخت و توسعه پلتفرم حتی قدرتمندتر هستند.


سه- از نرم افزار Moodle برای کسب و کار و دانشگاه استفاده کنید

انعطاف پذیری مودل به این معنی است که می توان آن را در انواع سازمان های مختلف استفاده کرد، نه فقط در مدارس و در دانشگاه ها.

از آن جایی که پلت فرم Moodle به صورت مدولار توسعه داده شده است، تقریبا هر چیزی را می توانید از قابلیت های برنامه در نظر بگیرید، چون می توان آن را به عنوان یک افزونه به مودل اضافه کرد - از جمله پایگاه داده پلاگین Moodle!

به علاوه، درست مثل همه سیستم های بزرگ کسب و کار، Moodle کاملا مقیاس پذیر است، به این معنی که سازمان شما هرگز بزرگ تر از آن نخواهد شد.

می توانید جست و جو کنید و ببینید که چند سازمان –از موسسات خیریه جهانی گرفته تا شرکت های بزرگ- و موسسات آموزشی از نرم افزار moodle استفاده می کنند.


چهار- نرم افزار moodle چیزی بیشتر از یک میزبان یادگیری است

به سادگی، مودل هر آن چه که برای مدیریت آموزش آنلاین و تدریس انلاین  به آن نیاز دارید را انجام می دهد. از راه حل های سازمانی گرفته تا مدیریت فایل، منابع آنلاین، یادگیری مبتنی بر شایستگی، تدریس مجازی و موارد خیلی بیشتر... خیلی بیشتر.


پنج- دسترسی به تمام اطلاعاتی که نیاز دارید

مودل  به مدرس ها و دانش پذیرها، گزینه های مختلفی برای ارزیابی و دادن بازخورد می دهد.

برای مثال، مدرس ها می توانند چگونگی دسترسی دانش پذیر ها، شخصی سازی برای آن ها و دسترسی به گزارش ها و اطلاعات را با کلیک روی یک دکمه انتخاب کنند!

نمرات به طور مرکزی ذخیره می شوند، دانش پذیران خودشان یک داشبورد شخصی برای پیگیری پیشرفت خود دریافت می کنند، به علاوه آنها می توانند دستاوردهای خود را از طریق وبلاگ یا CV آنلاین منتشر کنند، و وقتی که دوره آموزش انلاین را تمام می کنند ، یک گواهی پایان دوره در فرمت پی دی اف دریافت می کنند.


شش- همکاری

صدها میلیون نفر کاربر مودل در سراسر جهان وجود دارد (که به آن ها مودلر می گویند) و این تعداد در حال رشد است!

همکاری با جامعه جهانی بزرگ ما یک جنبه اساسی از مودل است؛ توسعه دهندگان پلاگین های جدیدی ایجاد می کنند، مربیان محتوای جدیدی را ایجاد می کنند و آموزگاران از یکدیگر پشتیبانی می کنند. حتی در زمینه محتوا نیز می توان همکاری کرد، از انجمن ها به ویکی و در نظر سنجی ها!

همکاری در نرم افزار moodle به جامعه جهانی ما اجازه می دهد مهارت های خود را به اشتراک بگذارد و موارد جدید را یاد بگیرد، این پروژه منبع باز ما را قوی نگه می دارد.


هفت- یادگیری با تلفن همراه را مد نظر قرار دهید

حدود 70 درصد از ترافیک جهانی از طریق دستگاه های تلفن همراه است. همه ما هر روز بیشتر و بیشتر از دستگاه های تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت و انجام انواع کارهای مختلف استفاده می کنیم - از جمله یادگیری الکترونیکی.

اگر دانش آموزان شما یک حساب کاربری در یک سایت Moodle داشته باشند، می توانند با تمام برنامه های Moodle Mobile خود به تمام دوره های خود و مطالعات به طور مستقیم در دستگاه های تلفن همراه خود دسترسی داشته باشند. این اجازه می دهد تا دانش آموزان در هر کجا و هر زمان به حساب مودل خود دسترسی داشته باشند- حتی اگر آنلاین نباشند!

در ادامه 10 تا از پلاگین های محبوب نرم افزار مودل را بر اساس لایک ها و ترجیحات کاربران به شما معرفی می کنیم.

مشاوره رایگان بگیرید

نظرات کاربران
نائینی

lms مودل از همه ال ام اس ها کاربردی تره، پیشنهاد می کنم از این نرم افزار آزاد و ارزون برای اموزش های الکترونیکی خود استفاده کنید

1 0

کاظمی

برای برگزاری دوره مجازی نیاز به سیستم مودل دارم. لطفاً بفرمایید هزینه نصب و راه اندازی و آموزش و اجرای آن برای یک دوره 6 ماهه چقدر است؟

7 0

محمد

سلام
من با نرم افزار مودل Moodle بیش از 10 سال ست که کار کرده ام و به جرات میتونم بگم کاملترین نرم افزار آموزش یادگیری الکترونیکی در جهان است من چندین نرم افزار lms دیگه را با نرم افزار MOODEL(مودل) مقایسه کرده ام که تفاوت بسیار زیاد بوده است

4 0

ماریا

سلام وقت بخیر چطور میشه ی درس ثبت کرد .

1 0

محمدخانی

سلام اقای عیسی زاده
ببین اگر مودل را می خواهی راه بندازی باید به سایت moodel.org سری بزنی و انو دانلود کنی ولی ما خودمون از شرکت پافکو رایگان مودل رو گرفتیم و فقط پول پشتیبانی میدیم خیلی بصرفه است چون قیمت سرویس مودل خیلی پایین در میاد

3 0

عیسی زاده

ساده ترین روش برای راه اندازی نرم افزار مودل moodle چیست؟

4 0

سولماز

خیلی راحت از سایت اصلی خودش دانلود میکنین نصب میکنین و هر جا به مشکل خوردین تو اینترنت سرچ میکنین و هزینه اضافی بابت پشتیبانی نمیدین

2 0

مجید

سلام
بهترین راه برای استفاده از شرکت های داخلی است چون خیلی نکات ریز و درشت در نصب و تنظیمات نرم افزار مودل moodel داره و نیاز به آموزش حرفه ای داره
راستش ما اول یکبار خودمان در شرکت نرم افزار مودل را نصب کردیم و به یک شخص کلی پول دادیم ولی کارمان ابتر ماند ولی اکنون با پافکو کار می کنیم و خیلی از خدماتشان راضی هستیم. پیروز باشید

3 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید