مقالات نرم افزار آموزش مجازی

مشاوره از راه دور

مشاوره از راه دور

مشاوره فرایندی است که بین یک مشاور حرفه ای و یک مشتری انجام می شود که مشاور از استراتژی های مختلف برای کمک به فرد برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند. با این حال٬ از زمان ظهور تکنولوژی٬ می توان مشاوره از راه دور انجام داد و زمینه را برای تسهیل دسترسی به این سرویس مهم فراهم میکند. مشاوره از راه دور (tele-counseling) که به عنوان e-therapy یا e-counseling هم شناخته می شود. فرایند ارائه خدمات مشاوره به صورت آنلاین از طریق اینترنت است. خدمات از طریق یک پلت فرم سازگار با HIPAA ارائه می شود که به ما امکان می دهد با یک سرور اینترنتی امن و خصوصی کار کنیم. به این شکل نیازی نیست که مشتریان زمان زیادی را جهت آمدن به دفتر مشاور از دست دهند.

با ادوب کانکت، جلسه مشاوره مجازی برگزار کن!


فهرست مطالب

تفاوت مشاوره از راه دور و مشاوره سنتی

انواع مشاوره از راه دور

مزایای مشاوره از راه دور

معایب مشاوره از راه دور

تفاوت مشاوره از راه دور و مشاوره سنتی

تفاوت های زیادی بین مشاوره از راه دور و مشاوره سنتی وجود دارد. مشاوره از راه دور برای اغلب مشتریان مناسب تر است. مشاوره از راه دور به صورت آنلاین انجام می شود و در هر مکانی امکان مشاوره وجود دارد. برخی افراد می خواهند به صورت ناشناس باقی بمانند و مشاوره از طریق ایمیل که یکی از شیوه های مشاوره مجازی است ٬که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، راهکار مناسبی برایشان است.

البته هیچ گاه مشاوره از راه دور نمی تواند جایگزین مشاوره رو در رو شود زیرا در این روش مشاوران نمی توانند مشکلات روانی را تشخیص دهند و یا آنها را درمان کنند. آنها می توانند به کسانی که در زندگی و یا کارشان مشکل دارند کمک کنند و راهنمایی هایی را ارائه دهند. مشاوره از راه دور محدودیت هایی دارد، اما با این حال به سرعت در حال جذب مشتریان است.

خدمات مشاوره از راه دور  معمولا از طریق ایمیل، تلفن اینترنتی ٬پیام رسانی(IM) و صورت می گیرد.

برخی از مشتریان از مشاوره مجازی برای مشاوره روانکاوی استفاده می کنند و برخی دیگر برای مشاوره تغذیه استفاده می کنند و تعداد زیادی از مشتریان از آن به عنوان جایگزین ملاقات های کاری استفاده میکنند. مشاوره از راه دور میتواند به صورت آنلاین صورت گیرد مانند تلفن اینترنتی و یا چت آنلاین. همچنین می تواند با کمی تاخیر صورت گیرد مانند مشاوره از طریق ایمیل.

مشاوره از راه دور با نرم افزار وب کنفرانس، یکی از بهترین راهکارهایی است که برای غلبه بر مشکل فاصله و هزینه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای جلسات آنلاین مشاوره ای و مدیریتی از نرم افزار کلاس مجازی و یا سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) نیز می توان استفاده کرد.

 

انواع مشاوره از راه دور

مشاوره از راه دور
انواع مشاوره از راه دور

مشاوره از طریق تلفن (Phone Counseling)

این شکل از مشاوره از راه دور از طریق تلفن در یک زمان توافق شده توسط مشتری و مشاور انجام می شود. از جمله مزایای این شکل از مشاوره این است که برای مشتری مناسب است زیرا آنها مجبور به سفر برای دریافت مشاوره نیستند. از معایب آن می توان اشاره کرد به این مورد که نمی توان زبان بدن مشتری را درک کرد در حالیکه در مشاوره سنتی این مورد می تواند به مشاور خیلی کمک کند.

ویدئو کنفرانس (Video Conference)

این نوع مشاوره از راه دور به دلیل پیشرفت تکنولوژی، محبوب تر است. ویدئو کنفرانس به مشاورین اجازه میدهد تا با مشتریان خود رو در رو ملاقات کنند. به همین دلیل می تواند از مشاوره تلفنی موثرتر باشد زیرا مشاورین می توانند با مشتریان خود از طریق وسایل الکترونیکی صحبت کنند. برخی مشاورین از چت ویدئویی استفاده می کنند در حالیکه برخی دیگر از نرم افزارهایی که برای ویدیو کنفرانس هستند، استفاده می کنند.

ایمیل

ایمیل کردن می تواند یکی دیگر از انواع مشاوره از راه دور باشد. از آنجایی که مشاور نمیتواند مشتری خود را ببیند یا با او صحبت کند و صدایش را بشنود٬تنها از طریق کلماتی که مشتری تایپ کرده می تواند او را بشناسد. مزیت این نوع مشاوره از راه دور در حفظ حریم شخصی است و همچنین این امکان را برای مشتری ایجاد می کند تا مشتری هر زمان که توانست به ایمیل های مشاور پاسخ دهد.

سایتهای چت آنلاین

سایتهای خصوصی چت آنلاین به مشتریان این امکان را می دهد تا به یک پلت فرم امن و خصوصی وارد شوید. این شکل از مشاوره از ایمیل زدن سریع تر است.

مشاوره از طریق وب کنفرانس یا وبینار

مشاوره از راه دور
وب کنفرانس

یکی دیگر از انواع مشاوره از راه دور، مشاوره از طریق وب کنفرانس است که مشاوران می توانند از طریق وبینار راهنمایی هایی را به مشتریان خود ارائه دهند و راحتی آنها را برای دستیابی به این موارد فراهم کنند.

مشاوره از طریق پیام (Advice by message)

مشاوره از طریق پیام مستقیم، خدمات منحصر به فردی را برای مشتریان فراهم می کند که در مشاوره سنتی ارائه نمی شود. اکثریت مشتریان راحتتر هستند که از مشاوره از طریق پیام مستقیم استفاده کنند. در هنگام شرکت در مشاوره به شکل سنتی، مشتریان باید یک هفته یا بیشتر صبر کنند تا بتوانند مشاوره بگیرند اما در مقابل در مشاوره از این طریق بلافاصله میتوان مشاوره گرفت.

مشاوره از راه دور
مشاوره از طریق پیام
 

تاریخچه

از زمان پیدایش اینترنت (سال ۱۹۷۲)، بسیاری از افراد از پتانسیل اینترنت برای مشاوره از راه دور استفاده کردند.در سال ۱۹۷۲ رایانه های  Stanfordو UCLA یک جلسه مشاوره را سامان دادند که شروع مشاوره از راه دور محسوب می شود. دانشگاه Cornell در اوایل ۱۹۸۶ شروع به ارائه یک سرویس مشاوره آنلاین کرد که برنامه ای به نام  "Dear Uncle Ezra"را ساختند که دانشجویان میتوانستند به صورت ناشناس به یک مشاور ناشناس در این برنامه صحبت کنند و پاسخ فوری دریافت کنند.

امروزه سایت های زیادی وجود دارند که مشاوره از راه دور را ارائه می دهند. رشد مشاوره آنلاین و خدمات سلامت روان منجر به تشکیل انجمن بین المللی سلامت روان در اینترنت شده است.این رشد چشمگیر نیاز دسترسی به اطلاعات و دستورالعمل دریافت مشاوره از راه دور را برای مشتریان علاقه مند ایجاد کرده است. در بررسی مطالعات منتشر شده در مجله جهانی روانپزشکی، مشاوره از طریق ویدئو کنفرانس سطح بالایی از رضایت را به همراه داشته است.

خدمات مشاوره از راه دور دارای مزایا و معایبی است که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد. راحتی معمولا به عنوان یکی از بزرگترین مزایای مشاوره آنلاین ذکر شده است در حالیکه غیرقابل اعتماد بودن از جمله معایب آن محسوب می شود. حال بیشتر به این مزایا و معایب مشاوره از راه دور می پردازیم:

 

مزایای مشاوره از راه دور

۱- موثر بودن

همانطور که در بالا ذکر شد، روش های درمان از طریق مشاوره از راه دور جدید نیست و در واقع خدمات مشاوره آنلاین به اندازه خود اینترنت قدیمی است و دیگر روش های مشاوره از راه دور نیز قدیمی هستند به عنوان مثال مشاوره از طریق تلفن از زمانی که Samaritans یک خط تلفن را ایجاد کرد یعنی از اوایل دهه ۱۹۵۰ وجود دارد. تحقیقات زیادی در طی چند دهه صورت گرفته که مشخص می کند که خدمات مشاوره از راه دور از طریق تلفن و یا به صورت آنلاین به نغع مشتری است و اغلب مشتریان آن را به روش های سنتی ترجیح میدهند.

۲- مناسب بودن

صرف نظر از آنکه کجا زندگی میکنید به جای آنکه بیشتر زمان خود را صرف رسیدن به قرار ملاقات کنید، با استفاده از مشاوره از راه دور شما در زمان خود صرفه جویی می کنید و از رفت و آمد هفتگی خودداری می کنید. همچنین از هزینه های مسیر هم صرف نظر می شود.

۳- راحتتر بودن

می توانید به راحتی با یک مشاور در هر جایی که قرار دارید که فضای آرام و اتصال اینترنت خوبی دارد ارتباط برقرار کنید.

مشاوره از راه دور
مزایای استفاده مشاوره از راه دور

۴- مقرون به صرفه بودن

تعداد زیادی از موسسات بیمه در حال حاض، خدمات مشاوره آنلاین را پوشش می دهند. اما اگر بیمه شما، مشاوره آنلاین را تحت پوشش ندارد نگران نباشید هزینه بسیار مقرون به صرفه ای برای خدمات مشاوره از راه دور در نظر گرفته شده است.

۵- راحتتر میتوان با مشاور ارتباط گرفت

مشاوره از راه دور می تواند ترس مشتریان برای صحبت کردن را از بین ببرد و یا کاهش دهد همچنین ما به مشتریان اطمینان می دهیم تا بتوانند در مورد موضوعاتی که می خواهند با اطمینان خاطر صحبت کنند.

۶- سریع بودن

نیازی به منتظر ماندن برای هفته ها تا رسیدن به قرار ملاقات نیست و همچنین نیازی به انتظار برای یک تماس تلفنی نیست شما به سرعت می توانید مشاوره آنلاین را با مشاور خود داشته باشید.

۷- قابل اطمینان بودن

تمام مشاورین به طور منفرد مورد تحقیق قرار گرفته اند و همگی تایید شده اند تا مشتریان بتوانند اعتماد کنند که تمام مشاورین واجد شرایط هستند و آماده کمک به مشتریان خود هستند. همچنین این سامانه، یک راه ارتباطی ساده و با هزینه کم با مشاور است به نوعی که بالاترین استاندارد های حفظ حریم خصوصی را در مشاوره از راه دور رعایت می کند. مشاوران باید طبق قوانین و دستورالعمل ها پیش بروند و فقط در حوزه ای که آموزش دیده اند باید مشاوره دهند.

۸- آسان بودن در استفاده

این سامانه مجازی بسیار ساده است و این امکان را دارید تا با هر دستگاهی بتوانید به آن متصل شوید. تمام تجهیزاتی که برای مشاوره از راه دور نیاز دارید، یک webcam، میکروفن و هدفون ساده است.

مشاوره از راه دور برای مواقعی بسیار کارآمد است که برنامه های شما تغییر کرده ٬در سفر کاری هستید ٬بیمارید و یا به هر دلیل توانایی شرکت در ملاقات رو در رو را ندارید.

 

معایب مشاوره از راه دور

مشاوره از راه دور در کنار مزایای بسیار مهم و خوبی که دارد معایبی را نیز دارد. به عنوان مثال:

۱- کمبود ارتباطات رو در رو

حتی با ویدئو کنفرانس هم ممکن است مشاور نتواند علائمی را مانند تکان دادن پا به صورت عصبی ببیند.

۲- احتمالاتی در رابطه با امنیت موضوعات مطرح شده

احتمالاتی وجود دارد که حریم شخصی فرد حفظ نشود به عنوان مثال اگر ایمیل مشتری هک شود دیگر موارد گفته شده در ایمیل محرمانه نخواهد بود و یا اگر پیام به فرد اشتباهی فرستاده شود، مشکلاتی را به وجود می آورد.

۳- تاخیر

ممکن است در ارتباط مشتری با مشاور تاخیراتی با توجه به استفاده از تجهیزات ایجاد شود به عنوان مثال در استفاده از ویدیو کنفرانس یا وب کنفرانس تاخیراتی ایجاد شود

۴- مشاوران فقط می توانند به تمام افراد در کشور خودشان مشاوره دهند

قوانین صدور مجوز برای مشاوران، آنها را از ارائه مراقبت به افرادی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند، منع می کند. مشاوران می توانند مشاوره از راه دور را برای تمام افراد در کشورشان ارائه دهند.

۵- عدم آشنایی در استفاده از تکنولوژی

اگر تجهیزات به درستی استفاده نشوند می تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد به عنوان مثال می تواند منجر به مسائل امنیتی شود.

۶- مسائل مالی در صورت عدم پشتیبانی بیمه

 در کل مشاوره از راه دور روش بسیار مناسبی برای افرادی هست که توانایی شرکت در قرار ملاقات با مشاور ندارند و مزیت های بسیاری را برای این افراد به همراه دارد.

دریافت مشاوره رایگان
نظرات کاربران
حسینی

مشاوره از راه دور خیل خوب هست ولی اگر به صورت وب کنفرانسی تصویری نباشه خیلی سخت امکان ارتباط بین دو نفر وجود دارد

0 0

عبید الله پیام

متن خوب و جالبی بود

2 0

حسینی

واقعا مشاوره از راه دور خوبه و باعث میشه هزینه ها کاهش پیدا کند

4 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

لطفا از قرار دادن متن بصورت فینگلیش خودداری نمایید با تشکر

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید