مقالات اتوماسیون اداری

اتوماسیون به چه معناست

اتوماسیون اداری

اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. اتوماسیون (Automation) ترکیبی است از دو کلمه "automatic" و "operation" و به معنی عمل کردن بدون عامل خارجی (انسان) یا با کمترین تاثیر، عامل خارجی است. به عبارتی اتوماسیون یعنی خودکارشدن عملیات. دو نوع از پرکاربرد ترین اتوماسیون ها اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون اداری هستند.

مشاوره رایگان انتخاب lms


اتوماسیون چیست

اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. اتوماسیون (Automation) ترکیبی است از دو کلمه "automatic" و "operation" و به معنی عمل کردن بدون عامل خارجی (انسان) یا با کمترین تاثیر، عامل خارجی است. به عبارتی اتوماسیون یعنی خودکارشدن عملیات. دو نوع از پرکاربرد ترین اتوماسیون ها، اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون اداری هستند.

اتوماسیون صنعتی

روباتیزه کردن یا اتوماسیون صنعتی به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه های تولید است.
در حیطه صنعتی سازی اتوماسیون قدم بعدی مکانیزه سازی است. به این شکل که مکانیزه سازی، ماشین را جایگزین نیروی فیزیکی انسان می کند فیزیکی و اتوماسیون نقش احساس و مجری بودن مستقیم انسان در صنعت را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. تنها کاربرانی که در این سیستم ها در پروسه تولید شرکت دارند، ناظرانی هستند که به آنها مهندسین ساکن میگویند. چرخه ی تولید اتوماسیون سازی شده شامل کلیه عوامل لازم برای اندازه گیری، انتقال، نمایش، ذخیره سازی و تنظیم اطلاعات از مراحل ساخت و اجرای فرامین مربوطه می باشد. با روی کارآمدن تراشه های پردازش گر و کنترلر ایده ایجاد چنین سیستم هایی به وجود آمد. سیستم هایی که قادر باشند دخالت انسان در چرخه تولید را به حداقل رسانده و تنها او را ناظری بر پروسه ساخت گردانند. روباتهای صنعتی مهم ترین نقش را در این سیستم ها ایفا می کنند.


اتوماسیون چیست

کاربرد اتوماسیون صنعتی:

 اتوماسیون یکی از مهمترین ارکان تولید صنعتی به حساب می آید. تا قبل از روی کارآمدن این نوع سیستم ها از دستگاههای مختلفی برای کنترل خطوط تولید استفاده می شد، که هر کدام به صورت مستقل عمل می کردند و محدودیت های بسیاری داشتند؛ اما هدف از اتوماسیون سازی و استفاده از روبات، تزریق احساس به پروسه تولید است. هم سویی و هم هدف کردن دستگاهها و روباتها و ایجاد شبکه در یک نظام تولید، حاصل به کارگیری تکنولوژی اتوماسیون است؛ به عبارت دیگر اتوماسیون وظیفه ای بیش از کنترل فرایند تولید را بر عهده دارد؛ اما وظایف تعریف شده ی یک سیستم اتوماسیون که توسط کارشناسان مربوطه تنظیم شده است عبارتند از:
1- جاری ساختن استراتژی های کنترلی در کارخانه.
2- تبادل اطلاعات میان بخش های تولید.
3- ایجاد یک واسطه بین کاربر و مجموعه تحت کنترل.
سیستم های اتوماسیون در هر دو نوع از فرایندهای تولید که شامل:
1- فرایندهای پیوسته (واگرا) مثل پالایش، غذائی و ...
2-فرایندهای گسسته (همگرا) مثل خودرو، لوازم خانگی و ... می شود، کاربرد دارند.

اتوماسیون چیست
 
یک فرایند تولید متناسب با نوع محصول مورد نظر به سه بخش تولید، بسته بندی و توزیع تقسیم میشود. تولید مهمترین بخش فرآیند ساخت است. از سنجش کیفیت مواد اولیه، انجام عملیات ابتدائی ساخت روی آنها تا فراوری محصول نهائی و آزمایش های پایانی کنترل محصول. روباتهای جابه جا کننده و برش دهنده پای ثابت این بخش دراکثر خطوط تولید هستند؛ اما از آنجا که تمام فراورده ها و محصولات در پایان فرایند تولید نیاز به بسته بندی دارند و عواملی چون مدت مصرف، مسائل بهداشتی، سادگی حمل و... در کیفیت محصول و توزیع فروش آن تأثیر گذارند، پس توجه به این بخش الزامی است. از بارگیری محصول در خودروهای باربری تا عرضه محصول در فروشگاهها جزو بخش توزیع قرار می گیرد.

استفاده از روباتهای ویژه بارگیری و خطوط حمل و نقل هوشمند، از مهمترین دستاوردهای اتوماسیون در بخش توزیع محسوب می شود. اتوماسیون حتی در سطوح مدیریتی تولید نیز کارایی به سزایی دارد. این مهم به کمک واسط های ماشین انسان (HMI) انجام پذیر است. چرا که علاوه بر کنترل سیستم، جمع آوری، هماهنگ سازی اطلاعات و نمایش آن در سطوح مختلف مدیریتی را امکان پذیر می سازد. کنترل سیستم به کمک HMI از راه دور به سادگی امکان پذیر است.
 اتوماسیون چیست

مزایای اتوماسیون صنعتی

روباتها اولین بار ۱۹۵۴ در صنعت به کار گرفته شدند. این روباتها که به بازوی روباتی معروف بودند، دارای سه محور آزادی برای حرکت بودند، امروزه همان روباتها با شش محور آزادی هستند. همچنین امروزه هدف از اتوماسیون برای شرکت های تولیدی از اهداف اولیه ای چون کاهش هزینه ها و افزایش تولید به اهداف والاتری چون افزایش کیفیت و انعطاف پذیری سیستم تغییر یافته است. اهداف اولیه بدون دوراندیشی و مشتری مداری بود.
امروزه کاربرد اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در صنایع و پروسه های مختلف صنعتی به وفور به چشم می خورد. کنترل پروسه و سیستمهای اندازه گیری پیچیده ای که در صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع خودرو سازی و غیره بکار می آید نیازمند ابزارالات بسیار دقیق و حساس می باشند. پیشرفتهای تکنیکی اخیر در کنترل فرایند و اندازه گیری پارامترهای مختلف صنعتی از قبیل فشار، دما، جریان و غیره باعث افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید گردیده است.
به طور کلی برخی از مزایای اتوماسیون صنعتی از این قبیل اند:
- تکرارپذیری فعالیتها و فرایندها
- افزایش کیفیت محصولات تولیدی
- افزایش سرعت تولید (کمیت تولید)
- کنترل کیفیت دقیقتر و سریعتر
- کاهش پسماندهای تولید (ضایعات)
- برهمکنش بهتر با سیستمهای بازرگانی
- افزایش بهره وری واحدهای صنعتی
- بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی
در حال حاضرارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی در صنایع مختلف و در کنار آن افزایش کمی تولید، هدف اصلی هر واحد صنعتی می باشد و مدیران صنایع نیز به این مهم واقف بوده و تمام سعی خود را در جهت نیل به این هدف متمرکز نموده اند.
   لازمه افزایش کیفیت و کمیت یک محصول، استفاده از ماشین آلات پیشرفته و اتوماتیک می باشد. ماشین آلاتی که بیشتر مراحل کاری آنها به طور خودکار صورت گرفته و اتکای آن به عوامل انسانی کمتر باشد

سایت lms

ما دانش و بستر لازم را برای افزایش کیفیت آموزش های شما داریم.برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

021-41986 داخلی 116

دریافت مشاوره رایگان

نرم افزار اتوماسیون و امنیت کار

در زمینه امنیت کار تقریباً همه با اتوماسیون موافقند. چرا که در بسیاری از صنایع که برای انسان خطراتی وجود دارد (نظیر صنایع شیمیایی و اتمی) این سیستم از جایگاه والا و مؤثری برخوردار است. در عین حال در بسیاری از صنایع میزان دقت لازم به هیچ وجه توسط انسان دست یافتنی نیست. در اینگونه محیط ها نیز فقط باید از دستگاههای اتوماتیک و کنترل شده توسط کامپیوتر استفاده کرد.

اتوماسیون و انعطاف پذیری

تصور کنید مالک کارخانه ای هستید که بازار از محصولاتش اشباع شده است، یا کالای شما دیگر خریدار ندارد و یا به هر دلیل دیگری قصد دارید محصول دیگری تولید کنید. برای این کار شما باید تمامی دستگاههای خط تولید را تعویض کرده و به عبارت دیگر باید هزینه بسیار زیادی را برای جلوگیری از ضرر بپردازید؛ اما اگر به روی خط تولید خود یک سیستم اتوماسیون صنعتی را پیاده سازی کرده باشید و وظایف عمده ی ساخت را به روباتها محول کرده باشید، برای تعویض محصول تولیدی تنها کافیست نرم افزار شبکه خود تغییر داده و اندکی در سخت افزار خود دست ببرید؛ به عبارت دیگر با اتوماسیون صنعتی می توان از زیان های بزرگ و در واقع از ورشکستگی فرار و تنوع در تولید را ایجاد کرد.
 

اتوماسیون چیست

اتوماسیون اداری

خودکارسازی اداری مجموعه‌ای از روش‌ها برای ثبت و نمایش و مدیریت روندهای اداری، فنی و مالی می باشد اما با وجود گذشت سالها از بکارگیری نرم افزارهای مکانیزه اداری و مالی در سازمانها, هنوز امور اداری و دفتری و گردش اسناد اغلب به طریقه سنتی انجام می گیرد. سرعت پایین، افزایش بوروکراسی غیر نیاز، وابسته شدن سیستم به افراد و نیز عدم هماهنگی روش سنتی با نرم افزارهای یکپارچه سبب افزایش قابل ملاحظه خطاهای انسانی و کاهش بهره وری در سازمانها میگردد. اتوماسیون اداری که دربرگیرنده سیستم های مالی, پرسنلی, اداری, بایگانی و فنی باشد و در یک مجموعه متمرکز و مرتبط قابل استفاده باشد سیستم ERP - Enterprise Resource Planning نیز میگویند. برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر عملکرد فعالیتهای درون سازمانی یکی از مهمترین معیارها و پیش نیازها در توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای امروزی محسوب میشود تحقیقات گروه (تحقیقات انجمن مدیریت جریان کار) نشان می‌دهد سازمانهای سنتی حتی موسسات موفق و مطرح جامعه, عملا تنها از 30 درصد منابع انسانی خود استفاده میکنند و از 70 درصد دیگر غیر از اتلاف وقت و سربار هزینه چیزی عایدشان نمی‌شود.


نگاه کلی به اتوماسیون اداری

اتوماسیون اداری عبارت است از متصل کردن اطلاعات کامپیوترهای موجود در یک سازمان به کمک شبکه و یا استفاده از یک برنامه نرم افزاری مشترک تا انتقال اطلاعات، آمارها، نامه ها و مکاتبات و نیز دستورالعمل ها به صورت کاملا یکپارچه و آسان انجام پذیرد و بدین ترتیب فرمولی جدید جهت طبقه بندی، تبادل، تنظیم و تصحیح اطلاعات درون سازمانی و تسریع بخشیدن به امر اجراء بدون نیاز به روش های دست وپاگیر و مرسوم اداری و با صرفه جوئی در زمان و مواداولیه مصرفی ایجاد شود.
حذف کاغذ از امور بایگانی و دفتری، رفع محدودیت فضا جهت بایگانی پرونده ها و ابزار آن مانند زونکن و پوشه، کاهش خطرات و مشکلات محیطی و آتش سوزی، افزایش ضریب امنیت در نگهداری از اطلاعات و پشتیبانی از اموراداری ازعمده ترین ویژگی های به کارگیری این نرم افزار اتوماسیون است.
 

اتوماسیون چیست

تعالی سازمان ها با اتوماسیون اداری

هر سازمانی برای انجام ماموریت و رسیدن به اهداف معینی تشکیل می‌گردد و این اهداف، تعیین کننده فعالیتهای اساسی سازمان محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه نتیجه اهداف، اندیشه‌ها، فعالیتها و اقدامات انجام شده در هر سازمان بصورت اسناد و مدارک نگهداری می‌شود و این سوابق با صرف وقت و هزینه‌های زیاد فراهم می‌آیند، حاوی اطلاعات و تجربیات گرانبهایی می‌باشد که در تعالی اهداف سازمان نقش مهمی داشته و یکی از ابزارهای مهم مدیریت در تهیه برنامه‌ها و تصمیم گیریهای استراتژیک محسوب می‌گردد. از این رو سیستم های مکانیزه، قدمی در جهت تسریع امور و اطلاع رسانی مناسب بالاخص در کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آیند و بجاست که موسسات و سازمانها و بخصوص ادارات دولتی با دیدی آینده نگر به این مهم اهتمام ورزند. اتوماسیون اداری، بهترین ابزار برای رسیدن به راه کارهای مفید در جهت صرفه جویی زمان و استفاده بهینه از وقت در سازمان می باشد. راه حل های مکانیزه به گردش مکاتبات سازمان سرعت بخشیده و همچنین مدیریت بر گردش کارها را میسرمی سازد. دراین فرایند، حذف مکاتبات کاغذی، صرفه جویی و استفاده بهینه از زمان، عملی می گردد.

سیستم مکاتبات اداری به منظور مکانیزه نمودن مکاتبات در واحدهای مختلف اداری راه اندازی شده است. این سیستم مراحل مختلف گردش نامه از جمله نامه های ارسالی و دریافتی و کار با کارتابل های مختلف را انجام می دهد. هدف از پیاده سازی این سیستم، یکپارچه سازی علمیات گردش نامه در ادارات، حذف کاغذ، امکان کنترل گردش نامه و بررسی موقعیت نامه در هر زمان، امکان پیگیری نامه های ارجاع داده شده و یافتن نقاط گلوگاه گردش نامه که موجب توقف احتمالی نامه شده است، بایگانی الکترونیکی، بهره گیری از امضاء دیجیتالی و کارتابل الکترونیکی می باشد.
امروزه مدیریت برگردش کار و مکاتبات اداری و همچنین مدیریت زمان در سازمان ها و موسسات اقتصادی به کلی متحول شده است و استفاده ازروش های کند و مشکل ساز اداری غیرمکانیزه قابل قبول نمی باشد. حجم بالای اطلاعات و مکاتبات و دسترسی کند، مسئولین و مدیران را که به مدیریت زمان در مجموعه تحت رهبری خود بها می دهند، به سوی اتوماسیون اداری در ابعاد مختلف رهنمون ساخته است.

 اتوماسیون چیست

بسیاری از تکنولوژی های جدید بر پایه این جمله بوجود آمده اند "انسان فکر کند، ماشین کار کند ". ذهن انسان و برهمین اساس خود انسان از انجام کارهای جدید و یا فکر کردن بر روی راهکارهای جدید لذت می برد و از انجام کارهای تکراری گریزان است. امروزه تکنولوژی برای حل این مشکل به کمک انسان آمده است، اما از طرف دیگر با وجود گذشت سالها از پیاده سازی انواع سیستمهای مکانیزه مالی و صنعتی در سازمانها و موسسات اقتصادی کشورمان، امور اداری و دفتری و گردش اسناد مالی اغلب این موسسات به طریقه سنتی انجام می گیرد. سرعت پایین، افزایش بوروکراسی، وابسته شدن سیستم به افراد و نیز عدم هماهنگی این روش با سیستمهای مکانیزه به ویژه سیستم اتوماسیون اداری سبب افزایش قابل ملاحظه خطاهای انسانی و کاهش بهره وری در سازمانها شده است.

شرکت پافکو، مفتخر است تا چنانچه در هر یک از موارد ذیل در حوزه اتوماسیون اداری نیاز به مشاوره دارید، مشاوره رایگان (Free Consultation) ارائه دهد:

  • مشاوره رایگان خرید "اتوماسیون اداری" و تعرفه "اتوماسیون اداری تهران"
  • مشاوره رایگان آموزش "برنامه اتوماسیون اداری" و بهترین شیوه اجرای "اتوماسیون اداری چیست"
  • مشاوره رایگان مزایا و معایب "انواع نرم افزارهای اتوماسیون اداری" و مشخصات "بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب"
  • مشاوره رایگان امکانات "کارتابل" و مشخصات کاربری راحت "کارتابل چیست"
  • مشاوره رایگان "معایب اتوماسیون اداری" و "معنی اتوماسیون"
  • مشاوره رایگان هزینه ترجمه "مقاله اتوماسیون اداری" و تولید محتوای "مقاله اتوماسیون اداری pdf"
  • مشاوره رایگان راه اندازی "نرم افزار اتوماسیون اداری" و دموی "نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب"
  • مشاوره رایگان و دموی رایگان "نرم افزار گردش کار" و آموزش "روش کار با اتوماسیون اداری"
  • مشاوره رایگان درباره "هدف از اتوماسیون اداری چیست" و نحوه "خرید اینترنتی نرم افزار اتوماسیون اداری"
مشاوره رایگان بگیرید

مقالات مرتبط


نظرات کاربران
مریم نصیری

با سلام تو اتوماسیون هم امکان ارسال فایل هایی ویدیویی هم هست

0 2

یاسمن مرادی

با سلام و خسته نباشید

ممکنه قیمت اتوماسیون اداری پافکو نسخه تحت وب، اندروید و ios رو به صورت جداگانه برای تعداد یوزر 20 نفر به ایمیل من ارسال کنید. ممنون
شما سورس کد هم همراه نسخه ارائه میدید؟

3 1

رعنا فعال

سلام و عرض وقت بخیر
لطفا برای دریافت جواب بهتر سوالات خود با شماره تلفن 02141986 و داخلی های بخش فروش تماس بگیرید.
کارشناس های فروش جواب تک تک سوالات شما را خواهند داد.
با تشکر

0 1

یغمایی

چرا هزینه خرید نرم افزار اتوماسیون اداری بالا است؟ مشخصات یک نرم افزار خوب اتوماسیون اداری چیست؟

1 1

فعال

اگر دنبال یک نرم افزار اتوماسیون ارزان و جمع و جور هستید سیستم اتوماسیون پافکو بهترین انتخاب برای شماست

0 0

کوروش‌

درود بر شما برا یادگیری اوتوماسیون صنعتی باید از کجا شروع کرد؟
برای مثال در صنعت خودرو سازی باید چی‌چیزها رو. بخونیم و چه برنامه های وجود داره برا یادگیری؟
ایا رشته دانشگاهی در ایران به نام اتوماسیون داریم؟

3 1

محمد حسن

بله
رشته الکتروتکنیک. در هنرستان و بعد رشته کنترل در دانشگاه
مثل برنامه نویسی PLC

0 0

شفیعی

درود
ما از نرم افزار اتوماسیون اداری پافکو استفاده می کنم بسیار ساده و روان است ممنون از تیم تولید

2 1

پافکو

سلام جناب سفیعی
از اعتماد شما در خصوص خرید نرم افرار اتوماسیون اداری سپاسگزاریم نسخه جدید اتوماسیون اداری تحت وب و موبایل منتشر گردید و امکانات خوبی اضافه شده است

3 0

مصطفی

سلام
سیستم اتوماسیون ادای برای 20 کاربر چه قیمتی داره؟
فقط اتوماسیون اداری تحت وب مد نظر ما است فعلا اتوماسیون اداری تحت تلفن همراه را نمی خواهیم

2 1

شرکت پافکو

درود
لطفا جهت اطلاع از قیمت اتوماسیون اداری و مشاوره رایگان درباره اتوماسیون اداری با واحد فروش تماس بگیرید
با تشکر

3 0

محمدیان

سلام
نرم افزار اتوماسیون اداری شما ظاهرا تحت وب می باشد سوال من اینجاست که شما در سیستم اتوماسیون اداری نسخه موبایل هم دارین؟

3 0

شرکت پافکو

سلام اقای محمدیان
بله ، سیستم اتوماسیون اداری نسخه تحت وب و تحت اندروید و IOS را دارد

4 0

شرکت پافکو

سلام . قیمت نرم افزار اتوماسیون اداری پافکو برای شما از طریق ایمیل ارسال شد .
قیمت نرم افزار اتوماسیون اداری ارسال شده برای شما شامل قیمت نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب و تحت موبایل می باشد .

3 2

معصومه

درود، قیمت نرم افزار اتوماسیون اداری پافکو به چه صورتی است ما برای یک شرکت با 15 کاربر احتیاج داریم البته نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب و تحت موبایل مد نظر ماست ممنون

2 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید